hoelang moet ik eigenlijk wachten voordat ik decals kan plakken op de carro
de lak is zondagavond 9-5-2010 gespoten met tamiya spuitbus wit |
Quote:
Hangt ook af van de dikte van de verfla(a)g(en) die je gezet hebt natuurlijk. Hoe meer, zoveel te langer de droogtijd. |
weer een vraagje
hoe reageert de blanke lak van gunze op de verf van revell (enamel) en hoe moet je die decals eigenlijk op de banden plakken want op rubber houd het niet zo 100% |
Quote:
Quote:
Decals op banden: dat is een beetje navenant de fabrikant. Meestal moet je goed de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant volgen, of het gaat mis. Mocht het zijn dat je dat allemaal goed hebt gevolgd, maar ze komen na een tijdje los, dan kan je dat verhelpen door ze met een laagje mat vernis te verzegelen (ij voorkeur ook weer Gunze gebruiken). |
Als ik decals op banden heb gezet, behandel ik ze meestal ook wel eens met een decal softener - Daco of Microsol.
|
als ik blanke lak gespoten heb is het dan mogelijk om er nog een laag over te zetten ??
moet dan eerst lichtjes geschuurd worden of mag er die direct over ?? ik gtebruik de gunze blanke lak |
Quote:
Het is zeker mogelijk om een 2de laag en zelfs een 3de te spuiten, ik zie niet in waarom dat niet zou gaan. Of die geschuurd moet worden of niet, hangt af van het feit of je 1ste laag glad is of niet. Is je 1ste laag mooi glad gespoten, dan hoef je niet te schuren. Heb je stof, loper, of iets dergelijks, dan kan je best even schuren. Wel opletten, dat je je onderliggende decals niet beschadigt. Gebruik ook zo fijn mogelijk waterschuurpapier.( 2000 of fijner) Neem wel voldoende droogtijd tussen 2 lagen en na de laatste laag, wacht je best een weekje om verder te werken, je vernis kan dan goed uitharden. |
thx johny
|
hoe het beste sol resten verwijderen ?
ik had al eens gehoord met zeepsopje maar dan denk ik dat de decals wel eens los kunnen komen en dan had ik ook wel eens gelezen met wax van tamiya zelf laat maar iets weten |
Quote:
|
Quote:
Met Tamiya-compound (finish) gaat ook zoals Guido al aangaf en met de wax van Tamiya krijg je de sol resten er ook af.;) |
maar kan ik over die compound of wax nog blanke lak spuiten want niet dat ik dan daar de fout in ga he
|
Quote:
|
Quote:
|
alweer een vraagje
ik heb mij eens wa tamiya verf in potjes gekocht met wat kan ik dan het beste de penselen schoon maken na gebruik van de tam verf ? heb mij ook nog compound fine van tam gekocht hoe moet ik daar het beste mee werken |
Quote:
Compound breng je aan met een vodje en wrijft dat goed uit, daarna opboenen met een proper vodje. |
maar met water gaat dan niet ??
ik gebruikte bij de revell verf wasbenzine kan ik die daar ook voor gebruiken ? |
Ik gebruik bij men tamiya verven gewoon water om men penselen zuiver te maken, werkt prima.
|
Ik heb zopas de spoiler van mijn Sub WRC gespoten in mica-blue.
Nu heb ik wel een uitloper zeker. Hoe werken jullie die weg? ;) |
Quote:
Als de loper niet te groot is zou ik eerst proberen deze weg te polijsten. Beginnen met de meest grove Polishing Compound, dacht dat dit de rode was, daarna de fine en eindigen met de Compound Finish. Is de loper te groot dan word het schuren. Het mooiste resultaat krijg ik door de loper weg te schuren, korrel1000 nat, daarna de volledige spoiler licht opschuren met 2000droog. Dan terug een dunne laag primer die ik weer licht schuur met korrel2000 en daarna opnieuw aflakken. Spuit je met motip dan word het nog makkelijker. 15 minuutjes in de remolie en alle verf is eraf. m.v.g. Philip |
ben met een peugeot 206 wrc bezig van tamiya
nu ben ik begonnen met de decals te plakken nu blijkt dat als ik de decal in het water leg en lang genoeg laat wijken die niet van het papier af komt . ik krijg hem alleen der af als ik er met een fijn mesje onder ga en hem zo lichtjes omhoog trek . voor de rest plakt hij goed maar vind het raar |
niemand die kan helpen ofwa
|
Ik kan niets anders bedenken dan dat je eens moet proberen met superheet water, en dan zeer lang wachten totdat de decals misschien toch loskomen. Als ze absoluut niet willen loskomen van zichzelf kan het zijn dat ze ooit al nat geweest zijn en dus eigenlijk tegen je draagfilm geplakt zitten. En tenslotte toch ook nog even aanmanen tot wat meer geduld; amper 1 dag nadat je iets gepost hebt hoef je nog niet te wanhopen omdat er nog niemand geantwoord heeft. Tenslotte is het verlofperiode en zitten de meesten onder ons niet de ganse dag aan de PC gekluisterd, althans ik toch niet.
