PDA

View Full Version : GP F1 2010 Monaco


smiley
11-05-2010, 16:24
Na een uiterst saaie race in Spanje wordt er dit weekend al gereden in Monaco. Redbull was onklopbaar, enkel betrouwbaarheids problemen weerhield hun van de dubbel. Alonso en Hamilton wisten weer een tempo uit hun wagen te halen wat hun teamgenoten niet konden volgen.

Het enige leuke om te zien was het Schumi-Button gevecht. (zeker als schumi fan :p) Enfin genoeg over Spanje.

Aangezien er regen wordt voorspeld, kunnen we terug hopen op een spannende race dit weekend.

Ik kijk er alvast naar uit :)

smiley
16-05-2010, 19:51
Jammer genoeg geen regen buien (in monaco) vandaag :(
Al bij al een saaie race wat enkel wat leuk werd als de SC het pak weer maar eens bij elkaa bracht.

Toch een discussie punt in deze race.
De inhaal actie van Schumacher op Alonso.
Naar mijn mening is schumi op een eerlijke manier er voorbij gegaan. Alonso breekt uit, schumi zet hem ernaast, en haalt hem in.. gewoon Alonso's eigen fout.
Maarja dan komen ze weer met regeltjes er niet mag ingehaald worden wanneer de SC de laatste ronde binnenkomt :confused:

Ook leuk om de reacties van zowel Domenicali als Brawn te horen.

Het maakt ondertussen al niet meer uit wat het beroep als resultaat heeft, Schumi komt er toch weer als verliezer uit.
Of ze winnen het beroep, en "Schumi wordt voorgetrokken"
Of ze verliezen, en Schumi pakt geen punten...

Mark
16-05-2010, 21:20
Maarja dan komen ze weer met regeltjes er niet mag ingehaald worden wanneer de SC de laatste ronde binnenkomt :confused:
...

Wil je dan van geval tot geval de regels bepalen? Regel is regel en die is ook voor Schumi van toepassing. In het genoemde voorval had ik niet echt de indruk dat Schumi per ongeluk voorbij ging aan Alonso. Volgens mij een redelijk doordachte move van Schumi op basis van het foutje van Alonso. Mooie actie, alleen in de een rondje te vroeg ;)

Maar als we terug gaan naar de feitelijke situatie heeft Schumi Alonso onder geel ingehaald. Dat kan en mag nooit beloond worden. Wellicht in deze situatie een redelijke onschuldige actie maar de gevolgen kunnen verstrekkend zijn bij andere gelegenheden.

smiley
16-05-2010, 21:28
Wil je dan van geval tot geval de regels bepalen? Regel is regel en die is ook voor Schumi van toepassing. In het genoemde voorval had ik niet echt de indruk dat Schumi per ongeluk voorbij ging aan Alonso. Volgens mij een redelijk doordachte move van Schumi op basis van het foutje van Alonso. Mooie actie, alleen in de een rondje te vroeg ;)

Helemaal mee eens, enkel was deze regel hier niet van toepassing.
Deze is geldig wanneer de race onder SC wordt gefinnished.
In dit geval liet de FIA aan de teams weten "SC in this lap" wat dus wilt zeggen, we eindige de race al racend.
Wanneer de race onder SC zou finnishen zou de SC ook binnekomen, maar dan zou de FIA een ander bericht naar de teams sturen.

Als er daadwerkelijk niet mocht ingehaald worden zouden ze trouwens niet met zo een vaart over de finnish zijn gereden zoals vandaag werd gedaan.

Ferrari rules
16-05-2010, 22:35
plus dat Schumi wel degelijk niet onder geel heeft ingehaald! op de beelden valt duidelijk te zien dat er met groen gezwaaid wordt vlak na de SC-lijn.
Persoonlijk vind ik dit een zeer bizar moment. het ene team (Ferrari) beweert dat het niet mag terwijl het andere team (mercedes) beweert dat het wel mag. Normaal gesproken zou dit voor Alle teams duidelijk moeten zijn. weeral een bewijs dat degene die de regels bepalen er weer niet veel van gebakken heeft! dat ze nog meer regels veranderen om zogezegd de kosten te besparen of de boel spannend te maken! Vond ik trouwens een zeer chique manoeuvre van Schumi. Moest iedereen van oordeel zijn geweest dat er niet meer mocht ingehaald worden, dan zouden ze zo niet full throttle gereden hebben naar de finish maar eerder al cruisend. pffff.... Geef mij maar simpele regels en de 'fitesse pook' weer...

