![]() |
2005 GP Europa
Er mag dan wel nog niet gereden zijn op de Nurburgring, maar ik vond het toch al de moeite deze tread te starten:
Na vorige GP dacht ik van, "oei, volgende GP in het Eifel-gebergte, daar kan het wel eens koud zijn (dat heb ik er al genoeg meegemaakt) en kan dus wel eens een race worden in het voordeel van Ferrari". Eerder deze week werd er al gemeld dat het zelfs zou kunnen regenen dit weekend, het weer waar bij Ferrari al langer op zitten wachten. Maar dat slechte weer blijft nog even uit lijkt nu, waarschijnlijk hele weekend droog, met temperaturen van 26-28 graden, wat echt wel warm is voor ginder :). Dan spreken we vooral over vrijdag en zaterdag. Zondag kan de temperatuur er toch al weer richting 22 zakken. Dus ik verwacht Ferrari nog niet al te hoog op de stargrid, maar tijdens de race kunnen ze misschien wel eens sterker voor de dag komen! En dan hebben we nu ook terug maar één kwalificatie, wat ik eigenlijk toch wel jammer vind, maarja niks aan te doen. En dan voor mij het belangrijkste: B-A-R mag (eindelijk) weer meedoen. Maar dan las ik vandaag toch alweer een teleurstellen berichtje op pitstoptv.be Beide wagens moeten namelijk nog met de motoren van de race in Imola rijden aangezien dat voor de motoren de eerste race was. Eerder deze week meldde de FIA nog dat er geen onderzoek meer tegen B-A-R was, en dat ze met een 'schone lei' terug konden starten, maar dus wel met oude motoren blijkbaar :frusty: Ik vind dat ze hier toch met nieuwe motoren mochten starten. Die blokken liggen al 5 weken opzij, en ze hebben buiten een beetje getest maar weinig kunnen rijden, dus veel extra ontwikkelingen zijn er ook al niet. |
Kimi doet het te goed, die mag niet meer meedoen :D
http://motorsport.com/photos/f1/2005...ur-xp-0172.jpg foto: motorsport.com |
Heidfeld op Pole !!! :D
|
ik ga weer afwachten wat schumi det te hopen weer ongeveer iets zoals in imola !!
de renaults zijn precies ook niet al te snel geweest in de quali.. |
ik was verrast met Heidfeld's pole, is weeral goed voor de 'spanning' in het kamioenschap, maar ik had wel meer verwacht van Michael Schumacher
|
Quote:
Nadelige factors: De Bridgestoneband heeft tot nu toe enkel bij hoge temperaturen mogen rijden; op de Nurburgring is dat dit weekend blijkbaar ook niet anders, en daar had Brawn niet mee gerekend. In ieder geval: hopen op een spannende race, en geen slaapverwekkende pitstopvertoning. De GP2 race van gisteren bood enkele leuk dingen (een 5tal wagens die in een multiple-pile-up raakten aan de castrol S-curve), en Villeneuve doet weer mee; dus we kunnen hier en daar wel iets vreemds verwachten denk ik :D |
Ik dacht gelezen te hebben dan Schumacher op een bepaald moment met 2 wielen op het gras zat. Ook Barrichello moest corrigeren in de eerste bocht al. Volgens mij zijn beide Ferrari's sneller dan hun gridposities doet uitschijnen. Eigenlijk heb ik nog niet veel races gezien waar alles vlekkeloos verliep dit jaar voor de rooien.
|
Quote:
|
Vreemde race, met een spanningsopbouw die wat aan Imola deed denken, totdat Raikkonen in de laatste (!) ronde spectaculair van de baan knalde. 0 punten voor Kimi, volle pot voor Alonso en een kampioenschap dat duidelijk Spaans gekleurd wordt. Heidfeld werd nog prachtig derde, en Barrichello zet een Ferrari onverhoopt op het podium.
