![]() |
uitsluiting bar?
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Geloof nooit dat ze BAR eruit gaan gooien. Denk dat er nu wel een paar andere teams hun benzinetank aan het veranderen zijn...
|
Quote:
Maar als de belangen hoog zijn ... dan wordt beetje foefelen om de doelstellingen te halen natuurlijk wel heel verleidelijk. De FIA zal wel iets in handen hebben vooraleer ze zo een stap zetten he .. |
Een team eruit gooien dat is echt al de meest drastische stap die ik gehoord heb sedert ik F1. Er moeten inderdaad grove praktijken gebeurt zijn met die Tank van de BAR. Dit is al niet meer een bardgebord die wat te lang of te kort is...maar dit is echt moedwillig frauderen en dan kan ik niet anders dan akkoord gaan met FIA dat ze de uitsluiting eisen al zou het jammer zijn voor het vervolg van het seizoen...
|
...en het heeft verregaande gevolgen voor de andere teams ook: er moeten 20 auto's aan de start staan van elke GP, en zonder BAR zijn dat er maar 18... hoe gaan ze dat oplossen?
2 topteams met 3 wagens? wie wel, wie niet? wat met het kampioenschap voor constructeurs als sommige teams met 3 wagens rijden? |
Hopelijk laten ze dan toe dat die 3de wagens met een andere livery mogen rijden...
|
efkes deze thread afgesplitst.
|
Quote:
|
Quote:
|
volgens ecclestone lossen we dat mooi op zonder uitsluiting:
Quote:
|
't is nu niet dat BAR al veel punte heeft gescoord dit seizoen, maar gaan ze blijven rijden om geen punten te scoren? sponsors zullen daar ook niet tevreden mee zijn.
En de rijders zelf toch punten, hmm raar, al is het natuurlijk wel BAR die gestraft moet worden, en niet de rijders zelf. |
Quote:
|
Het is in 1995 ook al eens gebeurd.
De eerste GP van het seizoen (Brazil) en de benzine van MS (Benetton) en DC (Williams) bleek niet conform het vooraf ingediende staal te zijn. Ze werden beiden prompt gediskwalificeerd maar na beroep kregen zij hun punten terug maar hun teams (Benetton en Williams dus) niet. Toch een rare beslissing. Vond ik toen al en vind ik nu nog steeds. |
ik vind dit wansmakelijk. Dit is echt niet wat de F1 nodig had, zeker niet na de heropleving van dit seizoen. Een diskwalificatie van BAR zou zoveel problemen met zich meebrengen, dat de FIA hier toch even gaat nadenken. Alle punten wegnemen en vanaf 0 legitiem terug beginnen in Barcelona, dat lijkt me toch wel de beste oplossing.
|
BAR verliest zijn punten van San Marino, en is geschorst voor Spanje en Monaco (er komen die wedstrijden maar 18 wagens aan de start, geen derde wagens). daarbovenop kunnen ze nog een half jaar geschorst worden, als ze binnen het jaar na de GP van Monaco nog op een "onregelmatigheid" betrapt worden
|
Wurz vraagt zich ondertussen af waar zijn beker blijft.
|
Ik vind het toch maar raar, er is niet bewezen dat BAR opzettelijk heeft zitten knoeien, toch schorsing van 2 races :s
Mja als er gesjoemelt is moet er natuurlijk een straf volgen. En dan nu 18 wagens, kan zomaar ineens? Bernie toch ... BAR zoekt in ieder geval nog een mogelijkheid toch te kunnen starten, maar ik vrees ervoor, dat worden dan eens twee neutrale races voor mij denk ik :s hopelijk dan met voldoende spanning! |
als ze u vragen of er nog benzine in uwen auto zit, en gij zegt neen, en dan zit er nog genoeg benzine in uwen auto om ver boven het minimum-gewicht zit... dan hebt ge volgens mij iets te verbergen.
|
Dit is dubbel zo spijtig voor BAR aangezien ze nu zeker Button kwijt zijn nu ze geen punten kunnen sprokkelen bij de constructeurs.
|
Quote:
Quote:
|
Nu gaat BAr nog een beetje zielig doen ook.
Quote:
|
BAR legt zich neer bij de uitspraak van de FIA. Het team pakt momenteel zijn spullen in en zal ook in Monaco niet aan de start komen.
