De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   2005 GP Monaco (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10657)

The Interceptor 18-05-2005 17:46

2005 GP Monaco
 
Het buitenbeentje tussen de GP's komt er weer aan: dit weekend de GP van Monaco, waar de eerste trainingen traditioneel al op donderdag gereden worden.

De laatste jaren hebben we al enkele reclamestunts tijdens dit GP weekend gezien, en dat is dit jaar niet anders zo:

Red Bull racing trok al meteen de aandacht met hun opvallende tent in de haven, die volledig in het teken staat van de nieuwe Star Wars film. Ook op hun wagens zullen de volgende dagen gesteund worden door deze film.

De meesten onder ons zullen zich de diamant in de neus van Jaguars van vorig jaar nog wel herinneren (waarvan er overigens nog altijd eentje spoorloos is). De firma Steinmetz heeft er blijkbaar toch zijn broek niet aan gescheurd, en pakt dit weekend met een nieuwe stunt uit. De McLaren coureurs zullen namelijk met de duurste helmen ooit rondrijden. De helmdesigns zijn ook wat aangepast, maar het is hem vooral te doen om de namen om de helmen, deze zijn voorzien van diamantjes! Benieuwd hoeveel ze er dit weekend gaan verliezen :)
Fototjes van de helmen op www.f1racing.nl

Ook zal vrijdag de Gumball 3000 editie van dit jaar aan het casino in Monaco arriveren. Zo hopen de mannen dit jaar toch de GP live te zien, en niet zoals vorig jaar in Barcelona toen ze bijna met zen allen achter de tralies zaten :)

marcel 18-05-2005 19:03

ik zie Montoya de GP nog winnen, en dan, Alesi-gewijs zijnen helm in 't publiek smijten (alle, da laatste toch eerder Montoya dan Kimi)

Bart.Vandecavey 18-05-2005 19:33

Quote:

Originally Posted by marcel
ik zie Montoya de GP nog winnen, en dan, Alesi-gewijs zijnen helm in 't publiek smijten (alle, da laatste toch eerder Montoya dan Kimi)


Euhm er hangen diamanten aan die helm...

fordje 18-05-2005 19:53

Eh..Bart...Da's nu net wat Marcel wil zeggen...
Tussen de lijntjes lezen he !

Raceboy 18-05-2005 20:54

uncle david :D

Quote:

Q:
An interesting situation for you with the two boys in the team changing over...

DC:
I'm a boy as well, by the way!

Q:
I thought they called you Uncle David, isn't that true?

DC:
Um, they call me lots of different things, but...

bron: fia.com
hoe krijgt ge kimi kwaad:

Quote:

Q: Byron Young ? Speed Sport News.
Kimi, have you ever got angry about anything, and jumped up and down and shouted?

KR:
Yeah, many times but of course you're not happy if you retire or something but I guess it mostly happens more in normal life than in racing.

Q: Byron Young ? Speed Sport News.
Can you give us examples?

KR:
No, not really.

Q: Byron Young ? Speed Sport News.
What are the kind of things that make you angry in normal life, as you say?

KR:
If you keep asking (questions like those). (Laughter)

Raceboy 18-05-2005 21:40

Narain dingske had al last met de politie:

Quote:

The 'fastest Indian on four wheels', Formula One driver Narain Karthikeyan, got into trouble on two wheels in Monaco on Wednesday.

The 28-year-old was pulled over by police after doing a lap of the Mediterranean principality's street circuit on a scooter at a time when parts of the track were closed to traffic.

"The cops are not very happy," grinned the Jordan driver after returning to the paddock. "They wanted my licence so I gave them my Indian racing licence."

A household name in India as the country's first Formula One driver, but as yet an unknown in Monaco, Karthikeyan escaped with a warning: "They said 'Okay, please next time try and respect the rules or whatever'."

bron: autosport.com

Raceboy 19-05-2005 20:39

ralf een halve seconde naar achter

Quote:

Toyota's Ralf Schumacher was ordered to add a half second penalty to his Monaco Grand Prix aggregate qualifying time after a tyre error in free practice on Thursday.

Stewards summoned the German, younger brother of Ferrari's seven-times World Champion Michael, and a representative of the team after Ralf was found to have used a left front tyre that had not been officially allocated to him.

Supplier Michelin blamed human error. Qualifying is on Saturday and Sunday.

bron: autosport.com

RaptuningGirl 20-05-2005 16:41

Ik ben benieuwd wat schumi zijn prestaties gaan zijn: gaat hij er weer af in de beruchte tunnel( zoals vorig jaar) of geeft hij gewoon op? :p
En wat barichello gaat doen, ik zou het bijgod niet weten, ik vraag het me eigenlijk serieus af.

Sennake 21-05-2005 14:09

Quote:

Originally Posted by RaptuningGirl
Ik ben benieuwd wat schumi zijn prestaties gaan zijn...

