De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   Spa 24 uur 2006, de race. (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=13595)

Chauffeur 30-07-2006 22:44

Quote:

Originally Posted by raceboy
En nog veel gezweet? ;)

Letterlijk: Dat viel best mee omwille van het Coolpack systeem dat ze bij First in de wagen zitten hebben.

Figuurlijk: ja, zij die in Blanchimont stonden omtrent 22.00 zullen wel gezien hebben waarom. 4 x 360 en op 5 cm van de muur stil, effe zweten dan.

Viper GTS-R*** 30-07-2006 22:47

M'n 1ste x 24 Uren van Spa waren in 1 woord te omschrijven: PRACHTIG
FIA GT3, Formule Renault en de 24 Uren allen volledig bekeken en wauw vond het gewoon fantastisch!
Vind het ook héél spijtig voor Phoenix, had hen graag zien winnen na hun dominantie in de race zelf... en vitaphone ... mja niet myn favoriet dus:rolleyes:
GLPK en PSI allebei goed gereden, en wat een gebrul komt daar uit die C6-R's, geef me dan maar dat mooie sound van die DBR9's of F430's;)
Zakspeed Saleen had precies wel wat last van controle op achterkant van de wagen toen ze bovenop de Raidillon kwamen.. door de kleindere vleugel?

Maar mijn weekend is dus echt wel zeer goed geslaagd, ze zien mij in Spa volgend jaar zeker en vast terug;)

PS: thanks Brecht (corvette boy) voor de info en rondleiding ter plekke;)

Bramzel 30-07-2006 22:57

Een schitterende 24h met toch een nare nasmaak. Ik had het Phoenix zo gegund, ze verdienden het daar. En dan wordt ze op het laatste moment de zege door de neus geboord door die arrogante Vitaphone etters. Die verdienen het wel, want ze waren dus gewoon sneller, maar ik gun het ze gewoon niet.

Verder was GT2 een fraaie battle, waarbij het jammer was dat Spyker de 3e plek niet kon pakken. Toch een zeer goede race gereden echter, de snelheid was daar en ze hebben hun eerste (vrijwel) probleemloze 24u gereden. De 997's zijn zeker een aanwinst, hun roodgloeiende uitlaten waren een genot om te zien tijdens de nacht.

Grig-O 30-07-2006 23:08

Quote:

Originally Posted by marcel
DTM is een hoogstaand Tourenwagen-kampioenschap, met veel invloed van F1. dat die in DTM blijft, kan ik heel goed begrijpen

Ik bedoel maar dat hij in FIAGT wint en in dtm niet.

Grig-O 30-07-2006 23:09

en achteraf?

Wat vonden jullie van deze editie?
Vorig jaar waren de klasse 2, 3 en 4 uitermate slecht vond ik terwijl dit jaar toch wel subliem was
Of waren er tegenvallers? Wat kon er beter?
Wat voor volgend jaar? Waarschijnlijk komen er nieuwe tribunes tegen volgend jaar dus dat ziet er al goed uit

FIRE 30-07-2006 23:11

Quote:

Originally Posted by Grig-O
Ik bedoel maar dat hij in FIAGT wint en in dtm niet.

In F1 winnen ook maar enkele uitverkorenen en toch zien de meeste coureurs dat als Heilige Graal. DTM is nu eenmaal, na F1, DE klasse in Duitsland.

Viper GTS-R*** 30-07-2006 23:14

Quote:

Vorig jaar waren de klasse 2, 3 en 4 uitermate slecht vond ik terwijl dit jaar toch wel subliem was
Of waren er tegenvallers? Wat kon er beter?
Wat voor volgend jaar? Waarschijnlijk komen er nieuwe tribunes tegen volgend jaar dus dat ziet er al goed uit

Zoals hierboven vermeld vond ik het gewoonweg Fantastisch weekend!
Alle klasse's mooi gevuld naar men mening, meer mag altijd natuurlijk:)
En ivm tribune's vond ik het ook dik in orde!
Wat kan beter voor volgend jaar?
- Maserati zyn fia gt homoligatie annuleren indien deze dan nog niet vervallen is:D
- Viper GTS-R zijn configuratie van ca 2003 teruggeven zodat mijn wagen tenminste terug voor een RS kan rijden:o :p