Op vrijdagmorgen maakte BAR bekend dat het de uitspraak van de FIA niet zal aanvechten. Volgens Europese richtlijnen moet het team zich in geval van beroep wenden tot een rechtbank in het land waar de zaak zich afspeelt. "Om de beste rechtsbijstand te krijgen is BAR tot de conclusie gekomen dat er niets gedaan kan worden om het team in Spanje nog aan de start te komen." Vervolgens werd ook van verder protest afgezien. "Na beraad heeft BAR besloten geen actie te ondernemen tegen de uitspraak van de FIA. Dit om de sport niet in diskrediet te brengen. Desalniettemin blijven wij volhouden dat we te goeder trouw gehandeld hebben en niet weten waarom we zo’n zware straf krijgen." Om dat te onderstrepen zal het team vrijdagmiddag op haar site barf1.com alle technische details openbaar maken. Bron: formule1.nl |
Zonet een groot deel van de 103 pagina's tellende pdf file op hun site met BAR's versie van de feiten gelezen. Ze kunnen toch een zeer geloofwaardige uitleg geven wat mij betreft. Duidelijk dat de FIA weer in de fout is gegaan vind ik. De leverancier van de tank, tevens leverancier voor bijna gans het F1-veld, bevestigd dat de tank gelijkaardig is aan die van de andere teams waaraan ze leveren.
|
Ik vind het raar dat iedereen zich blijft concentreren op die tank. Feit is dat als ze leeg was de wagen onder het gewicht zat. Als diezelfde tank erin had gezeten en leeg woog de wagen + piloot nog 600KG dan was er geen probleem geweest.
|
Quote:
Lees dan maar eens een stuk van het verslag van Jonathan Noble, Autosport-atlas, die aanwezig was bij de zitting: Quote:
Trouwens, de FIA tilt op zich niet zwaar aan de elementen die BAR aanbracht en waarmee ze eventueel in overtreding zouden zijn, maar wel aan het feit dat hun fuel filler, ook ene Fry, bevestigde dat er geen benzine meer was terwijl Steward Kris De Groot een full drain vroeg en er toch benzine achterbleef en dat ze niet op voorhand zijn komen vragen of de benzine in die collector bij het minimumgewicht wordt gerekend of niet. Vorig jaar heeft BAR maar liefst 14 keer dergelijke vragen ingediend bij Whiting en nu niet, hoewel het nu om iets veel belangrijkers gaat. |
is het waar of niet? De waarheid zullen we nooit weten. Ik denk persoonlijk wel dat ze gesjoemeld hebben en dat ze er voor 2 races uitliggen vind ik een milde straf
|
En het is nog ni gedaan :
Quote:
|
Quote:
|
Kleine bijkomstigheid door de uitsluiting van BAR ;)
Quote:
|
Iedereen de zaak Tyrrell al vergeten uit 1984 ?
Dat team kreeg een nog iets drastischer straf. Overigens, ik heb de hele zaak niet gevolgd, dus weet niet goed wat er precies gebeurd is, maar als Honda hier bijvoorbeeld niet van op de hoogte was (dat BAR "trichte") dan zou dit nog wel eens een heel vervelend staartje kunnen krijgen. Voor Japanners is "eer" geen loos begrip en als dit zonder medeweten van Honda gebeurde, zouden die zich wel eens "gepakt" kunnen voelen (toen Prost en Mansell ze van manipulatie beschuldigden, zijn ze dat ook nooit vergeten). Bovendien is dit bijzonder slechte publiciteit. Ik zie de samenwerking dan wel eens eindigen op het einde van dit seizoen. |
Quote:
|
Toyota heeft veel meer geld én is een veel grotere constructeur dan Honda.
|
Nu moet ik je toch wel even tegenspreken hoor redje :( Pascual heeft wel degelijk gelijk. Honda is de grootste MOTORENbouwer ter wereld.
Toyota is inderdaad groter op vlak van wagenverkoop, maar Honda heeft daarbij Moto's, buitenboordmotoren, multipurpose engines, .... Als je kijkt naar het aantal motoren die geproduceerd worden (van de kleinste GX25 (25cc) tot de grootste) komt geen enkele fabricant ook maar in de buurt. |
Quote:
|
Quote:
Maar 't zou me verwonderen dat ze niet meer in de F1 komen, ze zijn namelijk al aan't testen geweest met de eerste versie van de V8 motor. Als nu BMW toch Sauber overkoopt en weggaat bij Williams, is er natuurlijk wel terug een topteam zonder fabrieksmotoren. Maar de nabije toekomst zal dit allemaal wel uitwijzen! |
Heeft Honda niet 45% van de aandelen in BAR? Nadat BAR eerder dit jaar failliet is geweest?
|
Hmm ja, dat "faillissement" was ik al vergeten :o
Hoeveel percent ze juist hebben kan ik u wel niet zeggen. |
All times are GMT +2. The time now is 05:53. |