11e plaats op meer dan 2.5 seconden : geen goede start van de kwalifs... Er moet al een klein wonder gebeuren om bij de eerste 3 rijen te staan morgen...

De "andere" Schumi maakt een stuurfout en plooit zijn Toyota zeer grondig...

De strijd tussen Alonso en Raikkonen daarentegen wordt alsmaar spannender. Die 2 mannen gaan dit seizoen toch het mooi weer maken, dat lijkt nu wel zeker. Wie op het einde met de titel gaat lopen? Wie zal het zeggen?

Finish 21-05-2005 14:20

Het is in ieder geval duidelijk dat Kimi de bovenhand heeft op Alonso; dat McLaren de bovenhand heeft op Renault. Bovendien lijkt de betrouwbaarheid nu wel oke te zijn, dus 'the season formerly known as alonso's season' wordt nu het 'Raikkonen-seizoen'. En ruim die achterstand van een halve seconde tijdens de race dan maar eens op.
Als je bovendien Raikkonens seizoenverloop bekijkt, zie je de eerste races enkel opgaves en pech, wat hem weinig tot geen punten opbracht. De Renault moet z'n meerdere in de McLaren erkennen. Ik zet m'n geld op Raikkonen voor morgen.

Alles bij mekaar ziet de sterkte-zwakte opsomming er nu zo uit:

1. McLaren
2. Renault
3. Toyota - Williams
4. Ferrari - Red Bull - Sauber
5. Minardi - Jordan

BAR: geen flauw idee, waarschijnlijk rijtje 4.

Mark 21-05-2005 14:39

Quote:

Juan Pablo Montoya could face a stiff penalty after triggering a multi-car accident in practice at Monaco.

The accident occurred just a few minutes from the end of the fourth practice session on Saturday morning.

http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/17044/
Benieuwd of we daar nog meer van gaan horen.

Finish 21-05-2005 17:06

Quote:

Originally Posted by Mark
Benieuwd of we daar nog meer van gaan horen.

jup:

Quote:

De Colombiaan Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) moet zondag tijdens de Grote Prijs Formule 1 in Monaco helemaal achteraan de startgrid vertrekken.

Montoya wordt door de FIA verantwoordelijk gesteld voor onnodig manoeuvre waardoor een ongeluk gebeurde tijdens de vrije oefeningen. Volgens artikel 110 van het sportief reglement van de FIA kan iemands kwalificatietijd worden geschrapt indien hij een te vermijden accident veroorzaakt. Tegen de uitspraak kan niet in beroep gegaan worden.

Nick Heidfeld kreeg een geldboete. Hij reed zaterdag te snel in de pits en moet 3111,18 euro betalen

bron: sport.be
Exit Montoya voor Monaco. Dat betekent bovendien een Minardi die start op P13 ! :D

Raceboy 21-05-2005 20:18

Als je niet voorraan rijdt moet je anders opvallen:

Quote:

Canadian Jacques Villeneuve said he and spectators could have been killed by Juan Pablo Montoya's 'stupid and dangerous' driving at the Monaco Grand Prix on Saturday.

"How serious could it have been? It could have been me and a few people in the hotel dead," said the 1997 World Champion of a pile-up caused by the Colombian on the approach to Casino square in final practice.

That fast section of the track is flanked by spectators watching from some of the most expensive hotels in the Mediterranean principality.

bron: autosport.com

Finish 22-05-2005 00:47

Quote:

Q: Are you always convinced that Ferrari can come back?
KR: I think the biggest problem is tyres for them, Michelin is giving good tyres for us and I think Bridgestone right now is a bit lost so they don’t really have the best tyres and I don’t think it is as bad as it looks as a car and as a team because you cannot just lose time and the drivers cannot just be so much slower than last year.

bron: f1-live.com
toch wel een nuchter antwoord van Raikkonen.
Het lijkt idd toch wel onmogelijk dat Ferrari zomaar zo'n enorme achterstand oploopt, zeker na een ultradominant seizoen als vorig jaar. Met een doorontwikkelde, nieuwe wagen zouden ze toch minstens moeten kunnen meestrijden met Toyota en Williams, zelfs Renault. Het is heel duidelijk dat Bridgestone de zwarte piet toegeschoven krijgt én in feite ook verdient.
Natuurlijk hebben ze dit ook aan zichzelf te danken, niks daarvan. Dat komt ervan als je je jarenlang op één team vastpint. Ooit keert het tij, 2005 is dat keerpunt. Het succes is behaald, de concurrentie is vernederd, en nu begint de 'afgang'.

Finish 22-05-2005 01:51

Voor de geďnteresseerden:
http://www.raisport.rai.it/raiSportS..._10326,00.html

Bookmarken, die site. RealPlayer verslagen van oefenritten, kwalificaties én races door RAISport: dus lekker legaal ! Bovendien nog een uitgebreide technische -weliswaar italiaanse- uitleg door Giorgio Piola en Ivan Capelli. In het verslag vind je ook beelden terug van het incident Montoya-Coulthard-Villeneuve-Ralf Schumacher. Montoya vertraagt duidelijk, Coulthard moet de remmen in en Villeneuve knalt er op, gevolgd door Ralfke.