|
ja sorry voor het ongeduld
dan zal heel de sheet in het water moeten gevallen zijn want heel dat papier heeft dat. vind het raar want heb deze kit 2dehands gekocht met de plastiek nog rond zoals tamiya ze verkocht . en superheet water ?? vervormen de decals dan niet |
Quote:
Als ze nog in de plastiek zaten, dan zou het wel eens kunnen dat ze ofwel warm ofwel ergens vochtig hebben gelegen. |
Beste 306,
Wat uw decal-"probleem" betreft... Het fenomeen wat je beschrijft heb ik nog niet écht voorgehad... Een oplossing kan ik je bijgevolg ook niet aanbieden. Wél de manier waarop ik decals zet; Eerst en vooral worden de decals stuk voor stuk uitgesneden. Meestal zijn er nog "randen" (flash?) rond decals en die gaat dervanaf. Vervolgens krijgen ze een badje van lauw-warm water. Wanneer ze bijna los komen neem ik ze uit het bad met een pincet en schuif ik ze van de decaldrager op het model. voila.:) Uit ervaring (persoonlijk éh) is dit een manier die werkt. Neem geen koud water de decal komt dan moeilijk van de drager Neem geen warm water de decallijm gaat 'oplossen' Laat ze té lang in het water liggen...weg decallijm Neem steeds vers water! En voooral !!!! werk stuk voor stuk ! En wees rustig !!! :D Grtz, G ;) |
blijkbaar lukt het als de decal meer als 4min in water zit :?
|
Ik heb een vraagje:
ben momenteel de Tamiya McLaren mp4/7 aan het monteren. op het bodywork heb ik de laatste wet coat laag aangebracht. Nu vooraleer ik het McLaren rood erop spuit, is het best dat ik een laag vernis erop breng? stel dat na het spuiten van het rood, er een beetje verf is overgegaan op het wit gedeelte, hoe los ik dit best op? alvast bedankt! ;) |
Quote:
Spuitbus; welke? Vernis: welke ga je gebruiken? Je hoeft eigenlijk geen vernis te spuiten vooraleer je een andere kleur gaat spuiten. De verf die eventueel onder je afplak tape is gegaan kan je verwijderen met de compounds van Tamiya of met heel fijn schuurpapier 2-3000. Daarna kan je vernis spuiten. Maak wel gebruik van degelijke afplaktape en druk hem goed aan. (bvb Tamiya-afplaktape) |
Quote:
Ik gebruik de tamiya spray (TS-26 en TS-36). Vernis is de clear coat (mr hobby). |
Nu zit ik echter met een vraagje, namelijk de volgende:
Welke spuitbus geeft Tamiya aan om de Leyton House CG901B Judd F1(20028) te spuiten? Zou het TS-41 Coral Blue kunnen zijn ? |
Quote:
|
1 Attachment(s)
En dan nog een vraagje van mijnentwege:
Ik gebruik al jaren de spuitbussen van Tamiya, zowel primer als lak. Vernis is van Gunze. Nu heb ik onlangs een mooi kleurtje gekregen in een spuitbus van Motip, namelijk deze: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1286140127 Nu wil ik deze lak gaan gebruiken over Tamiya-primer en aflakken met Gunze. Heeft er iemand raad en ervaring met deze combinatie? Uiteraard ga ik wel eens testen, maar toch. |
Tamiya primer, motip lak en gunze vernis. Ik heb het al gedaan en het gaat perfect. Ik moet wel zeggen dat ik voor alle zekerheid iedere laag goed heb laten uitharden. Dus een week gewacht voordat ik de vernis over de laklaag spoot. Maar alles ging goed.
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
nu een andere vraag :p
ik heb hier nog een ijzer model liggen van solido 1:43 voor te bouwen nu mijn vraag kan ik daar ook dezelfde spuitbusjes voor gebruiken zoals bij de plastiek modellen ?? het gaat dan over tamiya primer , lak , en gunze blanke lak |
ja hoor
|
bedankt voor het snelle antwoord erik
|
Niet doen!!!!
De tamiya primer houd niet op ijzer. Ik heb het geprobeerd met de C4. Voor een die cast kan je beter motip primer gebruiken. |
All times are GMT +2. The time now is 05:50. |