TOP: -Alonso: heeft toch wel flink veel geluk gehad, zeker nu Raikkonen niks scoort. Maar Alonso gaat nog flink mogen oppassen met nog 12 races te gaan. Als de McLarens betrouwbaar blijven (en de ophanging geen gekke kuren doet), heeft Raikkonen qua snelheid toch de bovenhand. -Heidfeld: Gewoon prachtige race ! De morele winnaar van de race, de kerel die P1 in feite het meest verdiende. Toch een propere strategie bij Williams. -Coulthard: Mocht hij die drive-through niet gehad hebben, had hij kans gemaakt op een podiumplaats. Wie had dit ooit verwacht van de RedBulls ? -Ferrari: Na de startcrash van Webber zat er niet zoveel meer in voor Barrichello en Schumacher, maar uiteindelijk werd het toch nog P3 en P5. Schumacher hinkte dit weekend duidelijk achter, en dat voor eigen volk. -Massa: reed een hele tijd mee vooraan. Maar banden spelen dit seizoen duidelijk de belangrijkste rol. -Stefaan Lammens: Boris Becker mag de beker...wat zeg ik, de minister van economie en landbouw mag de beker overhandigen. FLOP: -Webber: Ik ben enorm benieuwd naar wat Frank Williams en Patrick Head gaan doen na dit seizoen: Button komt, maar wie moet weg ? Heidfeld heeft de bovenhand op Webber, en het eerste bocht incident leek me toch ietwat Webbers fout. Maar ik moet het nog eens bekijken in de herhaling. Feit is, dat Nick zijn zoveelste podium te pakken heeft, en zijn P2 van vorige week mooitjes overdoet. Klasse. -Ralf Schumacher: Mislukte race. Slachtoffer van de eerste bocht, en dan een slome spin van de baan in het grind. Moet duidelijk onderdoen voor Trulli dit seizoen. -Liuzzi: Waarom mocht Liuzzi nu weer racen, Christian Horner ? -Montoya: vloekt wsl even hard als Raikkonen, maar om totaal verschillende redenen. Duidelijk de 2de coureur binnen het team. Zou vooraan moeten meestrijden. -Villeneuve: werd de hele race om de oren gereden door Massa. Ik denk dat we de volgende keer naar Canada gaan; daar wordt het alles of niks voor Villeneuve. Als hij voor eigen volk ondermaats presteert, zou ik het als teambaas wel weten: exit ! -Albers: Laat zich sinds Monaco door Friesacher afdrogen. Gaat richting een Verstappenseizoen. -Fisichella: Er rust duidelijk een vloek op de 2de Renault. Verdomde jammer, want dit had Fisico's seizoen kunnen worden. -BAR: wat kan je verwachten, na 5 weken afwezigheid ? Button mag van geluk spreken dat Kimi hem niet doorboorde. Na deze race kunnen we toch wel stellen dat de strijd tussen Alonso en Raikkonen zal uitgevochten worden. Beide coureurs en wagens hebben de gebreken: rear tyre wear vs algehele betrouwbaarheid McLaren, wat het seizoen zeker nog spannend kan maken. Williams ligt af en toe op de loer, Toyota snoept hier en daar een podium mee en Ferrari komt stilaan maar zeker wat terug. Volgens mij krijgen we nog een vlammende strijd ! Finish |
geweldig einde van een saaie race
|
Manneke lief... Ik kan wel huilen! In de laatste ronde gaat Kimi eraf!! :frusty: :mad:
Ik vond het spannende wedstrijd en gun ook wel zeker die overwinning aan Alonso, maar die moest toch uitgaan naar Kimi hoor... Maar das racen, zeker? Toch wel leuk om de BAR Hondas weer op de piste te zien, maar bedreigend waren ze zeker niet. Ook een straf weekend voor meneer Heidfeld, die heeft z'n podiumplekje zeker verdiend. En Ferrari mag alweer vieren, dat werd tijd. Ben geen Schumi fan, maar toch vind ik het jammer voor de Duitser dat ie zo achterop blijft hinken. Moet nu zeker wringen dat Barri op podium stond. De banden hebben nogal afgezien op de Ring vandaag, ik vind de nieuwe regel toch wel zorgt voor de nodige spanning. En Renault heeft een wijze keuze gemaakt om met harde Michelins te gaan rijden... En nu ga ik ff mijn "verdriet" gaan verdrinken!! :confused: |
Had je die band van Kimi gezien? 5 rondes voor hij er af ging zag je 'm al *geweldig* trillen/schudden op de rechte stukken, dat kwam niet meer goed, het verbaast mij dat ze 'm laten doorrijden met een duidelijke tijdbom op de wagen.