Grig-O 30-07-2006 23:18

Vorig jaar vond ik dat als alle GT1 wagens voorbij waren dat je alleen maar Porsches meer zag (behalve dan de Vertigo, een Maserati en de Viper)
Dit jaar is dat veel beter e; dus meer gevarieerd

Mark 30-07-2006 23:28

Quote:

Qua evenement is er toch wel het e.e.a. aan te merken ;) Maar ja, ik zal eens een keer niks te zeuren te hebben :)

Publieke belangstelling? Op zaterdag vond ik het persoonlijker rustiger dan andere jaren.
Media belangstelling? Veel Belgische piloten zullen toch klagen over de minuutjes op TV. Toch altijd een verkoopargument. Behalve wij freaks zullen veel mensen niets vernemen van deze 24 uur.
Hinder voor het publiek. Het volstrekt doelloos rondrijden van VIPS voor een "tour du circuit". Dat mag je RACB / RACE aanrekenen. Als zij geen toestemming geven voor dergelijke hinderlijke activiteiten dan gebeurd het niet. Zo simpel is het. Echter, waarschijnlijk kun je die hinder afkopen ;)

Raceboy 30-07-2006 23:30

Quote:

Originally Posted by Mark
Hinder voor het publiek. Het volstrekt doelloos rondrijden van VIPS voor een "tour du circuit". Dat mag je RACB / RACE aanrekenen. Als zij geen toestemming geven voor dergelijke hinderlijke activiteiten dan gebeurd het niet. Zo simpel is het. Echter, waarschijnlijk kun je die hinder afkopen ;)

Niet alleen de vips, ook sommige baanposten zijn aangesteld als waterdarager ofzo en rijden om de 5 minuten heen en weer?

Mark 30-07-2006 23:37

Quote:

Originally Posted by raceboy
Niet alleen de vips, ook sommige baanposten zijn aangesteld als waterdarager ofzo en rijden om de 5 minuten heen en weer?

Op zaterdagavond zaten Ottooke en ik te kijken in de vernaggelde Busstop-chicane. Het viel ons op hoeveel verkeer er was tussen de dubbele linkse en Bruxelles/Rivage. Zoiets moet een keer goed misgaan.........

Nog vergeten te melden. Het circuit zelf was niet "FIA Approved" dit weekend. Het circuit voldeed niet aan de FIA-eisen, en dat voor een FIA Event :)

sledge 30-07-2006 23:54

Ook een vechtpartij 's nachts gezien tussen een ticket control official die een groepje mensen die zonder geldig ticket toch de paddock wilden binnentreden. De eerste 2 waren binnen, maar de 3de werd gepakt en teruggetrokken. Dit was niet naar de zin van dat groepje en heel wat geroep en aggressie was het gevolg.
Een half uurtje later stond datzelfde groepje bij de andere paddock ingang opnieuw ruzie te zoeken over de opnieuw geweigerde paddock-toegang :frusty:

vortex 30-07-2006 23:58

Wij hebben 4 dagen lang een prachtig race-spektakel meegemaakt! Ik kan niet anders zeggen. Een schitterend bijprogramma en een fraaie 24 uur.
Het was m.i. in vergelijking met eerdere edities toch uitermate rustig.
Vwb verbeteringen: de paden rond Eau Rouge met al die kiezels overal en aardedonker langs Kemmel. Dat moet toch beter kunnen. En dan dat gezanik iedere keer met al die autos, motorfietsen en trikes over de smalle paden:no: . Dat moet gewoon niet op een dergelijk publieksevenement waarbij iedereen nu eenmaal aan de wandel gaat.
Ook jammer dat de rijderspresentatie niet doorging. Althans niet voor de fans langs de baan. Wel reden er onbeduidende zielen rond in Saab cabrios die wat lalden en bralden. Waarsch. mooi op tijd in de Vip lounge aan de champagne zitten lurken, en dan nog ff de baan op om het gewone publiek te aanschouwen.

