De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   uitsluiting bar? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10574)

gwyllion 03-05-2005 23:40

uitsluiting bar?
 
Quote:

Originally Posted by The Interceptor
Wat is dat nu met de wel/niet diskwalificatie van Button :confused:

Het lijkt erop dat BAR serieus aan het vals spelen is: F1 - Uitsluiting dreigt voor BAR (pitstop.tv)

gwyllion 04-05-2005 10:02

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Het lijkt erop dat BAR serieus aan het vals spelen is: F1 - Uitsluiting dreigt voor BAR (pitstop.tv)

Op f1racing.nl staat de lezen dat FIA vermoedelijk door 2 ex-BAR werknemers getipt is. Als ze gelijk blijken te hebben, hebben die kerels recht op een beloning van 1 miljoen euro :eek:

Gèrre 04-05-2005 13:18

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Het lijkt erop dat BAR serieus aan het vals spelen is: F1 - Uitsluiting dreigt voor BAR (pitstop.tv)

Ow das wel iets wat ik niet verwacht had van BAR.

Scapa 04-05-2005 14:36

Geloof nooit dat ze BAR eruit gaan gooien. Denk dat er nu wel een paar andere teams hun benzinetank aan het veranderen zijn...

airco 04-05-2005 15:00

Quote:

Originally Posted by The Interceptor
En toch kan ik het niet geloven dat ze bij BAR 'sjoemelen', toch zeker niet op deze manier. :s

Ik ook niet direct ...

Maar als de belangen hoog zijn ... dan wordt beetje foefelen om de doelstellingen te halen natuurlijk wel heel verleidelijk.

De FIA zal wel iets in handen hebben vooraleer ze zo een stap zetten he ..

JPMontoya 04-05-2005 16:03

Een team eruit gooien dat is echt al de meest drastische stap die ik gehoord heb sedert ik F1. Er moeten inderdaad grove praktijken gebeurt zijn met die Tank van de BAR. Dit is al niet meer een bardgebord die wat te lang of te kort is...maar dit is echt moedwillig frauderen en dan kan ik niet anders dan akkoord gaan met FIA dat ze de uitsluiting eisen al zou het jammer zijn voor het vervolg van het seizoen...

AlesiRed27 04-05-2005 16:44

...en het heeft verregaande gevolgen voor de andere teams ook: er moeten 20 auto's aan de start staan van elke GP, en zonder BAR zijn dat er maar 18... hoe gaan ze dat oplossen?

2 topteams met 3 wagens? wie wel, wie niet? wat met het kampioenschap voor constructeurs als sommige teams met 3 wagens rijden?

Bart.Vandecavey 04-05-2005 19:08

Hopelijk laten ze dan toe dat die 3de wagens met een andere livery mogen rijden...

Raceboy 04-05-2005 19:20

efkes deze thread afgesplitst.

Juan 04-05-2005 19:24

Quote:

Originally Posted by AlesiRed27
...en het heeft verregaande gevolgen voor de andere teams ook: er moeten 20 auto's aan de start staan van elke GP, en zonder BAR zijn dat er maar 18... hoe gaan ze dat oplossen?

2 topteams met 3 wagens? wie wel, wie niet? wat met het kampioenschap voor constructeurs als sommige teams met 3 wagens rijden?

Dan zullen enkele teams idd 3 wagens moeten inzetten, maar hier zijn ze niet zo happig op. Wat ben je immers met een 3e wagen als deze toch geen punten kan scoren, enkel de data kan dan handig zijn...

Bart.Vandecavey 04-05-2005 19:26

Quote:

Originally Posted by Juan
Dan zullen enkele teams idd 3 wagens moeten inzetten, maar hier zijn ze niet zo happig op. Wat ben je immers met een 3e wagen als deze toch geen punten kan scoren, enkel de data kan dan handig zijn...

Luca Badoer bedanken voor al zijn testwerk...

Raceboy 04-05-2005 19:35

volgens ecclestone lossen we dat mooi op zonder uitsluiting:

Quote:

"I suppose if they are not excluded from the Championship, you could say that the constructor cannot score points in the Championship, and maybe exclude any points the driver has now, and all the other ones [from here on] would count."

bron: autosport

The Interceptor 04-05-2005 20:42

't is nu niet dat BAR al veel punte heeft gescoord dit seizoen, maar gaan ze blijven rijden om geen punten te scoren? sponsors zullen daar ook niet tevreden mee zijn.
En de rijders zelf toch punten, hmm raar, al is het natuurlijk wel BAR die gestraft moet worden, en niet de rijders zelf.

Raceboy 04-05-2005 20:48

Quote:

Originally Posted by The Interceptor
En de rijders zelf toch punten, hmm raar, al is het natuurlijk wel BAR die gestraft moet worden, en niet de rijders zelf.