Finish 22-05-2005 10:53

Pos. Rijder Team Tijd
1 K. Räikkönen McLaren 2:30.323
2 F. Alonso Renault 2:30.406
3 M. Webber Williams 2:31.656
4 G. Fisichella Renault 2:32.100
5 J. Trulli Toyota 2:32.590
6 N. Heidfeld Williams 2:32.883
7 D. Coulthard Red Bull 2:33.867
8 M. Schumacher Ferrari 2:34.736
9 J. Villeneuve Sauber 2:34.936
10 R. Barrichello Ferrari 2:34.983
11 F. Massa Sauber 2:35.120
12 V. Liuzzi Red Bull 2:37.152
13 P. Friesacher Minardi 2:40.810
14 C. Albers Minardi 2:42.206
15 T. Monteiro Jordan 2:43.078
16 N. Karthikeyan Jordan 2:43.442
17 JP. Montoya McLaren 1:14.858
18 R. Schumacher Toyota geen tijd


Verschil tussen Raikkonen en Alonso is noppes! Vanmiddag dus spanning alom (hopelijk).
Schumacher is de 'winnaar' van deze kwalificatie: van 11 naar 8...schrale troost, weliswaar.

Dimi 22-05-2005 11:16

volgens mij is raikonnen zwaarder geladen

dulu 22-05-2005 11:40

hoe groot is het leedvermaak hier tussen de "regeltjes" te lezen aan het adres van ene M. Schumacher ?

zijn we al vergeten dat hij al 7 WK titels op zijn naam heeft staan, inclusief 1 WK titel voor Renault ;) (1995) en dan stel ik me de vraag, wat moet hij nog bewijzen.

voor de twijfelaars bekijk maar eens volgende cijfers

Aantal titels: 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)

Totaal aantal GP's: 212 (incl. Frankrijk 1996 en Silverstone 1999)

Totaal aantal Overwinningen: 83

Totaal aantal WK-punten: 1186

Totaal aantal Pole Posities: 63

Totaal aantal Snelste Ronden: 64

Gemiddeld aantal behaalde punten per GP start: 5,6

Dat dit jaar Ferrari niet echt met de top meedraaid :confused: tja de rest van de teams die blijven ook niet stil zitten he, en wat mij betreft is dat goed voor de F1, de prestatie's van Mercedes, Renault, Toyota .... zijn alleen maar toe te juichen en brengen terug "wat leven in de brouwerij" en maken de race en het kampioenschap terug spannend.

dat de beste mag winnen ....

Sennake 22-05-2005 11:51

Quote:

Originally Posted by Finish
Schumacher is de 'winnaar' van deze kwalificatie: van 11 naar 8...

Het siert je dat je met weinig tevreden bent... Ook al is 1 van de 3 gewonnen plaatsen door het bestraffen van Montoya tot stand gekomen, en lijkt mij de 8e startplaats zeker in Monaco niet direct de vooruitgang waarop Ferrari sinds het begin van het seizoen op hoopt.

Nu, ere wie ere toekomt en vooral onere wie onere toekomt : ik besef dat de slechte prestaties van Ferrari voornamelijk te wijten zijn aan de matige Bridgestone banden. Dat Ferrari hier de eigen rotte vruchten plukt van hun zelf gecreëerde oogst is al meermaals herhaald en staat zeker niet ter discussie. Maar het feit dat Schumacher zaterdag slechter presteerde dan Barrichello cijfer ik toch ook niet zomaar weg. Zou het kunnen dat zijn motivatie en gedrevenheid stilaan van zijn felheid begint te verliezen? Schumi zelf zegt dan wel dat hij nu juist meer gedreven is dan vroeger omdat de uitdaging des te groter is, maar goed, wat kan je al anders zeggen natuurlijk? Feit is dat hij vandaag één en ander rechtzette.

Ik beweer dan ook niet dat Schumacher niet meer is wat hij geweest is, maar je kan zijn leeftijd nu eenmaal niet ontkennen, en bij vele piloten is het zo dat ze van vandaag op morgen ineens hun speed kwijt zijn. Kijk maar naar Villeneuve. Het zou dus wel KUNNEN, alhoewel het nog te vroeg is om zoiets vast te stellen en Schumacher theoretisch zelfs nog wereldkampioen kan worden.

Ook de redenering in de zin van "het is onmogelijk dat Ferrari na een ultradominant seizoen een enorme achterstand oploopt" lijkt me niet bevestigd door de geschiedenis : meer dan eens liep een team een achterstand op na een seizoen waarin het wereldkampioen werd omdat hun aandacht 100% gevestigd bleef op het WK-seizoen terwijl de concurrentie al aan het volgende seizoen aan het timmeren was. Ferrari heeft duidelijk bewezen gedurende lange tijd niet in die val gelopen te zijn, maar precies daarom zou het wel eens kunnen dat ze gaandeweg achtelozer omsprongen met de ontwikkelingen omdat ze tóch ultradominant waren...