De crash van Alx Danielson op zon 30 m voor mn ogen zien gebeuren, en ik kan je zeggen dat mijn hart stilstond. Wat een krankzinnige impact! Godzijdank is Alx ok. Ook als ervaren toeschouwer sla je op zon moment even dicht.

Dan nog wat: wij zaten op de camping Eau Rouge en van daaruit kun je via de Route du Circuit direct naar ingang Stavelot. Daar is langs de weg een zee van ruimte om te parkeren, maar autos werden al aan het begin van de weg alle dagen tegengehouden omdat er een zgn. VIP parking was, waar op do en vr overigens geen kat stond geparkeerd. De eenvoudige fans werden dus gedwongen zon 4 km in de hitte te stiefelen. Dat was echt een grote schande!!
(gelukkig werkte mijn Zandvoortse parkeervergunning ook hier in Spa:D )

sledge 31-07-2006 00:01

Quote:

Originally Posted by vortex
Vwb verbeteringen: de paden rond Eau Rouge met al die kiezels overal en aardedonker langs Kemmel. Dat moet toch beter kunnen. En dan dat gezanik

Dan moet je eens in het compleet donker proberen naar Rivage te wandelen. Hoe ik erin geslaagd ben daar niet op mijn gezicht te vallen of mijn enkel om te slaan is me nog steeds een raadsel.

JPMontoya 31-07-2006 10:50

Mijn evaluatie van een week-end Spa.

Top:
- De Proximus 24h zijn & blijven het 'topevenement' bij uitstek in Belgie voor de autosportliefhebber. Dit week-end vond ik het hele pakket van annex-wedstrijden & de 24u zelf het mooiste sinds de 24u een FIA GT wedstrijd zijn geworden.
Met de World Series, Brits F3, Maserati trophy én FIA GT 3 en FIA GT een mooie mix van alles wat de autosport te bieden heeft.
Sprint wedstrijden, lange afstand, spanning, close racing,...eenzitters, GT's...

-De FIA GT wedstrijd was uiterst spannend én de Maserati heeft gewonnen (zoals ik gehoopt én voorspeld had - joepie)
Over de homologatie van de Maserati opnieuw beginnen zeveren vind ik ronduit belachelijk. De Maserati is gelijkwaardig gemaakt aan de Astons, Corvette's en dat is toch het belangrijkst dat telt.

-Ik vond het gehele evenement beter georganiseerd als vorig jaar...ticketcontroles, de paddockopstelling,...
-In Spa heeft men eindelijk is paal en perk gesteld aan de kinderen/jeugd op de quads/moto's...

FLOP:
- De Gillet Vertigo...
- Het herstellen van de vangrail na de GT3 crash duurde toch wel erg lang.
- voor de rest heb ik me aan zeer weinig gestroord.

Maarten 31-07-2006 10:52

man man man

jullie zijn niet goed voorbereid hé
altijd een zaklamp meenemen tijdens nachtwandelingen :-)

dat is 'part of the atmosphere'
als er licht langs de baan is, dan lijken de doortochten tegen 250-280 km/h minder spectaculair ;)

ook het primitieve kamperen op de weien aan combes maakt het event oh zo uniek, de boer die een vat water komt zetten, overal kleine genaratoren, maffe duitsers, ...

ciao
Maarten

Yvonne 31-07-2006 11:03

Quote:

Originally Posted by smiley
de c5r's hebben het precies wel serieus laten afweten !

De C5-R van SRT is uitgevallen, zie eerdere berichten. De C5-R van PSI heeft 's nachts schade opgelopen. Bijna de hele livery aan de voorkant is vervangen...zie foto's van zaterdagmiddag en zondagmiddag...

Maar met een (ik dacht) 11e plek (algemeen) is het niet slecht.

Mr.Dallara 31-07-2006 15:29

Quote:

Originally Posted by vortex
De crash van Alx Danielson op zon 30 m voor mn ogen zien gebeuren, en ik kan je zeggen dat mijn hart stilstond. Wat een krankzinnige impact! Godzijdank is Alx ok. Ook als ervaren toeschouwer sla je op zon moment even dicht.