De band ging er zelfs niet af, hij bewoog zo sterk lateraal dat de ophanging the opgaf... of was de ophanging de oorzaak... we zullen het nooit weten. Zelfs de banden van de renaults gedroegen zich nog beter in Monaco. Kimi's band was gewoon defect, punt uit - levensgevaarlijk. Alonso's full-attack voor z'n pitstop was ook enorm om zien, met als gevolg dat hij in de fout gaat... Geweldig voor Barri dat hij het eerste podium voor Ferrari pakt dit seizoen. De ergste flaters van de wedstrijd waren het toyota team (mechaniekers niet op tijd van de startgrid af) en DC te snel in de pits, tot dan was hij fantastisch bezig - ook Ralf als torpedo voor de eerste bocht was echt niet tof :( |
jammer van Raikkonen, maar het was toch de kroniek van een aangekondigde uitval? Al van ruim tien ronden voor het einde zag je de stukken rubber van de band vliegen en zag je zelfs de vibraties in de camera (bij onboard-beelden). Dan weet je dat een stijf materiaal, zoals carbon dat is, zo'n klappen niet kan blijven incasseren en vroeg of laat breekt.
Maar veel keuze had hij natuurlijk niet, hij moest blijven pushen. Jammer hoor, want zonder de mechanische pech in Imola en nu, waren het er al 4 op een rij voor Raikkonen. Het lijkt me dan ook dat Raikkonen-McLaren dit seizoen de allersterkste combinatie is, sterker dan Alonso-Renault. Alleen is die laatste combinatie zo betrouwbaar en zo ongelooflijk stabiel dat het erg moeilijk wordt om Alonso van de titel te houden. Verder erg knappe race van Coulthard, Barrichello en Heidfeld. Jammer voor Schumacher (M), maar zonder de problemen bij de start en het tijdsverlies dat daar het gevolg van was, had er misschien nog meer in gezeten dan een vijfde plaats. Verder valt toch het bandenprobleem op. Deze regel van de FIA heeft dus duidelijk invloed op de resultaten: raikkonen en massa nu (ook Schumacher en Alonso gingen de boer op, weliswaar zonder plaatsverlies), Alonso en Fisichella in Monaco om er maar enkele te noemen. Dit is geen kritiek op de FIA, alleen een vaststelling. En geef toe, het geeft ons spannende races tot op het eind natuurlijk ;) |
Ik had eigenlijk ook wel meer van deze race verwacht. Een 10-tal ronden voor het einde zag ik bij de onboard-beelden bij Kimi al dat er met die band iets scheelde. Toen dacht ik aan een flat spot ofzo, al zag het er echt wel uit of die band meteen uit mekaar kon springen. Enkele ronden voor het einde werd wel duidelijk dat het de ophanging was, maar wat eens spectaculaire crash toch.
Ik vraag me toch af of Kimi dan niet beter safe had gespeeld en met het oog op het kampioenschap wat gas terug nemen, vooral geen curbs meer nemen, en zo toch zeker 8 punten mee naar huis pakken. Nu Alonso al 32 punten voor. Met hem kan natuurlijk ook altijd iets gebeuren, maar hij is wel al elke race in de top 4 gefinished! |
Quote:
Het zal hier ook gewoon de eeuwige speculatie blijven of de banden toen al dan niet moesten vervangen worden. Maar euh, dame Fortuna heeft het precies niet zo voor de Fin... |
Het is als ik me niet vergis Ferraris tweede podium, Barrichello eindigde in Australië op 2.
Wat Raikkonen betreft: Het was alles of niets bij McLaren: Hadden ze Raikkonen laten binnenkomen en de band laten wisselen, had Raikkonen waarschijnlijk achter Barrichello geëindigd; wat hem toch 4 belangrijke WK-punten had opgeleverd. Nu zitten ze met de gebakken peren: 10 punten kwijt. Maar wees maar zeker dat Kimi nog terugkomt. En dan het Ferrari-optimisme: Had Schumacher ietsje meer naar voren gestart en de eerste startcrash-bocht makkelijk kunnen ontwijken, had hij zeker op Barrichellos podiumplaats kunnen eindigen én misschien nog aanspraak kunnen maken op de P2 van Heidfeld. Maar daar is die 'als' weer hé: als ons kat een koe was konden we ze melken onder de stoof ! ;) Goed. Warm binnen, warm buiten. Dus we gaan naar buiten ! :) |
IVM podium Barri... verdorie ja...