Sennake
16-05-2010, 22:49
Hier het relaas van de stewards :

"Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.

Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.

Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

Bron : www.formula1.com

Eerlijk gezegd verwondert dit me ten zeerste, want BBC-commentator Brundle wist te vertellen dat het de bedoeling was om niet onder SC te finishen, en dus net voor de laatste rechte lijn iedereen zijn gang te laten gaan. Sterker nog: tijdens de uitzending nog liet de BBC verstaan dat het race-incident als legaal beoordeeld was door de stewards. Ofwel heb ik het niet goed begrepen natuurlijk.

Maar kijk en oordeel zelf: is dit nu een groene vlag of een gele?

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17993&stc=1&d=1274043449

Sennake
16-05-2010, 23:00
Persoonlijk vind ik dit een zeer bizar moment. het ene team (Ferrari) beweert dat het niet mag terwijl het andere team (mercedes) beweert dat het wel mag.

Daar kan ik inkomen: langs de ene kant (blijkbaar) Schumi supporter zijn en langs de andere kant 'Ferrari rules' heten, moet in jouw geval erg verwarrend zijn op zo'n moment... ;)

Ferrari rules
17-05-2010, 09:53
Daar kan ik inkomen: langs de ene kant (blijkbaar) Schumi supporter zijn en langs de andere kant 'Ferrari rules' heten, moet in jouw geval erg verwarrend zijn op zo'n moment... ;)

tegen wie zeg je het!!!
Zeer moeilijk om voor mij te kiezen voor wie ik supporter! Maar moest dit incedent andersom geweest zijn dan zou ik er net zo over denken als nu!
Na de race was er een intervieuw met Brawn op BBC. hij had foto's van de onboard camera van Schumi waarop duidelijk te zien was dat er een steward met groen zwaaide (aan de linker kant) en zo'n groen licht knipperde. die foto van Guy doet mij dan weer twijfelen of dit wel een groen vlag is... Tja , verwarring troef zeker?:crazy:

smiley
17-05-2010, 10:23
Op een wazige foto is dit inderdaad moeilijk te zien.
Maar op de bewegende beelden is het duidelijk groen.
Rechts onder zie je de groene vlag afentoe paseren. ook het licht boven het circuit flikkert groen.

http://www.youtube.com/watch?v=LGbnOCif9lE

Dus foute beoordeling van de stewarts.. Welke oud rijder was er deze race ook al weer bij ? Hill.. ?

Rob
17-05-2010, 11:46
ofwel juiste beoordeling van de stewards maar foutje van de baanposten??? ik blijf erbij dat het reglement hier onnodig ingewikkeld gemaakt word. tenzij de Fia ook hier weer een bron van inkomsten in gezien heeft, (moeten teams geen soort remgeld betalen voor het indienen van een klacht? bij andere fia races is dit allesinds wel het geval)

Jan
17-05-2010, 14:57
ofwel juiste beoordeling van de stewards maar foutje van de baanposten??? ik blijf erbij dat het reglement hier onnodig ingewikkeld gemaakt word.

Dat bewuste artikel 40.13 laat volgens mij toch niet veel ruimte voor interpretatie, van een onduidelijk reglement kan je - op dat punt althans - niet spreken. Als de safety car binnenkomt op het einde van de laatste ronde, dienen de deelnemers naar de finishlijn te rijden zonder mekaar in te halen.
Wat ik dan een stuk minder duidelijk vind is het feit of de baanposten al dan niet met groene vlaggen moeten zwaaien in deze situatie, want dat kan dan weer voor verwarring zorgen en vanuit dat standpunt kan ik Schumachers' aktie wel begrijpen. Vermits er toch maar enkele honderden meters af te leggen vallen na het binnenrijden van de SC, is het misschien beter om helemaal niet met vlaggen te zwaaien.

Hoe dan ook vind ik het een vrij dwaze regel, en begrijp ik niet zo best waarom ze de SC niet gewoon tot aan de finish op de baan zouden laten.