Heb jij of iemand anders foto's van wat er van de "wagen" overschoot na de mega klapper?

racefan00 31-07-2006 15:59

@mr.dallara: mijn zoon heeft het gefilmd met zn handycampje. Weliswaar niet de impact (net te laat.Stond op standby, en dan duurt het een secondje voor zon ding filmt. Kun je nagaan hoe idioot hard het daar gaat dat het zelfs met het blote oog al lastig is waar te nemen). Verder staat alles erop. Ik zal vragen of ie dat even post.

Integra 31-07-2006 16:10

Quote:

Originally Posted by Maarten
man man man
als er licht langs de baan is, dan lijken de doortochten tegen 250-280 km/h minder spectaculair ;)

Geen enkele GT haalt 280 km/h in Spa. :)
Snelste auto's zaten rond 265 km/h op Kemmel.

Chauffeur 31-07-2006 16:36

Quote:

Originally Posted by Integra

Raar, wij pakten 250 km/h voor Combes en regelmatig kwamen ze toch nog redelijk voorbij geschoten hoor.

Mr.Dallara 31-07-2006 17:23

Quote:

Pfffffff wat is FIA GT toch traag :) ;)

De Dallara's uit de World Series topte dik boven de 280 aan Combes :)

Dit weekend draaiden de World Series 2.03 terwijl de GP2 en F1 respectievelijk 2.14 en 1.46 rijden over een rondje Spa.
Voor de leken hier, de pole dit weekend in de FIA GT was een 2.14

Niet slecht, als je weet hoe weinig tracktime ze hadden...

ICEMAN 31-07-2006 18:04

Ik vond eerlyk gezegd de F3 & de GT3 tegenvallen. Had meer verwacht het GT3 kampioenschap. Wat betreft het repareren van de vangrails, als het een lang stuk is duurt het altyd lang. Is ook niet op 1-2-3 vervangen. Tydens de F1 vorig jaar hebbe we 1 uur & 3 kwartier stilgelegen na het ongval tydens de Mini Challenge.

A.J. 31-07-2006 18:13

Quote:

Originally Posted by Mr.Dallara

Dit weekend draaiden de World Series 2.03 terwijl de GP2 en F1 respectievelijk 2.14 en 1.46 rijden over een rondje Spa.

GP2 kon sneller.
Als ik me niet vergis hebben die steeds wisselend weer gehad, nooit helemaal droog.
Ik denk zelfs dat ze op een opdrogende piste onder de 2.10 gegaan zijn tijdens hun eerste race vorig jaar.
Daarom is er geen vergelijking met GP2 mogelijk op Spa.

Mr.Dallara 31-07-2006 18:46

Quote:

Originally Posted by A.J.
GP2 kon sneller.
Als ik me niet vergis hebben die steeds wisselend weer gehad, nooit helemaal droog.
Ik denk zelfs dat ze op een opdrogende piste onder de 2.10 gegaan zijn tijdens hun eerste race vorig jaar.
Daarom is er geen vergelijking met GP2 mogelijk op Spa.

Jep, dat klopt wat je zegt!

Quote:

Originally Posted by ICEMAN
Wat betreft het repareren van de vangrails, als het een lang stuk is duurt het altyd lang. Is ook niet op 1-2-3 vervangen. Tydens de F1 vorig jaar hebbe we 1 uur & 3 kwartier stilgelegen na het ongval tydens de Mini Challenge.

Ik heb de crash niet gezien, wel de rails achteraf - het moet wel een klapper zijn geweest! :eek:

Logisch ook dat ze het zo degelijk mogelijk ineens maken, wetende dat enkele uren later de 24uren starten... stel dat er snachts een wagen op die baan in de rails ploft...

smiley 31-07-2006 19:47

Quote:

Originally Posted by Mr.Dallara
Pfffffff wat is FIA GT toch traag :) ;)

De Dallara's uit de World Series topte dik boven de 280 aan Combes :)

Voor de leken hier, de pole dit weekend in de FIA GT was een 2.14

Niet slecht, als je weet hoe weinig tracktime ze hadden...

dan ook eens dtm vergelijken met fia gt

spa
fia gt : 1.14.9
dtm : 1.13.5

oschersleben
fia gt : 1.21
dtm : 1.19

brno
fia gt : 1.55
dtm : 1.52

maja fia gt zijn dan ook wel endurance wagens...

