De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vernissen met Gunze Gloss - Concreet voorval, veel vraagtekens! (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=14984)

MFahrer 19-02-2007 11:19

Vernissen met Gunze Gloss - Concreet voorval, veel vraagtekens!
 
Heren,

Ik weet dat er meerdere threads zijn over vernissen en Gunze, maar hier heb ik een concreet geval. Het "geval" is uiteraard mooi fout gegaan, anders had ik hier geen vragen gepost:

Situatie:

- Body: Porsche 996 GT3 uit GFK
- Grondverf: Tamiya grondverf grijs in 3 lagen
- Laklaag: TS40 in 3 lagen
- Decals: Colorado Carpena Decals Seikel
- Set & Sol gebruik op sommige decals
- Decals geplaatst in verschillende sessies over een paar weken, dus alles was mooi droog vooraleer er vernist werd.
- Busje Gunze Glanzende vernis lichtjes opgewarmd (om beter te spuiten zoals lak?)
- Temperatuur in de ruimte waar er vernist werd: 20°
- Eerste laag vernis: mistcoat

- Resultaat: 75% van de decals is kreukeld of "bobbelt" op, waaronder "gesette en gesolde" decals en decals waar zelfs geen set en sol in de buurt van kwamen.


Wat doe ik fout?

Bedankt op voorhand!

Gunther

Sennake 19-02-2007 11:52

Ik sta eigenlijk sprakeloos, want als ik je werkwijze bekijk zie ik niets wat je fout zou kunnen gedaan hebben. Maar misschien kan ik een beter oordeel vellen als je wat foto's zou posten?

Guido 19-02-2007 12:45

De enige stap die lijkt te missen, is tussen het "setten" & "sollen" en het aanbrengen van de vernis. Als je daar tussenin je body niet reinigt met Tamiya compound, dan is de kans zeer groot dat het misgaat. Set & Sol laten immers sporen na op de body en die kan je enkel verwijderen met Tamiya compound.
Anderzijds zou het kunnen dat B501 niet geschikt is om op GFK te zetten?

MFahrer 19-02-2007 12:52

Foto's komen morgen Guy, maar ik kan het zeggen... het is triestig...

Ivm het "setten & sollen" en de compound, ik heb inderdaad niet meer opgevreven met compound. Daar kan dus een deel van de fout wel liggen, maar bijvoorbeeld op het dak en op de motorkap is nooit sol geweest, en daar kreukelen de decals ook!

Ivm de combinatie GFK en B501... tussen de decals is de verf en de vernislaag gewoonweg heel goed! Dus daaraan ligt het volgens mij ook niet. Ik kan er ook bijvertellen dat ik gelijktijdig een AC Cobra van Revell vernist heb, en dat daar ook de decals lichtjes zijn bij opgekomen en das een anders merk decals...

G.

Guido 19-02-2007 14:11

Quote:

Originally Posted by MFahrer (Post 202646)

Ivm het "setten & sollen" en de compound, ik heb inderdaad niet meer opgevreven met compound. Daar kan dus een deel van de fout wel liggen, maar bijvoorbeeld op het dak en op de motorkap is nooit sol geweest, en daar kreukelen de decals ook!

ok, dan lijkt het onwaarschijnlijk.

Quote:

Originally Posted by MFahrer (Post 202646)
Ivm de combinatie GFK en B501... tussen de decals is de verf en de vernislaag gewoonweg heel goed! Dus daaraan ligt het volgens mij ook niet. Ik kan er ook bijvertellen dat ik gelijktijdig een AC Cobra van Revell vernist heb, en dat daar ook de decals lichtjes zijn bij opgekomen en das een anders merk decals...

G.

Dat de grondverf en lak goed zijn, is geen enkele garantie dat alles goed blijft. De lagen hechten zich immers aan/in elkaar en zo kan een aan de buitenkant ogenschijnlijk goed spuitwerk, geruïneerd worden indien er iets overheen gezet wordt dat niet compatibel is met iets wat eronder zit, hoe diep dan ook. Tenminste dat is mijn ervaring.