Zo weinig ferrari's op't podium dat je't al vergeet zeg... Mea Culpa :confused: Barrichello en Schumacher moeten zich nu ongeveer voelen zoals Berger & Alesi, rond 94 en 95. |
Heidfeld weer knap.
Erg jammer voor Kimi :(, veel geluk voor Alonso. |
Ik moet zeggen dat ik toch wel erg teleurgesteld was in het commentaar bij Sporza. Normaal gezien kijk ik altijd op RTL (met o.a. Niki Lauda, vanaf 's morgens zowel zaterdag als zondag) of eventueel nog eens op RTBF, maar mijn schoonbroer verkoos een Nederlandse zender, dus ....
Erg veel "extra informatie" heb ik niet echt gehoord, maar tot daar aan toe. Maar bijvoorbeeld dat Kimi veel vibraties op z'n rechtervoorband had was al zeker 10 ronden eerder zichtbaar voordat ze het bij Sporza gezien hadden nadat een cameraman / regisseur zijn band bij het remmen in close-up namen, en blijkbaar was ik zeker niet de enige die dat gezien had. De band was niet meer gebalanceerd en op hoge snelheid en vooral tijdens het remmen werden de belastingswisselingen op de ophanging te groot. Gewoon vermoeiingsgedrag van composieten, maar toch kwam er plots zoiets door de luidspreker als: "Het lag aan de ophanging, het lag dus zeker niet aan de banden ..." :confused: En dan bij de versleten band van Massa, volgens Mark Goossens (die nu toch wel al iets meer van auto's afkent): " De voorvleugel versplintert en beschadigd de band ...". Volgens mij was het toch wel heel duidelijk dat de band versleten was, een stuk koord in de band plots loskwam en door de centrifugale kracht de voorvleugel aan flarden sloeg. Waarom zou dat deel van de vleugel nu ineens zo versplinteren? Het feit dat ze geen reclame geven is daarentegen dan wel weer een heel positief punt! :applaus: Maar goed, ik ben niet de persoon om dikwijls veel kritiek te geven, maar nu was ik toch wel tamelijk teleurgesteld. Ze hebben zeker hun best gedaan, maar qua autosportcommentaar hebben we in Vlaanderen toch nog een lange weg af te leggen vind ik ten opzichte van andere zenders. Ik ga mijn schoonbroer volgende keer toch proberen te overtuigen om in het Duits mee te kijken. :D Niettemin toch een mooie wedstrijd "gezien", heb er toch van genoten. Ben Blij dat eindelijk Heidfeld meedraait. Ik wacht al sinds hij uit de F3000 als de grote kampioen en onder contract als testrijder bij McLaren-Mercedes, een jaartje even via Mercedes bij Prost werd gezet om wedstrijdervaring op te doen om later Coulthard te vervangen..... Toen getipt als het grote nieuwe talent, maar het heeft lang geduurd. Maar goed, een fijne zondag nog allemaal en dat het nog een heel spannend seizoen mag blijven! Petter-Jån |
Was wel een spannende race door Kimi, maar wel weer een gelukje voor Alonso. En ben blij met resultaat van Heidfeld hij verdient dat wel.
|
Ik vind toch dat ze eens moeten beginnen nadenken om de bandenwissel terug in te voeren. Vandaag waren er meerderen die hier last van hadden. Die banden van Alonso gezien? :confused:
|
Wel, zoals ik al eerder aanhaalde, zorgt het afschaffen van de bandenwissel voor meer spanning, maar aan de andere kant vind ik het een beetje gevaarlijk worden. Het had heel anders kunnen aflopen met Kimi bijvoorbeeld. Ik had toen bij de wissel het risico niet genomen en een nieuwe band opgezet, maar ja, wie ben ik...