Allemaal maar losse gedachten van een niet-Schumacher fan natuurlijk, en er zijn evenveel meningen als er fans zijn. Til er dus niet te zwaar aan. Ik zeg gewoon mijn gedacht op dit open forum :)

Finish 22-05-2005 12:06

Kleine opmerking hierbij:

Barrichello zat gisteren voor Schumacher met een miniem verschil van 0.044s. Op een baan die per minuut sneller wordt. Schumacher begon als 4de aan z'n snelle ronde, Barrichello pas als 10de. Ik denk niet dat Barrichello hier dus per definitie 'de betere' was; voor de eerste keer dit seizoen waren Schumacher en Barichello misschien aan mekaar gewaagd. Wat Schumacher siert, is het feit dat hij niet te negatief naar buiten komt, terwijl Barrichello al op donderdag de voorspelling maakte dat de Renaults de Ferraris op een ronde zouden zetten tijdens de race (laat staan de McLarens !)

Wat motivatie en gedrevenheid betreft: Lijkt me groter dan ooit tevoren. Als je de top gekend hebt, wil je, me dunkt, er toch alles aan doen om eens te meer te tonen dat je op z'n minste nog aan die top kan blijven. Dat heeft Schumacher de laatste jaren dan ook met verve gedaan, maar het zat er ooit wel eens aan te komen. 2003 was een voorbode, met Alonso, Trulli en Raikkonen die al een keertje de neus aan het venster kwamen steken. Door een ultra-gebrekkige McLaren en een kleine inslaapsessie van Alonso en Trulli werd 2004 een complete walk-over voor Ferrari. Maar Renault, McLaren en Michelin maakten eindelijk hun huiswerk (Williams niet), en voila: seizoen 2005.

smiley 22-05-2005 15:56

mooi hoe de 2 bmw's Alonso es hebbe gepakt !!
Kimi.. de man van de race..
jammer dat Schumacher zijn voorvleugel heeft verloren bij het 'albers incident'.. anders had hij meschien nog met Alonso en de bmw's kunne strijden ...
wel opvallend dat ik tijdens de eerst 40 ronden bijna in slaap viel en de laatste 20 ronden op het puntje van de zetel zat....

marcel 22-05-2005 15:57

Ik begin zowat te denken dat de beslissing om bandenwissels te verbieden bijna een meesterzet was. Er werd zelfs ingehaald in Monaco :eek:

Sennake 22-05-2005 16:00

Eén ding is zeker : de wereldkampioen gaan we pas tegen het einde van het seizoen kennen; misschien zelfs tijdens de allerlaatste GP.

McLaren is zeer sterk, Montoya begint ook goed overweg te kunnen met zijn wagen en de kloof met Renault wordt kleiner.

Ik kijk al uit naar volgende week :)

Sennake 22-05-2005 16:01

Quote:

Originally Posted by smiley
jammer dat Schumacher zijn voorvleugel heeft verloren bij het 'albers incident'..

Hij kon tenminste nog doorrijden... Coulthard was het echte slachtoffer van dat incident, en hij was nochtans ook goed bezig...

Finish 22-05-2005 16:05

Onderhoudende GP, miste af en toe wel wat spanning, maar het einde was weer schitterend: 8 coureurs binnen dezelfde ronde, strijdend voor punten.
Vreemde inhaalmaneuvers, crashes, gekke files, Monaco hoort er gewoon elk jaar bij.

TOP:
-Raikkonen: WK Raikkonen ? Enorm goed mogelijk. Alonso en Fisichella kregen deze keer af te rekenen met bandenproblemen.
-Williams - en dan vooral Heidfeld ! Schitterend hoe hij Webber op z'n plaats zette ! En Webber zelf raakte uiteindelijk in een best grappig haasje-over voorbij Alonso. Wie rijdt er nu kleurloos, Mark ?
-Ergens toch wel Schumacher: Pech tot en met wanneer Albers z'n wagen dwars op de baan zette, maar uiteindelijk toch nog 2 punten gescoord. Wederom een magere troost, maar de Ferrari's bleken gek genoeg de snelste wagens op het veld te zijn in de slotronden. Als ik me niet vergis heeft Schumacher ook de snelste ronde beet, ergens in de helft van de race gereden. Ferrari is in race-modus nog oke, maar ze moeten altijd afrekenen met de achterstand die ze tijdens de kwalificaties oplopen. Het inhaalmaneuver van Schumacher op Barrichello zat er aan te komen, en eerlijk gezegd zie ik hier helemaal geen teamorders in; Schumacher vocht voor deze plaats.
-Trulli: Misschien een gekke keuze als TOP, maar hij had toch maar het lef om voorbij Fisichella te gaan.
-Ralfke: Na een mislukt weekend toch nog 3 punten. Niet slecht.
-Montoya: Na een mislukt weekend toch nog 4 punten. Niet slecht. Kruidde de GP bovendien met zijn temperamentvol rijden.