In 1997 is er zo ook al is iets gebeurd he. Schumacher heeft dat jaar 0 punten behaald maar ze telden wel mee voor de constructeurs. Nu draaien ze het om. En ik denk dat ze liever meerijden voor geen punten dan helemaal niet meer mee te rijden.

Superdiesel 04-05-2005 22:52

Het is in 1995 ook al eens gebeurd.
De eerste GP van het seizoen (Brazil) en de benzine van MS (Benetton) en DC (Williams) bleek niet conform het vooraf ingediende staal te zijn. Ze werden beiden prompt gediskwalificeerd maar na beroep kregen zij hun punten terug maar hun teams (Benetton en Williams dus) niet.

Toch een rare beslissing. Vond ik toen al en vind ik nu nog steeds.

Finish 05-05-2005 12:34

ik vind dit wansmakelijk. Dit is echt niet wat de F1 nodig had, zeker niet na de heropleving van dit seizoen. Een diskwalificatie van BAR zou zoveel problemen met zich meebrengen, dat de FIA hier toch even gaat nadenken. Alle punten wegnemen en vanaf 0 legitiem terug beginnen in Barcelona, dat lijkt me toch wel de beste oplossing.

marcel 05-05-2005 18:04

BAR verliest zijn punten van San Marino, en is geschorst voor Spanje en Monaco (er komen die wedstrijden maar 18 wagens aan de start, geen derde wagens). daarbovenop kunnen ze nog een half jaar geschorst worden, als ze binnen het jaar na de GP van Monaco nog op een "onregelmatigheid" betrapt worden

Raceboy 05-05-2005 20:11

Wurz vraagt zich ondertussen af waar zijn beker blijft.

The Interceptor 05-05-2005 22:19

Ik vind het toch maar raar, er is niet bewezen dat BAR opzettelijk heeft zitten knoeien, toch schorsing van 2 races :s
Mja als er gesjoemelt is moet er natuurlijk een straf volgen. En dan nu 18 wagens, kan zomaar ineens? Bernie toch ...

BAR zoekt in ieder geval nog een mogelijkheid toch te kunnen starten, maar ik vrees ervoor, dat worden dan eens twee neutrale races voor mij denk ik :s hopelijk dan met voldoende spanning!

marcel 05-05-2005 22:32

als ze u vragen of er nog benzine in uwen auto zit, en gij zegt neen, en dan zit er nog genoeg benzine in uwen auto om ver boven het minimum-gewicht zit... dan hebt ge volgens mij iets te verbergen.

Scapa 06-05-2005 13:57

Dit is dubbel zo spijtig voor BAR aangezien ze nu zeker Button kwijt zijn nu ze geen punten kunnen sprokkelen bij de constructeurs.

RaptuningGirl 06-05-2005 16:06

Quote:

Originally Posted by The Interceptor
BAR zoekt in ieder geval nog een mogelijkheid toch te kunnen starten, maar ik vrees ervoor, dat worden dan eens twee neutrale races voor mij denk ik :s hopelijk dan met voldoende spanning!

Quote:

BAR heeft zich er bij neergelegd: BAR onderneemt geen juridische stappen tegen het vonnis van het Internationaal Hof van Beroep van gisteren. De renstal komt definitief niet aan de start van de Grote Prijzen in Spanje en Monaco.
bron: pitstoptv.be
***Edit: Geen complete artikels overnemen van andere sites, zie de thread in "Aankondigingen" daarover voor meer informatie***

Raceboy 06-05-2005 20:46

Nu gaat BAr nog een beetje zielig doen ook.

Quote:

BAR CEO Nick Fry has said that he expects to find support from the other teams in the pit-lane when they get together to discuss the implications of BAR's two-race ban and the decision of the International Court of Appeal.

bron: crash.net
eerst de boel bedotten en dan degene die je opgelicht hebt om medelijden smeken.

pascual 06-05-2005 23:28

BAR legt zich neer bij de uitspraak van de FIA. Het team pakt momenteel zijn spullen in en zal ook in Monaco niet aan de start komen.

Op vrijdagmorgen maakte BAR bekend dat het de uitspraak van de FIA niet zal aanvechten. Volgens Europese richtlijnen moet het team zich in geval van beroep wenden tot een rechtbank in het land waar de zaak zich afspeelt. "Om de beste rechtsbijstand te krijgen is BAR tot de conclusie gekomen dat er niets gedaan kan worden om het team in Spanje nog aan de start te komen."

Vervolgens werd ook van verder protest afgezien. "Na beraad heeft BAR besloten geen actie te ondernemen tegen de uitspraak van de FIA. Dit om de sport niet in diskrediet te brengen. Desalniettemin blijven wij volhouden dat we te goeder trouw gehandeld hebben en niet weten waarom we zo’n zware straf krijgen."