|
Quote:
Ik zag dat ze band goed was en dan 'splinter splinter' er hing wat rubber los aan de band :p |
Het is weer zo'n regel waar moeilijk de grens te trekken is denk ik. Wanneer is een band versleten?: Als hij volledig plat staat en er dus echt een gat in is, als je op de koord zit, als je geen profiel meer hebt, .... In het geval van Kimi kan je ook zeggen dat de band echt versleten was doordat hij volledig uit balans was denk ik, ze stonden dan ook klaar om te wisselen. Maar ik denk dat het een goede regel is, het is niet aan de FIA om de reglementen (weeral maar eens) aan te passen, maar eerder aan de constructeurs om de band nog verder te ontwikkelen en aan de teams om de afstelling erop te zoeken. Wel denk ik dat ze consequent moeten zijn en maar zeggen "geen banden wisselen = geen banden wisselen"! Zit je door je banden, sorry: einde wedstrijd!
Binnenkort gaan ze het mss nog voor elkaar krijgen om zachte banden te nemen, er vanuit gaan dat de banden kapot zijn half-wedstrijd en dan zo de banden wisselen! En dan begint het gezever weer: opzet of ....? |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
@belle: volgens mij riskeerden ze dan inderdaad een sanctie, of op zijn minst klachten. Het feit dat de band in onbalans was, was door een of meerdere blokkages bij het remmen (rijdersfout?). Maar is de band kapot? nee. Volgens mij is het enkel toegestaan om lekke banden te wisselen. Anders krijg je inderdaad weer een hoop gezaag: als de band geen grip (genoeg) meer heeft, is hij dan stuk? Kan nog leuke discussies opleveren dit :d
@Yannick R: Er hing wel degelijk een soort koord aan de band die op de voorvleugel sloeg. Een voorvleugel kan wel afbreken, maar uit zichzelf zomaar vesplinteren, dat denk ik niet ;) Dit wist Massa zelf te vertellen: Felipe Massa "Several laps after I made my second stop on the 44th lap, I started to experience vibrations from the front tyres. I hadn't flat spotted either of them, but when I got to Turn 5 on lap 51 I just couldn't stop the car and slid off into the gravel. I got back on to the track but after that the left front was vibrating really badly and then the tread began to break up and damaged my front wing endplate, so I had to make a stop for a new front left tyre and a new wing. That was such a shame because my car was fantastic in the race and I was easily keeping ahead of Michael and Montoya until that final stop." bron: www.f1live.com |
Ik had het ook al veel eerder gezien dan ze op canvas deden,op een onboard van Kimi zag ik die band lelijk tekeer gaan,toen wist ik dat hij het niet ging halen,het verbaasde me wel dat hij bleef doorrijden,ik dacht dat hij een platte ging krijgen,of een klapband,maar dan beslissen door te racen..niet echt veilig,ik zou hem ook hebben binnengeroepen hoor zoals Belle aanhaalde,ze zitten zo te hameren op veiligheid,maar euhh,dit vond ik ietske te riskant.
|
Ik had de commentaren eens willen lezen als Kimi Button had meegenomen in zyn crash. Dit had véél erger kunnen aflopen!
|
Ik gunde het Kimi wel, maar Alonso is ook niet slecht :)
Schumi beperkt de schade maar kan niet verhinderen dat hij nu al 43 punten minder telt dan de WK-leider, op 12 races van het einde komt dit neer op een gemiddelde voorsprong van 3,5 punten. Alonso kan zich al eens een folieke veroorloven, Schumi daarentegen blijft voorlopig op achtervolgen aangewezen. Vorige GP zei ik al dat het sneller zijn van Barrichello een teken aan de wand was, wat meteen weggeveegd werd door de Schumi-fans, maar ook deze keer stel ik hetzelfde vast, zowel in de kwalifs als in de race. Ik begin Schumacher toch te verdenken van een gebrek aan motivatie. Of wordt hij gewoon oud? Het kan ook zijn dat Barrichello gewoon aggresiever geworden is na Monaco. Hij verklaarde toch dat hij Schumi vanaf nu niet meer als een teammaat beziet, maar als een concurrent net als alle anderen... |
Barrichello stond ook wel op een tactiek als Schumacher he, lichter geladen tijdens de kwalifs, dat scheelt al snel enkele tienden, en drie plaatsen.