FLOP:
-Renault: Alonso en Fisichella hadden zeker meer verwacht, op z'n minst een podiumplaats. Maar de Michelins dachten er anders over, en de strategie klopte niet: te zwaar getankt tijdens de Safety-Car. Fisichella wist eventjes niet waar hij het had toen Trulli z'n kamikaze actie deed.
-Villeneuve: Dit wordt van kwaad naar erger. Op zaterdag misschien 'hero', vandaag een absolute 'zero'. Zijn inhaalmaneuver onderscheidt zich van dat van Trulli doordat dit dom was. En Villeneuve heeft al meer van dat gedaan, ik herinner me nog een zekere GP USA waar hij ook al te moedig voorbij Ralf probeerde te raken. Massa en Sauber zullen gevloekt hebben; beide Saubers reden namelijk in de punten. Ferrari kon er maar wel bij varen. Benieuwd of Sauber Villeneuve nog wel wil.
-Jordan: Mislukt weekend. Afgedroogd door Minardi, dat zelf ook wel wat meer verwacht had van de race.

Na de eerste 20 ronden was ik half in slaap gevallen, maar het tweede deel van de race was spannend genoeg om terug in F1 in Monaco te geloven !
Meer van dat, volgende week !!

Finish.

sledge 22-05-2005 16:10

Ik gaf tijdens de race op een gegeven momemt een klein :applaus: aan Peter Sauber, om het feit Villeneuve toch te houden, en al enkele races Mass goed onder druk zette.
Enkele ronden later begon ik dan al te denken wie Villeneuve zou kunnen vervangen....

Sennake 22-05-2005 16:30

Quote:

Originally Posted by Finish
Het inhaalmaneuver van Schumacher op Barrichello zat er aan te komen, en eerlijk gezegd zie ik hier helemaal geen teamorders in; Schumacher vocht voor deze plaats.

Toegegeven. Als dit teamorders waren, hebben ze er echt wel alles aan gedaan om het zo onopvallend mogelijk te doen. Het was zelfs een gewaagd manoeuver! En toch wist ik al vanaf het moment dat Barrichello en Schumi op plaatsen 7 en 8 reden dat ze niet in die volgorde over de streep zouden komen...

Finish 22-05-2005 16:50

Quote:

Het was duidelijk dat onze race-snelheid wederom goed was. Als je mijn rondetijden bekijkt kan je zien dat we hier erg sterk waren. Daarom geef ik de moed niet op. Ik weet zeker dat we op de Nurburgring weer om de overwinning kunnen strijden", aldus Schumacher.
bron: f1racing.nl

Grote woorden: meestrijden voor de overwinning volgende week. Eerst nog goed kwalificeren. Maar nuchter blijven; beide wereldtitels zijn verloren. Vanaf nu is het schade beperken en de wagen én banden doorontwikkelen om nog zoveel mogelijk punten te kunnen sprokkelen en de blamage niet te groot te maken. Of zoals Ecclestone zei: F1 met Ferrari dat alles wint, is niet goed. Maar F1 met Ferrari dat iets wint, wel. :D

Verdere commentaar:
*Feilloze race van Montoya. Ik vraag me af waar hij had geëindigd als hij op P5 had kunnen starten. Dicht bij Raikkonen alvast. Misschien zien we volgende week meer van hem.
*Liuzzis dagen bij Red Bull lijken geteld. Klien maakte een indrukwekkende seizoensstart, maar Liuzzi brengt geen punten naar de stormtroopers.
Coulthard had de pech de eerste te zijn die moest uitwijken. En aangezien Schumacher al enkele keren Coulthards 'Star Wars' wagentje van dichtbij had bekeken, was het een huzarenwerk om Coulthard te ontwijken.
*Deze GP lijkt me een grote 'what could have been'.
Had Ralfke niet gecrasht tijdens de kwalificatie, hoe ver hadden hij en Trulli dan niet kunnen raken ? Had Montoya niet op z'n rempedaal zitten drukken tijdens de oefensessie, had hij dan kunnen meestrijden met Raikkonen en Alonso ? Had Schumacher niet tegen de achterkant van Coulthard geknald, had hij dan nog een podiumplaats kunnen halen ? Had Villeneuve zichzelf en Massa niet van de baan gekegeld, hadden ze dan geen grote hoeveelheid puntjes kunnen sprokkelen ?
*Het accent van Leinders op Sporza smaakte ik niet zo goed als de commentaar van Goossens of Gert Vermersch. Leinders heeft dan wel F1-ervaring, toch heb ik er niet veel van bijgeleerd. Ik zie Lammers en Vermersch met een goede aanpak zeker het niveau van Vigneron en Tassin halen.