DUVAL 31-07-2006 19:55

Als rallyfan mijn eerste 24 uren beleefd en moet zeggen : WOOOOOOOOOOW.
Ik heb me echt rot geamuseerd.Zeker evenveel genoten van de voorraces als van de 24 uren zelf. Prachtige sfeer , prachtige paddock , zalig weer op vrijdagnamiddag na maar dat maakte het spectaculair.
De serie van Renault is indrukwekkend. En in de formule 3 viel me vooral de jonge Senna op die volgens mij 2 prachtraces gereden heeft. Is trouwens nog een vriendelijk ventje ook.
De eerste die ik tegenkwam in de paddock was Duval. Als rallyfan kon dat natuurlijk niet meer stuk haha.
Op naar volgens jaar.

Nonkel Vroem 31-07-2006 20:23

Dit jaar heb ik de 24h vooral vanuit de box gevolgd, ongelooflijke sfeer....

MAAR ik heb toch een opmerking (vraag?) aan al de marshalls hier:

wat mij opgevallen was; de marshall mensen in de paddock draaiden een shift van 10-12u (?) voor er aflossing was ZONDER een drankje-eten van de organisatie.....
in dit weer !!??

wij hebben althans die mens te drinken gegeven !!

Uiteindelijk zonder hen geen race !

RESPECT!

ICEMAN 31-07-2006 20:29

Quote:

Originally Posted by Nonkel Vroem
MAAR ik heb toch een opmerking (vraag?) aan al de marshalls hier:

wat mij opgevallen was; de marshall mensen in de paddock draaiden een shift van 10-12u (?) voor er aflossing was ZONDER een drankje-eten van de organisatie.....
in dit weer !!??

wij hebben althans die mens te drinken gegeven !!

Uiteindelijk zonder hen geen race !

RESPECT!

Wy moeten alles zelf betalen. Zowel de drank als het eten. Het enige wat we krygen is een "kleine" vergoeding. Maarja, we zullen maar niet klagen zeker? Want volgens bepaalde personen is dit onze eigen schuld. :rolleyes:

Nonkel Vroem 31-07-2006 20:35

dan ben je beter in een team te helpen, geen vergoeding maar eten en drank is dan toch geen probleem. En je volgt ook alles vanop de eerste rij...

Maar als toeschouwer en piloot heb ik respect voor jullie inzet!

ICEMAN 31-07-2006 21:37

Quote:

dan ben je beter in een team te helpen, geen vergoeding maar eten en drank is dan toch geen probleem. En je volgt ook alles vanop de eerste rij...

Ik zit ook by een raceteam, maar ik blyf het graag doen. Het is zeker niet voor het geld dak het doe.

Quote:

Maar als toeschouwer en piloot heb ik respect voor jullie inzet!

Merci, dit is iets waarvoor ik het doe. Het respect van de piloten. Vind het tof dat ze altyd hun hand opsteken naar ons na een koers. :)

Integra 31-07-2006 22:24

Quote:

Originally Posted by ICEMAN
Want volgens bepaalde personen is dit onze eigen schuld. :rolleyes:

't is natuurlijk toch ook uw keuze om als marshal te functioneren ...

Integra 31-07-2006 22:27

Quote:

Originally Posted by smiley
dan ook eens dtm vergelijken met fia gt

spa
fia gt : 1.14.9
dtm : 1.13.5

oschersleben
fia gt : 1.21
dtm : 1.19

brno
fia gt : 1.55
dtm : 1.52

maja fia gt zijn dan ook wel endurance wagens...