De Revell is een ander verhaal, hier kunnen de resten set/sol voor de nodige problemen zorgen.

Ivm de decals, nog even dit: Het is niet omdat je 2 verschillende merken hebt van decal, dat ze ook verschillend zijn qua fabrikaat. Belangrijker is om te kijken wie ze geprint heeft. Bij Revell wordt dat er meestal wel bij vermeld. Het is immers niet denkbeeldig dat verschillende merken van eenzelfde band/printer gerold zijn.

MFahrer 19-02-2007 14:22

Aan de Revell is er geen set&sol te pas gekomen! Daar ligt het probleem volgens mij niet direct.

Ik kijk wel na vanwaar de decals komen! De Seikels zijn van Colorado Carpena en degene op de Revell Cobra zijn er van MSM Creation. Van beide merken heb ik al decals vernist met Gunze (en met succes!!!). Ook eens zien waar ze geprint zijn dan...

G.

MFahrer 19-02-2007 14:24

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202651)
Dat de grondverf en lak goed zijn, is geen enkele garantie dat alles goed blijft. De lagen hechten zich immers aan/in elkaar en zo kan een aan de buitenkant ogenschijnlijk goed spuitwerk, geruïneerd worden indien er iets overheen gezet wordt dat niet compatibel is met iets wat eronder zit, hoe diep dan ook. Tenminste dat is mijn ervaring.

Dat kan ik zeer goed aannemen, maar dan zou de vernis of de combinatie grondlaag/lak/vernis naast de decals ook slecht gaan hé! Ook niet alle decals zijn opgefrommeld...

Tis echt raar!

G.

Dominique 19-02-2007 20:51

Als ik alles hier eens overlees, dan kan ik eigenlijk tot de conclusie komen dat aan de werkwijze niets scheelt, behalve dat hier en daar sommige restjes van de set/sol niet werden weggewerkt. Dat kan niet de enige reden zijn, daar op plaatsen waar die producten niet werden gebruikt hetzelfde probleem optreedt. De ondergrond is ook niet de reden, want die stelt geen probleem op plaatsen waar geen decal zit.

Het enige dat nog niet werd beantwoordt: werd dezelfde bus B501 (en slechts 1 bus) gebruikt gebruikt op de beide modellen? Indien ja, dan zou ik eens een testje doen met een overschotje van Tamiya-decals op een stuk uit de scrapbox. Stellen die ook problemen, dan ben je zeker dat je een slechte bus B501 vast hebt.
Tenminste, dat hopen wij, want als ze bij Gunze de samenstelling hebben gewijzigd zijn we weer gezien. Of was het "geluveld"?

Sennake 19-02-2007 21:06

Je bent toch zeker dat het Gunze Sangyo B-501 betreft en niet Gunze Sangyo B-513? Want die laatste spuitbus is ook "Mr Super Clear" maar die is dus WEL aggressief voor decals!

Guido 20-02-2007 00:12

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202693)
Je bent toch zeker dat het Gunze Sangyo B-501 betreft en niet Gunze Sangyo B-513? Want die laatste spuitbus is ook "Mr Super Clear" maar die is dus WEL aggressief voor decals!

Dat zat ik ook al te denken, maar dacht niet dat dit het geval zou zijn... Maar het zou er zel eens plat kunnen op zijn. Who knows? Well, eurhm, MFahrer does :)

MFahrer 21-02-2007 00:32

Het is weldegelijk het kleine blauwe pulletje van Mr. Hobby:

Gloss Topcoat B-501:500

Foto's van het drama:
http://img.photobucket.com/albums/v3.../seikel010.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v3.../seikel006.jpg

:fight:
G.

Lester 21-02-2007 00:38

Ik zou het ook niet weten hoe het komt maar het is wel zeer spijtig. Al je werk en je centen naar de ...