Rob
17-05-2010, 15:02
Hoe dan ook vind ik het een vrij dwaze regel, en begrijp ik niet zo best waarom ze de SC niet gewoon tot aan de finish op de baan zouden laten.


:agree:

de ruimte voor interpretatie is dat is de safetycar binnengekomen omdat het inderdaad het einde van de wedstrijd was, of omdat de baan vrijgegeven werd.

gwyllion
17-05-2010, 18:10
Nog wat water op het vuur gooien: waar staat de F in FIA nu ook al weer voor en wie staat er tegenwoordig aan het hoofd van de FIA? :D

klopklop1
17-05-2010, 18:52
Bij mijn weten mag iedereen weer op volle snelheid gaan als er met groen wordt gezwaaid, wat Schumacher dus deed, ik zie niet in waarom hij zou kunnen bestraft worden ondanks al die belachelijke regeltjes van safety car in laatste ronde. Ik zie hier geen graten in

Mark
17-05-2010, 21:58
Simpele boer als ik ben denk dan: Een SC staat gelijk aan een gele vlag. Zolang die op de baan is dienen de baanposten ook geel te geven. Als die mannen met groen hebben gezwaaid lijkt me dat gewoon een fout. Ik kan me niet herinneren in de afgelopen 10 jaar dat ik ooit met een groene vlag heb staan te zwaaien zolang de SC op baan was, ook al was het de laatste ronde.

klopklop1
17-05-2010, 22:55
Simpele boer als ik ben denk dan: Een SC staat gelijk aan een gele vlag. Zolang die op de baan is dienen de baanposten ook geel te geven. Als die mannen met groen hebben gezwaaid lijkt me dat gewoon een fout. Ik kan me niet herinneren in de afgelopen 10 jaar dat ik ooit met een groene vlag heb staan te zwaaien zolang de SC op baan was, ook al was het de laatste ronde.

Allemaal goed en wel maar de safety car was binnen en dus mocht de race al racend beëindigd worden, dat de groene vlag werd gezwaaid was dus terrecht en dus interprettert een rijder toch dat hij een inhaalmanoeuvre mag proberen, Alonso kwam nu toevallig slecht weg uit deze bocht en dus had Schummi zeker het recht om te proberen, Niet ?

marcel
17-05-2010, 23:20
Maar kijk en oordeel zelf: is dit nu een groene vlag of een gele?

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17993&stc=1&d=1274043449


eerlijk? ik zie nergens een vlag...


Op een wazige foto is dit inderdaad moeilijk te zien.
Maar op de bewegende beelden is het duidelijk groen.
Rechts onder zie je de groene vlag afentoe paseren. ook het licht boven het circuit flikkert groen.

http://www.youtube.com/watch?v=LGbnOCif9lE

Dus foute beoordeling van de stewarts.. Welke oud rijder was er deze race ook al weer bij ? Hill.. ?

er zijn 4 ex-piloten bij de stewards, die samen beslissen. voor hetzelfde geld heeft Hill voor géén bestraffing gestemd.

Jan
17-05-2010, 23:52
Allemaal goed en wel maar de safety car was binnen en dus mocht de race al racend beëindigd worden, dat de groene vlag werd gezwaaid was dus terrecht en dus interprettert een rijder toch dat hij een inhaalmanoeuvre mag proberen, Alonso kwam nu toevallig slecht weg uit deze bocht en dus had Schummi zeker het recht om te proberen, Niet ?

Sorry, het FIA reglement mag dan ongelukkig opgesteld zijn en sommige regels wellicht absurd, artikel 40.13 stelt echt wel duidelijk wat er in dergelijke situatie toegelaten is: mooi in volgorde naar de finishlijn rijden, niet racen. Een ouwe rot in het vak als Schumi hoort dit te weten.
En akkoord, die eventuele groene vlaggen zullen ongetwijfeld voor verwarring gezorgd hebben, het verandert niets aan het reglement. Trouwens, de piloten zullen echt wel via de teamradio vernomen hebben dat de race ten einde was.

@Marcel: volgens mij heeft dat oranje kereltje rechts in beeld een geelgroene vod in z'n handen :rolleyes: En als ik er blijf op staren zie ik zelfs de letters SC staan :confused:

Mark
18-05-2010, 06:11
Trouwens, de piloten zullen echt wel via de teamradio vernomen hebben dat de race ten einde was.