Is eigenlijk totaal niet te vergelijken, DTM & FIA GT.
DTM's zijn sowieso al lichter en zoals eerder gezegd sprintauto's.

marcel 01-08-2006 00:16

Quote:

't is natuurlijk toch ook uw keuze om als marshal te functioneren ...

zonder marshals geen wedstrijd, me dunkt. dan kan je toch een beetje moeite doen voor de mensen die daar een hele dag voor uw winst staan

ICEMAN 01-08-2006 00:22

Groot gelijk, maar "buitenstaanders" zoals Integra schynen dat gewoonweg NIET te snappen. :rolleyes: Wrom krygen de mediamensen wel drinken? Die riskeren hun leven niet zo.

bluelite 01-08-2006 02:10

Iceman,

Wij kregen inderdaad wat te drinken, vandaar toch bewondering langs mijn kant voor wat de marshals in deze omstandigheden deden. Maar de manier van drankvoorziening was ook niet hét van hét. Er stonden een stuk of 8 waterbidons opgesteld in de perszaal. Die waren - als ik het me nog goed herinner - reeds zaterdagmorgen helemaal leeg. Niks meer te drinken dus, ware het niet dat er uiteindelijk toch kleine flesjes werden rondgereikt, maar je kreeg er maar één per keer en je moest ze persoonlijk gaan ophalen.

Eten. Donderdag kon de pers bij Total gaan eten in La Source, maar vanaf vrijdag konden we ook dat vergeten. Je had een armbandje nodig om de Total-tent binnen te geraken en een mediakaart was dus geen geldige inkom. Gelukkig toch nog een armbandje gekregen en dus toch iets kunnen eten. Maar elke keer naar Total lopen is een heel eind...

Dan maar bij Renault. De ticketcontroleur die beneden aan de trap bij de Renault-mezzanines wilde me ook eerst niet doorlaten. Ik heb hem mogen overtuigen dat de media ook honger heeft en van tijd ook iets wil drinken (vermits er op dat ogenblik geen drank in de perszaal was).

Maar het beste moest nog komen. Zaterdagavond tegen 11 uur wilden Hans en ik teruglopen van de Total-tent naar de perszaal. Twee politieagenten hielden ons tegen. We mochten niet door, want een kwartier later zou daar vuurwerk ontstoken worden. Ondertussen liep er op de plaats waar wij niet mochten komen wel gewoon volk rond. Wij maar klagen en zagen. Vergeet het maar, geen doorkomen aan. Dus, ofwel 45 minuten wachten tot na dat dwaze vuurwerk, ofwel de hele toer te voet langs La Source en de tribunes. Uiteindelijk toch voor dat laatste gekozen.

Het leukste was alleszins de persconferentie na de race zondag. Gelachen dat we hebben ;) Eén van de piloten van Phoenix was zijn verhaal aan het doen, toen op één van de TV-schermen een kopulatie-scène getoond werd. Gelachen dat we hebben. Nadien Kumpen zijn uitleg aan het doen. Dan zei hij: "We had the problem with the oil. We had to come in every 45 minutes. When Mike was coming into the pits, I was walking to the car to listen what he had to say. He said: 'No Tyres, no fuel, only oil' ... "

En dan Kurt Mollekens: "Everyone is thanking his team, the technicians for their splendid job. I don't want to do the same. So, I think our team was shit, the car was shit and the drivers were shit"

bluelite 01-08-2006 02:11

dubbel postje

Integra 01-08-2006 09:23

Quote:

Originally Posted by marcel
zonder marshals geen wedstrijd, me dunkt. dan kan je toch een beetje moeite doen voor de mensen die daar een hele dag voor uw winst staan

Ik weet goed genoeg dat er zonder marshals geen wedstrijd is en ik vind het ook belachelijk dat ze zo weinig respect krijgen (bvb dit geval in Spa), maar enerzijds is het toch uw eigen keuze om daar te gaan staan.

Pegasus 01-08-2006 11:19

Quote:

Originally Posted by bluelite

En dan Kurt Mollekens: " So, I think our team was shit, the car was shit and the drivers were shit"

Heeft die dat echt zo gezegd :crazy:

ICEMAN 01-08-2006 14:27

Quote:

Ik weet goed genoeg dat er zonder marshals geen wedstrijd is en ik vind het ook belachelijk dat ze zo weinig respect krijgen (bvb dit geval in Spa), maar enerzijds is het toch uw eigen keuze om daar te gaan staan.

Als iedereen zo denkt dan houd ge geen marshalls meer over. :rolleyes:

All times are GMT +2. The time now is 06:01.