The Interceptor 22-05-2005 17:10

Zoals al gezegd waren de laatste 20 ronden echt wel knap op te zien. Wel vond ik het raar dat Montoya geen echt inhaalmaneuver heeft ingezet op Alonso in de laatste twee rondes, of dat hebben we toch niet in beeld gezien.

Maar dan nog wel iets over de inhaalmaneuvers van Webber bij Alonso. Webber was duidelijk sneller, wel te zien aan de kloof van bijna 20 seconden dat hij in de laatste 5 ronden nog gemaakt heeft. Maar waren die inhaalmaneuvers wel zuiver te noemen. Het eerste was nog op het randje van, maar bij het tweede maneuver, sneed hij de chicane wel duidelijk af. Maar dan doet Alonso dat jammerlijk genoeg ook. Is er niet zo een regel dat als ge bij het afsnijden van een bocht een positie wint, ge er voor gestraft wordt (met drive trough ofzo). Als in dit geval Alonso dan gewoon de chicane had genomen, zou Webber in mijn ogen toch gestraft moeten worden?

Ik vond het wel opvallend dat die Renaults toch een heel stuk beter optrekken dan de Williamsen. Duidelijk te zien in het tunnelgedeelte, Webber mocht dan nog op 5 cm van Alonso de tunnel ingaan, halverwege zat er al een wagenlengte of 2-3 tussen. Ik was dan ook heel verrast met het maneuver van Heidfeld, en dat het nog zo zuiver lukte vooral.

En Finish, gij noemt Trulli Top? Voor dat maneuver moet ik zeggen dat hij inderdaad goed bezig was. Dat inhaalmaneuver mag dan misschien wel met lef gedaan zijn, ik vond het net zo dom als dat van Villeneuve eigenlijk. Uitremmen is daar uit den boze, er dan voor over die toch echt wel hoge curbstones rijden? Mja ge hebt het gevolg gezien he.

Het inhaalmaneuver van Schumacher op Barrichello leek mij dit keer ook eens geen opgezet spel. In de herhaling kon ge echt wel zien dat Schumacher op de laatste moment vol in de ankers ging en aardig wat moeite moest doen om correct in te sturen. Dat Barrichello braaf wacht als Schumacher naast hem zit, is als teamgenoot wel redelijk normaal te noemen toch.

Yannick R 22-05-2005 17:55

Mooie wedstrijd.
Kben vooral blij voor Heidfeld (en Webber) die voor Williams mooie punten gescoord hebben :)
Dat manoevre van Heidfeld vs Alonso was perfect uitgevoerd. Mooi uitgeremd en terug op je lijn rijden.
Kzag Webber al koken van jaloezie hoe hij daar achter Alonso zat te slingeren. Dan wist ik dat hij net hetzelfde ging doen; 1e keer niet echt goed gelukt. Alonso dan toch maar doorgereden (vond ik wel wat laf). 2e keer was het dan nog slechter.
Heidfeld is duidelijk de betere (al dan niet deze wedstrijd) :)

Ook denk ik dat het starten van de BMW deze keer de fout was van Webber. Hij stond nog stil als de meesten net vooruit schoten. Hij zal iets te laat gereageerd hebben. Want Heidfeld was zelfs plaatsen opgeschoven.

Voor de rest; Kimi goed en foutloos gereden. En weeral dikke pech voor Fisico ! Was hij nu net eens 3e voor de SC (dankzij de SC is mijn prono gedeeltelijk naar de vaantjes :p).

Guy 22-05-2005 18:14

Uit pitstop.tv:

Schumacher joeg in de laatste ronde wel nog 2 rijders in de gordijnen, zijn broer Ralf, die hij op de streep aanviel, en teammaat Barrichello, die aan de chicane moest wijken.

Ralf zei dat broerlief niet helemaal wijs was en Barrichello vond dat het maneuver van Michael onnodig was.


T'is ook nooit goed .........!

Savi 22-05-2005 18:24

Volgende week wint Schumi, geen twijfel meer mogelijk. :)

Finish 22-05-2005 18:35

Quote:

Originally Posted by guy
Uit pitstop.tv:

Schumacher joeg in de laatste ronde wel nog 2 rijders in de gordijnen, zijn broer Ralf, die hij op de streep aanviel, en teammaat Barrichello, die aan de chicane moest wijken.

Ralf zei dat broerlief niet helemaal wijs was en Barrichello vond dat het maneuver van Michael onnodig was.


T'is ook nooit goed .........!

Ralfke schrok idd nog bij start/finish. Maar dacht Barrichello nu echt dat Schumacher zomaar op P8 achter zijn teamgenoot zou blijven rondtoeren ? Onnodig ? Voor het team wel, voor de coureurs afzonderlijk niet, Rubens.

Sennake 22-05-2005 18:43

Quote:

Originally Posted by Savi
Volgende week wint Schumi,

Niets is onmogelijk natuurlijk, maar ik zet er toch geen geld op.