Om dat te onderstrepen zal het team vrijdagmiddag op haar site barf1.com alle technische details openbaar maken.

Bron: formule1.nl

Scapa 07-05-2005 15:16

Zonet een groot deel van de 103 pagina's tellende pdf file op hun site met BAR's versie van de feiten gelezen. Ze kunnen toch een zeer geloofwaardige uitleg geven wat mij betreft. Duidelijk dat de FIA weer in de fout is gegaan vind ik. De leverancier van de tank, tevens leverancier voor bijna gans het F1-veld, bevestigd dat de tank gelijkaardig is aan die van de andere teams waaraan ze leveren.

Raceboy 07-05-2005 15:26

Ik vind het raar dat iedereen zich blijft concentreren op die tank. Feit is dat als ze leeg was de wagen onder het gewicht zat. Als diezelfde tank erin had gezeten en leeg woog de wagen + piloot nog 600KG dan was er geen probleem geweest.

redje 07-05-2005 16:22

Quote:

Originally Posted by Scapa
Zonet een groot deel van de 103 pagina's tellende pdf file op hun site met BAR's versie van de feiten gelezen. Ze kunnen toch een zeer geloofwaardige uitleg geven wat mij betreft. Duidelijk dat de FIA weer in de fout is gegaan vind ik. De leverancier van de tank, tevens leverancier voor bijna gans het F1-veld, bevestigd dat de tank gelijkaardig is aan die van de andere teams waaraan ze leveren.

Ja, maar je bekijkt het eenzijdig. Getuigen van BAR beweren dat de fuel drains nog nooit toegepast werden.

Lees dan maar eens een stuk van het verslag van Jonathan Noble, Autosport-atlas, die aanwezig was bij de zitting:

Quote:

The return of refuelling to Formula One at the start of 1994 obviously opened up the possibility of teams adopting the tactic of running their cars light prior to their final stop, to benefit from a lack of weight, before filling them up with extra fuel at the final stop to ensure that they came in above the minimum weight limit at the end of a race.

To close off the possibility of such an obvious advantage, the FIA made it clear in 1994 that cars would be weighed after the race without fuel on board. This action caught out the Footwork team at that year's Canadian Grand Prix when Christian Fittipaldi was disqualified from his sixth placed finish in that race for being underweight.

Several days after that race, F1 think tank, the Technical Working Group, held one of their regular meetings and one item up for discussion was the 'minimum weight issue'. According to Whiting, it was agreed that F1's minimum weight limit would be set without fuel on board. He said: "This was discussed, so the practice was well known."

BAR obviously did not exist in 1994, and Willis was not a technical director at that time, but it has been widely accepted in F1 since that the FIA ensures teams do not run underweight by weighing the cars at the end of races without fuel. In fact, Bauer said during witness questioning that BAR had been subject to that 'fuel drained' test five times during 2004 and three times in 2003 - and they had never previously fallen below the 600kg limit.
BAR's verdediging staat maar slap op zijn poten hoor.

Trouwens, de FIA tilt op zich niet zwaar aan de elementen die BAR aanbracht en waarmee ze eventueel in overtreding zouden zijn, maar wel aan het feit dat hun fuel filler, ook ene Fry, bevestigde dat er geen benzine meer was terwijl Steward Kris De Groot een full drain vroeg en er toch benzine achterbleef en dat ze niet op voorhand zijn komen vragen of de benzine in die collector bij het minimumgewicht wordt gerekend of niet. Vorig jaar heeft BAR maar liefst 14 keer dergelijke vragen ingediend bij Whiting en nu niet, hoewel het nu om iets veel belangrijkers gaat.

McLarenboy 08-05-2005 11:20

is het waar of niet? De waarheid zullen we nooit weten. Ik denk persoonlijk wel dat ze gesjoemeld hebben en dat ze er voor 2 races uitliggen vind ik een milde straf

Raceboy 09-05-2005 22:08

En het is nog ni gedaan :

Quote:

BAR could yet face further punishment this season on top of their two-race ban after motor racing's governing body, the FIA, said on Monday that they were investigating claims the team have brought the sport into disrepute.

bron: autosport.com

Sennake 09-05-2005 22:36

Quote:

Originally Posted by raceboy
Ik vind het raar dat iedereen zich blijft concentreren op die tank. Feit is dat als ze leeg was de wagen onder het gewicht zat. Als diezelfde tank erin had gezeten en leeg woog de wagen + piloot nog 600KG dan was er geen probleem geweest.

Het bestaan van een extra tank in de normale tank is dan ook niet illegaal. Het verklaren dat er geen brandstof meer in de wagen zit terwijl er nog 15 liter in "verstopt" zitten is dit echter wel.