100% zeker ben ik niet maar behalve de communicatie via de teamradio heeft elke F1-wagen ook een "lampen-systeem" in de wagen dat gelijkt loopt met het gele vlag signaal dat je ziet op de TV-beelden. Op TV zie je meteen de rondeteller van grijs naar geel veranderen als er iets hand is, eventueel voorzien van de code SC. Dat signaal krijgen de coureurs ook in de wagen te zien.

marcel
18-05-2010, 11:31
@Marcel: volgens mij heeft dat oranje kereltje rechts in beeld een geelgroene vod in z'n handen :rolleyes: En als ik er blijf op staren zie ik zelfs de letters SC staan :confused:

volgens mij is dat gewoon gras. op zo'n moment hoor je volgens mij met zo'n vlag te zwaaien. deze marshall heeft beide armen gewoon naast zich hangen.
waar je de letters SC ziet, is mij al een compleet raadsel, er hangt nergens een bordje

Jan
18-05-2010, 12:56
volgens mij is dat gewoon gras. op zo'n moment hoor je volgens mij met zo'n vlag te zwaaien. deze marshall heeft beide armen gewoon naast zich hangen.
waar je de letters SC ziet, is mij al een compleet raadsel, er hangt nergens een bordje

't was niet de bedoeling dat je deze commentaar ernstig nam, 'k wou gewoon even in de verf zetten dat die foto helemaal geen duidelijkheid schept en je erin kan zien wat je erin wil zien.

Mensen toch, wat die Schumacher allemaal kan teweegbrengen :eek:
Hij verschijnt voor de eerste keer dit jaar een beetje op de voorgrond, en er is al meteen stof voor discussie ;)

Savi
18-05-2010, 17:44
volgens mij is dat gewoon gras. op zo'n moment hoor je volgens mij met zo'n vlag te zwaaien. deze marshall heeft beide armen gewoon naast zich hangen.
waar je de letters SC ziet, is mij al een compleet raadsel, er hangt nergens een bordje

Lang geleden dat ik hier nog gepost heb maar om even duidelijk te zijn, in die bocht was het groen, en dan heb ik het niet over 'gras' zoals in dat bericht hier boven me.

http://www.gadgetworks.co.nz/atlas/pass1.jpg


http://i39.photobucket.com/albums/e157/mattzel89/Mattzel/green-1.jpg

Een ouwe rot als Schumi weet volgens mij goed genoeg dat hij niet mag inhalen onder SC. Maar helaas, zoals duidelijk te zien, kwam er langs alle kanten groen van de marshals.

Wie hier nu precies in fout is weet ik niet maar de Duitser valt deze keer niets te verwijten. Groen = racen.

Race control moet een beetje beter opletten. Zelfs de straf is buiten proportie gezien de verwarring compleet begrijpelijk is.

Belle
18-05-2010, 18:01
Race control moet een beetje beter opletten. Zelfs de straf is buiten proportie gezien de verwarring compleet begrijpelijk is.

Dat vind ik er ook van. Als er zoveel verwarring rond heerst, vind ik niet dat er een straf mag uitgesproken worden.

Als ze dan toch een straf wilden geven, hadden ze gewoon Alonso zijn plekje kunnen teruggeven en Schumi op P7 zetten. Maar dit vind ik er gewoonweg over.

Al die verwarring had kunnen vermeden worden indien de SC gewoon de SF-lijn was overgegaan. Maar nu rijdt ie 500 m voor het einde de pit in en zwaaien de marshals met groene vlaggen. Ik zou dan ook 'in race-modus' schieten in zijn plaats.

smiley
18-05-2010, 19:12
Hij verschijnt voor de eerste keer dit jaar een beetje op de voorgrond, en er is al meteen stof voor discussie ;)
Business as usual :)

Op naar de volgende koers :gas:

Mercedes heeft trouwens hun beroep terug ingetrokken.

marcel
19-05-2010, 00:19
én de FIA gaat regel 40.13 bekijken en nadenken over de straf die erbij hoort. ze vinden hetzelf namelijk nogal zotjes tegenover de feiten die gebeurd zijn

gwyllion
19-05-2010, 10:31
Een goede analyse van het hele incident: http://www.jamesallenonf1.com/2010/05/why-mercedes-walked-away-from-schumacher-appeal/