Quote:

Originally Posted by Savi
geen twijfel meer mogelijk. :)

Dat is toch wel komisch bedoeld eh Savi :D

Savi 22-05-2005 21:45

Quote:

Originally Posted by Sennake
Niets is onmogelijk natuurlijk, maar ik zet er toch geen geld op.



Dat is toch wel komisch bedoeld eh Savi :D

Mijn eindconclusie van vorige week was dat Ferrari het in Monaco moeilijk zou hebben maar als het gat met Alonso relatief stabiel zou kunnen blijven en ze kunnen zorgen voor een goede kwali uitgang ze kans maken op de winst.
De Ferrari is de snelste wagen minus banden, zeker wanneer Schumacher pushed. Als ze deftig kunnen kwalificeren zie ik niet in waarom MS niet voor de winst kan gaan.

De banden lijken in orde want dit was een bandenvretende baan, de snelheid van de wagen is dik in orde, de piloten zijn scherp want ze halen het maximum uit alle mogelijk scenario's...enkel de startposities moeten beter.

Als dat het geval is in Duitsland dan kunnen ze aardig wat laten zien.
Stel dat Schumacher wint en Renault gaat een dip tegemoet, dan kan het over enkele races al zijn dat we spreken over "wie zal kampioen worden? Schumacher of Raikkonen?"

Ofwel moet ik minder drinken ;)

Finish 22-05-2005 23:03

Quote:

Originally Posted by Savi
Mijn eindconclusie van vorige week was dat Ferrari het in Monaco moeilijk zou hebben maar als het gat met Alonso relatief stabiel zou kunnen blijven en ze kunnen zorgen voor een goede kwali uitgang ze kans maken op de winst.
De Ferrari is de snelste wagen minus banden, zeker wanneer Schumacher pushed. Als ze deftig kunnen kwalificeren zie ik niet in waarom MS niet voor de winst kan gaan.

De banden lijken in orde want dit was een bandenvretende baan, de snelheid van de wagen is dik in orde, de piloten zijn scherp want ze halen het maximum uit alle mogelijk scenario's...enkel de startposities moeten beter.

Als dat het geval is in Duitsland dan kunnen ze aardig wat laten zien.
Stel dat Schumacher wint en Renault gaat een dip tegemoet, dan kan het over enkele races al zijn dat we spreken over "wie zal kampioen worden? Schumacher of Raikkonen?"

Ofwel moet ik minder drinken ;)

Da's natuurlijk weer allemaal speculaas, maar ergens zie ik ook een kleine vooruitgang in het voorbije Monaco-weekend. De kwalificatie ging -zoals verwacht- geen makkie worden; Schumacher kon de baan als 4de stofzuigen, terwijl Barrichello als 10de aan de bak moest komen. Een startpositie in de middenmoot stond al op voorhand vast, wat ik ook voorspelde na de GP van Spanje:

Quote:

Maar dat zal zeker niet makkelijk gaan. In Monaco gaan zowel Michael als Rubens het nadeel hebben de eerste kwalificatie als respectievelijk 4des en 10des aan te vatten. Iedereen weet dan dat de pole al ver buiten het bereik zal liggen. Inhalen op Monaco is een living hell (vraag maar aan Bernoldi en Coulthard ), dus de startpositie is énorm belangrijk. Enkel een pitstopstrategie en een dijk van een wagen kunnen Schumacher of Barrichello de zege opleveren. Maar hou ook nog even rekening met McLaren, Renault en Williams !
Toen Schumacher The Force van Coulthards Star Wars ging opzoeken, lag hij voor Villeneuve, Massa, Barrichello en Montoya. Dankzij de safety car, de sauber-kamikaze en Barrichello die het nutteloos vond van Schumacher om hem nog in te halen ( :rolleyes: ), haalde hij toch nog een 7de plaats.
Laten we de rondetijden eens analyseren:

Ronde 40: M. Schumacher: Fastest Lap: 1 min.15.842
Ronde 41: K. Raikkonen: 1 min.15.921

Schumacher reed dus op een bepaalde moment even snel als Raikkonen rond. Bovendien zette hij toen de snelste ronde van de race neer. Wat des te meer opvalt, zijn volgende feiten:

Schumacher pitte pas voor de 2de keer in ronde 58, Raikkonen pitte de ronde na zijn snelste racetijd: ronde 42. Dat betekent -naar mijn mening- dat Schumacher met een zwaardere tank dezelfde rondetijden reed als Raikkonen met een lichtere tank. Naar de banden moeten we hier niet kijken, omdat die toch niet meer vervangen mogen worden tijdens pitstops en de bandensetjes van Raikkonen en Schumacher dus de hele race meegingen. Een eventuele meerwaarde van de Bridgestones na Schumachers eerste -onvoorziene- pitstop is dus bijgevolg ook uitgesloten.
Ik hoef hier bovendien ook geen rekening te houden met het eventueel dubbelen van achterliggers, want het gaat hier maar om 1 snel rondje, natuurlijk. Als Raikkonen met een -vermoedelijk en logischerwijze- lege tank in ronde 41 een chrono van 1min.15.921 neerzet en dan naar binnengaat, haspelt Schumacher met een -vermoedelijk en logischerwijze- vollere tank nog 18 rondjes af met een snelste chrono in ronde 40 van 1min15.842.