Mark 10-05-2005 19:27

Kleine bijkomstigheid door de uitsluiting van BAR ;)

Quote:

Following last year’s “Buttongate” struggle between BAR and Williams for the Englishman’s 2005 services, it emerged that Button’s BAR contract stipulated that unless he had scored a certain percentage of the '05 championship leader’s points by a given date - believed to be 75 percent by the Turkish GP in August - Grove would win over Brackley’s lead driver.

http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/16782/
Toch mooi die contracten in de F1............

Mario 25-05-2005 08:03

Iedereen de zaak Tyrrell al vergeten uit 1984 ?
Dat team kreeg een nog iets drastischer straf.

Overigens, ik heb de hele zaak niet gevolgd, dus weet niet goed wat er precies gebeurd is, maar als Honda hier bijvoorbeeld niet van op de hoogte was (dat BAR "trichte") dan zou dit nog wel eens een heel vervelend staartje kunnen krijgen.

Voor Japanners is "eer" geen loos begrip en als dit zonder medeweten van Honda gebeurde, zouden die zich wel eens "gepakt" kunnen voelen (toen Prost en Mansell ze van manipulatie beschuldigden, zijn ze dat ook nooit vergeten). Bovendien is dit bijzonder slechte publiciteit. Ik zie de samenwerking dan wel eens eindigen op het einde van dit seizoen.

pascual 25-05-2005 20:18

Quote:

Originally Posted by Mario
Iedereen de zaak Tyrrell al vergeten uit 1984 ?
Dat team kreeg een nog iets drastischer straf.

Overigens, ik heb de hele zaak niet gevolgd, dus weet niet goed wat er precies gebeurd is, maar als Honda hier bijvoorbeeld niet van op de hoogte was (dat BAR "trichte") dan zou dit nog wel eens een heel vervelend staartje kunnen krijgen.

Voor Japanners is "eer" geen loos begrip en als dit zonder medeweten van Honda gebeurde, zouden die zich wel eens "gepakt" kunnen voelen (toen Prost en Mansell ze van manipulatie beschuldigden, zijn ze dat ook nooit vergeten). Bovendien is dit bijzonder slechte publiciteit. Ik zie de samenwerking dan wel eens eindigen op het einde van dit seizoen.

Zou kunnen, ze hebben Williams ooit ook bedankt voor hun diensten en naar Mc laren gegaan, ik denk zelf dat ze nog steeds een massa geld aan Jos Verstappen betalen toen ze ook even het contract verbroken met hem. Vergeet niet dat ze geld met massa's hebben hé, s'wereld grootste motorbouwer.

redje 25-05-2005 22:32

Toyota heeft veel meer geld én is een veel grotere constructeur dan Honda.

Selespeed 26-05-2005 08:21

Nu moet ik je toch wel even tegenspreken hoor redje :( Pascual heeft wel degelijk gelijk. Honda is de grootste MOTORENbouwer ter wereld.

Toyota is inderdaad groter op vlak van wagenverkoop, maar Honda heeft daarbij Moto's, buitenboordmotoren, multipurpose engines, ....

Als je kijkt naar het aantal motoren die geproduceerd worden (van de kleinste GX25 (25cc) tot de grootste) komt geen enkele fabricant ook maar in de buurt.

redje 26-05-2005 10:13

Quote:

Originally Posted by Selespeed
Nu moet ik je toch wel even tegenspreken hoor redje :( Pascual heeft wel degelijk gelijk. Honda is de grootste MOTORENbouwer ter wereld.

Toyota is inderdaad groter op vlak van wagenverkoop, maar Honda heeft daarbij Moto's, buitenboordmotoren, multipurpose engines, ....

Als je kijkt naar het aantal motoren die geproduceerd worden (van de kleinste GX25 (25cc) tot de grootste) komt geen enkele fabricant ook maar in de buurt.

Als je het zo bekijkt, is het wel waar.

The Interceptor 26-05-2005 18:56

Quote:

Originally Posted by Mario
Ik zie de samenwerking dan wel eens eindigen op het einde van dit seizoen.

Voor zover ik weet heeft Honda nog geen contract voor volgend jaar.
Maar 't zou me verwonderen dat ze niet meer in de F1 komen, ze zijn namelijk al aan't testen geweest met de eerste versie van de V8 motor.

Als nu BMW toch Sauber overkoopt en weggaat bij Williams, is er natuurlijk wel terug een topteam zonder fabrieksmotoren. Maar de nabije toekomst zal dit allemaal wel uitwijzen!

Mark 27-05-2005 00:15

Heeft Honda niet 45% van de aandelen in BAR? Nadat BAR eerder dit jaar failliet is geweest?

The Interceptor 27-05-2005 00:41

Hmm ja, dat "faillissement" was ik al vergeten :o
Hoeveel percent ze juist hebben kan ik u wel niet zeggen.


All times are GMT +2. The time now is 05:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.