Toen ik de start live zag, durfde ik bij die beelde nog niet meteen een schuldige aanwijzen tussen Montoya en Webber. Maar na het zien van herhalingen uit diverse hoekpunten was wel duidelijk dat Webber veel te ver achter Montoya lag. Dan stuurde hij nog ietsje naar buiten voor een betere lijn door de bocht te hebben, maar vooral rmede hij te laat en blokkeerde zelfs even zijn linkervoorwiel. Het feit dat Heidfeld voor hem reed zal daar toch wel iets mee te maken hebben denk. Wat mij betreft is Webber toch één vd grootste ontgoochelingen van het seizoensbegin. Normaal komt volgens jaar Jenson terug naar Williams, als Heidfeld zo blijft presteren, mag Webber toch beginnen vrezen voor zijn plaats! |
Quote:
|
Quote:
Bedoeling van 1 bandenset per race was/is om de snelheid te verlagen en zo de veiligheid te verhogen ... De situaties die Schumi in Spanje en Raikonnen op de Nurburgring meemaakten zijn potentieel gigantisch zware ongelukken ... De bandenregel mist dus totaal zijn effect |
Quote:
|
Quote:
En de hamvraag is : moet de FIA haar regels aanpassen aan de tendens van de teams die doen alsof er niets aan de hand is en blijven pushen alsof ze onbeperkt kunnen banden wisselen, of andersom? Ik denk dat het aan de teams is om uit te maken welke risico's ze willen lopen, en dat het niet altijd loopt zoals gehoopt, hebben zowel de banden van Schumi, Alonso als Raikkonen (om er maar enkele te noemen) al bewezen. Veiliger is het zeker niet, daar ben ik mee akkoord. Maar er is een dunne lijn tussen spektakel en veiligheid; daar hebben we het al over gehad in het verleden. Als het 100% veilig moet zijn moeten ze de GP's maar op Playstation laten uitvechten. Dan kan Villeneuve ook nog eens een koers winnen ;) |
Kimi zou de verdiende winnaar geweest zijn, .....maar het blijft een mechanische sport hé.
Alonso doet een goede zaak en heeft volgens mij een verstandige race gereden, al is dat misschien minder spektaculair. Coulthard is blijkbaar toch te oud om te leren, als je vrijdags betrapt wordt op overdreven snelheid in de pitlane, dan ga je dat op zijn leeftijd toch niet nog eens overdoen op zondag zeker :rolleyes: Hij vergooit daarmee een mogelijke podiumplaats. Eerlijk gezegd kan ik M. Schumacher beter appreciëren nu hij vanuit de middenmoot moet vertrekken en genoodzaakt is te vechten voor de punten. Wat het herinvoeren van de bandenwissels betreft, laat dat maar zitten. Michelin en Bridgestone zullen wel een band ontwikkelen die het enkele ronden langer uitzingt, dat is trouwens hun job. Laat ons zeggen dat ze voorlopig de "balans" nog niet gevonden hebben. En misschien moeten ook de piloten nog leren omgaan met het feit dat ze hun banden moeten sparen om de eindstreep te halen. Het vergt een andere strategie. En over Villeneuve gesproken, ik zit mij al enkele weken af te vragen hoe die in godsnaam ooit aan die wereldtitel geraakt is. |
Sennake, je hebt hier volledig gelijk. De teams moeten maar om duurzamere rubbers vragen. De teams handelen blijkbaar volgens het gedachtegoed van een zekere F. Porsche, de wagens moeten een race winnen en mogen na de finish in stukken uiteen vallen. De teams hebben ook zo een gedacht over de banden. Helaas voor enkelen duurt een GP langer dan ze gewild hadden.
De bandenregel bracht de voorbije GP's spanning in de laatste ronden. Vorige GP koos Renault voor de zekerheid van enkele punten ipv de wagen in de muur te rijden, deze GP koos McLaren om nog 1 ronde extra te rijden voor de volle pot. Het is helaas voor McLaren (vooral voor Raikkonen) verkeerd afgelopen terwijl Renault (met Alonso) verder uitloopt in de WK tussenstanden. Eindelijk wat spanning en animo in de F1, het was al een tijdje geleden. |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 11:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.