Mijn conclusie hieruit:
De Bridgestones hebben tijd nodig om op gang te komen, maar eens ze op punt staan, draait de Ferrari terug rondetijden die concurreren met McLaren.
De Michelins staan reeds vanaf de start op punt, maar faalden naargelang de race vorderde. De Renaults waren de voornaamste slachtoffers, Liuzzi kreeg achteraf ook te maken met een klapband. Bridgestone haalt het dus op lange afstand. In Monaco is dit jammer genoeg voor hen negatief; aangezien de start hier zowat de voornaamste factor is voor succes.
De F2005 zelf is een uitstekende wagen, hoewel de bolide dit jaar minder dominant is ten opzichte van de McLaren en Renault. De wagen is in die mate minder dominant, dat de F2005 het Bridgestone-probleem niet op z'n eigen kan oplossen, wat duidelijk wel het geval was in 2004.

Banden, banden en nog eens banden. En het is Ferrari en Bridgestones eigen, dikke schuld. Maar ze hebben toch maar lekker van 2000 tot 2004 onafgebroken mogen heersen.

redje 22-05-2005 23:29

De Michelins falen zwaar als men de zachtere compound gebruikte: Sauber, Renault, Red Bull... Mclaren had er niet zo'n last van en zij gebruikten de hardere compound.

Maar zoals finish zegt, de banden nekken momenteel Ferrari. Vigneron zei op de RTBF nog dat ze jaren lang geprofiteerd hebben van de unieke samenwerking met Bridgestone en dat ze er nu de tol van betalen. Ten dele hebben ze bij Ferrari hun eigen graf gedolven. Bridgestone kon in 2004 schitterend mee in de hitte, voorheen het sterke punt van Michelin, en die snel op temperatuur kwam. En nu heeft Michelin een band gemaakt die nog beter tegen de hitte kan en die snel op temperatuur komt. Het is gewoon een slinger die nu naar de kant van Michelin gaat. In de toekomst zal het voor Bridge enkel moeilijker worden om die aanvallen van Michelin te blijven afslaan. Michelin heeft 5 fabrieksteams, Bridge 1.
En als we Vigneron mogen geloven is Bridgestone een band a la Michelin aan het maken. Een met een minder bol oppervlak, om meer grip te krijgen en de banden waarschijnlijk ook sneller op te warmen.

Sennake 23-05-2005 06:58

Quote:

Originally Posted by Finish
Laten we de rondetijden eens analyseren:

Ronde 40: M. Schumacher: Fastest Lap: 1 min.15.842
Ronde 41: K. Raikkonen: 1 min.15.921

Schumacher reed dus op een bepaalde moment even snel als Raikkonen rond. Bovendien zette hij toen de snelste ronde van de race neer.

Dit zijn feiten, waartegen dan ook absoluut niets in te brengen is.

Maar om aanspraak te maken op de overwinning volstaat het natuurlijk niet om één of enkele fastest laps neer te zetten. Toen na de safetycar-fase Schumacher vlak achter Raikkonen lag (weliswaar op een ronde) dacht ik :"Na de herstart gaat Schumi Raikkonen kunnen blijven volgen want nu zijn de banden op temperatuur". Welnu, de wijze waarop Raikkonen wegreed van de man die patent had op het "wegrijden van een concurrent" was gewoon buitenaards (zoals ook Tassin zei). Op een wip lag Schumi al een halve minuut achter! Dan mag hij wel eens een snelste ronde neerzetten natuurlijk, daar zal McLaren niet van wakker liggen.

En bij Renault zullen ze die zachtste compound van de Michelin-banden nu ook wel in de pitbox laten liggen : McLaren bewees dat de hardere banden in deze omstandigheden the way to go zijn...

Alain 23-05-2005 10:26

WK 2005? Ik zou het niet weten. We hebben slechts 1/3e van het seizoen afgewerkt en alles blijft mogelijk. Het tij kan snel keren... De racepace van Ferrari mag er zijn. Ik maak me dan ook geen zorgen dat weldra een scharlaken bolide weldra als eerste over de streep komt ;)
Wel sterk van Heidfeld! Voor mij blijft Webber iemand die zeer snel is over twee ŕ drie ronden maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Sennake 23-05-2005 10:45

Quote:

Originally Posted by alain
Ik maak me dan ook geen zorgen dat weldra een scharlaken bolide weldra als eerste over de streep komt ;)

Euh... Alain, het "scharlaken rood" hebben ze bij Ferrari al een paar jaar geleden geruild voor het "fluo-Marlboro rood" hoor ;)


All times are GMT +2. The time now is 05:01.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.