J.

Guido 21-02-2007 01:00

Mijn eerste reactie is: lucht onder de decals. Waardoor? Waarschijnlijk omdat de decals niet 100% tegen het oppervlak hebben aangezeten, ondanks de set en sol...?

Sennake 21-02-2007 01:16

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202839)
Mijn eerste reactie is: lucht onder de decals. Waardoor? Waarschijnlijk omdat de decals niet 100% tegen het oppervlak hebben aangezeten, ondanks de set en sol...?

Dat was ook mijn reactie.

MFahrer 21-02-2007 10:18

Tzou me verwonderen, maar langs de andere kant zou ik echt niet weten wat het anders is!!!

Volgende vraag... wat nu?

Kan er nog iets aan gedaan worden nu? Proberen camoufleren?

Ik dacht aan remolie... maar wie weet hoe die GFK gaat reageren op de remolie. Ik zou niet graag hebben dat de kit en al oplost in de olie.

Ergens zou ik er toch graag mee rijden, dan weet ik hoe de GFK kit zich gedraagt op de weg, eventueel eerst intensief gebruiken en dan volledig opnieuw beginnen! Het interieur kan ik in een neutraal kleurtje doen, zodat ik het nadien nog makkelijk kan veranderen als de buitenkant verandert.

G.

MFahrer 21-02-2007 12:43

Dit is trouwens de neus van de Revell Cobra... de wagen dient om een Cobra cup te rijden in Jette:

http://img.photobucket.com/albums/v3.../seikel016.jpg

Op de 8 zie je ook een blaasje... het zou mij héél sterk verwonderd hebben moest daar nog lucht onder gezeten hebben!

Lester 21-02-2007 18:53

Ik heb eens een test gedaan met die decals van mijn Volvo 850. De gordels heb ik toch niet nodig en heb ze op een stuk van het chassis "geplekt" en een laag sol erover. Er kwamen dus kreuken in en ook als het was opgedroogd bleef er een kreuk achter. Dan heb ik een dikke vette laag Gunze vernis opgespoten en wat bleek, er gebeurde niks.

J.

Walter 21-02-2007 20:51

Gunther,
Steek de GFK auto niet in remolie.Ik heb dat vroeger met 1/43 modellen gedaan en de auto's barstten toen na enige tijd uit elkaar in de remolie.Ik deed er alles af met cellulosethinner of met acrylverdunner.Alles afwrijven met een doekje tot het originele GFK te voorschijn komt.Dit is wel een langdurig en vuil werkje maar je kit blijft heel.
Succes verder.

BMW ...Kraftbayers!

MFahrer 25-02-2007 12:25

Zal ik onthouden walter! Geen GFK in remolie!

Verder vernisnieuws!

Gisteren de Compact vernist... met een busje Gunze uit hetzelfde "lot" die ik gekocht had. De gebruikte decals zijn er van PAtto's Place. Niet echt dé kwaliteitsdecals dus... ik had eerlijk gezegd veel schrik om ermee te werken en erover te vernissen, maaaar wat blijkt? Ze blijven gelukkig zeer goed onder vernis. Ik moet zeggen dat ik de eerste keer een nog dunner laagje gespoten heb. Gewoon beetje vernis verneveld over de body. Een uurtje later een ferme laag erover... en alles houdt perfect:

Het zwart tietske dat op de neus staat is gewoon rij-schade van de body. Dit is een voorgespoten Revell BMW compactje die ik vroeger eens kunnen kopen heb voor 7 euro. Ik had er de ruiten en lichten in gestoken en zo met de wagen leren rijden. Nu een hele tijd later, ga ik de compact transformeren naar een FISA 2 liter.

http://ikandeez.net/av-blink/bmw3com...megane_029.jpg

http://ikandeez.net/av-blink/bmw3com...megane_028.jpg

G.


All times are GMT +2. The time now is 03:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.