De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   Diskwalificatie PK Carsport na afloop FIA GT Oschersleben (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=15950)

Brecht 08-07-2007 18:41

Diskwalificatie PK Carsport na afloop FIA GT Oschersleben

FIA draait ook nogal met de wind.

Waarom mogen deze piloten hun punten wel behouden en Bartels die in dezelfde situatie zat enkele races geleden, moet zijn punten wel inleveren.

Brecht 08-07-2007 19:50

Quote:

Originally Posted by Mr.Dallara (Post 214657)
Respect voor PK carsport in de FIA GT!

Ohh jéééé :rolleyes:

Je blijft mensen hebben die denken dat PK het niet eerlijk speelt in de Belcar.

Bling 08-07-2007 20:19

PK Carsport ook gediskwalificeerd..

hier en origineel hier

Brecht 08-07-2007 20:20

Quote:

Bartels and Biagi inherit win after PK Carsport excluded
fiagt.com

smiley 08-07-2007 20:23

en om welke reden zijn ze uitgesloten ?

Yvonne 08-07-2007 20:23

De overwinning was echter van zeer korte duur als ik Project Le Mans mag geloven. Daar staat dit:

Quote:

Originally Posted by Project Le Mans
"Überaschendes Ende eines Renntages. Michael Bartels und Tomas Biagi sind Sieger des Oscherleben Rennen. Der #7 all-inkl.com Lamborghini wurde wegen der Verwendung nicht homologierter Gangräder disqualifiziert. Die weitere Arbeit der technischen Kommisare führte zur Feststellung das die PK Carsport Corvette einen Tankvolumen von 101,3 Liter hatte - 1,3 Liter mehr als zugelassen. Rennbericht folgt. "

Bericht : http://www.projectlemans.de/content/view/3314/1/ .

Volgens het bericht reed PK Carsport met een tank die 1,3 Liter meer brandstof mee kon nemen dan is toegestaan. (grootte: 101,3 liter ipv 100 liter).

Brecht 08-07-2007 20:25

Voor dezelfde reden is Team Modena ook uit de uitslag geschrapt van de 1000 km van de Nürburgring.

Neo-242 08-07-2007 22:05

Oh jee, je gaat me toch niet zeggen dat PK voor deze wedstrijd een tank steekt met 1% meer volume? Waarom werd dat niet in de andere races geconstateerd. Het lijkt wel alsof een winnaar altijd meer onder loupe wordt genomen... Die C5R brengt precies geen geluk. DQ in Spa 24h van 2005 voor een niet aangesloten blackbox en nu weer dit...

JPMontoya 09-07-2007 07:57

Quote:

Originally Posted by Neo-242 (Post 214673)
Oh jee, je gaat me toch niet zeggen dat PK voor deze wedstrijd een tank steekt met 1% meer volume? Waarom werd dat niet in de andere races geconstateerd. Het lijkt wel alsof een winnaar altijd meer onder loupe wordt genomen... Die C5R brengt precies geen geluk. DQ in Spa 24h van 2005 voor een niet aangesloten blackbox en nu weer dit...

Dat is in alle autosportcompetities dat de winnende wagen helemaal uiteen gehaald wordt.

fenixracing 09-07-2007 10:37

Moet je me tog is uitleggen welke voordeel ze daar me hadden?
-Verplicht 2 pitstops
-wagen weegt meer
Dus die regelbegrijp ik niet. voor een 24hr wedstrijdt oke maar voor een 2hr wedstrijdt. Waar dan nog 2 pitstops verplicht zijn. :confused:
Zer hebben tog alleen meer gewicht bij als ze die tank volgooien.

Thomaske 09-07-2007 11:13

Het zit PK Carsport echt niet mee dit seizoen.

Vorige week tijdens de Belcar Midsummer Race werd de hele wagen ook uit elkaar gehaald omdat ze gewoon veel sneller in de pitlane zijn.

Hopelijk gaan ze nog in beroep maar het zal niet veel uit halen maar als ze misschien kunnen aantonen dat het een fabrieksfout is, dan maken ze nog een kans.

Mvg...

kulgan 09-07-2007 11:43

tja, zoals in de BTCS he...
Is er tastbaar bewijs van??
Is het materieel waarmee de marshalls de tankinhoud gemeten hebben wel correct geeikt en bestaan daar de nodige documenten van??

fenixracing 09-07-2007 15:23

begrijp alleen niet waar haalt pk het voordeel van een grote tank.
echt belachelijk die straf.

Bramzel 09-07-2007 15:49

Quote:

Originally Posted by fenixracing (Post 214706)
begrijp alleen niet waar haalt pk het voordeel van een grote tank.
echt belachelijk die straf.

Hoezo? Regels zijn regels. Maakt niet uit of je er voordeel uit haalt of niet, volgens jou zou je dus alles mogen doen wat je maar wilt zolang je er geen voordeel uit haalt?

Zuur? Zeker. Maar regels zijn regels, en als je die mist dan moet je de consequenties dragen.

gwyllion 09-07-2007 16:39

PK gaat in beroep. bron: http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=2200

fenixracing 09-07-2007 17:37

Quote:

Originally Posted by Bramzel (Post 214709)
Hoezo? Regels zijn regels. Maakt niet uit of je er voordeel uit haalt of niet, volgens jou zou je dus alles mogen doen wat je maar wilt zolang je er geen voordeel uit haalt?

Zuur? Zeker. Maar regels zijn regels, en als je die mist dan moet je de consequenties dragen.

Nee je hebt gelijk regels zijn regels.
Maar vind de straf nog al zwaar.

Integra 10-07-2007 16:31

Vond het nog belachelijker toen Modena een DQ kreeg owille van een tank die 0.8 l te groot was.

Viper GTS-R*** 10-07-2007 18:36

Quote:

Originally Posted by gwyllion (Post 214713)

Laten we hopen dat ze in hun recht worden gesteld, zodat ze met een gerust hart naar Spa kunnen gaan. Als ik het verslag van PK op pitstop lees is er toch nog wat hoop :)

marcel 14-07-2007 14:12

het beroep is nu "ontvankelijk" verklaard, maw: er wordt naar gekeken
de DQ is nu voorlopig opgeschort ook

ik vrees dat we vóór de 24u geen definitieve winnaar gaan kennen

Integra 14-07-2007 14:48

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 215056)
het beroep is nu "ontvankelijk" verklaard, maw: er wordt naar gekeken
de DQ is nu voorlopig opgeschort ook

ik vrees dat we vóór de 24u geen definitieve winnaar gaan kennen

Is niets vrezen aan. Dan zijn ze eens zo fel geprikkeld om te presteren. ;)

Viper GTS-R*** 25-07-2007 12:06

Was het niet vandaag dat FIA gaat oordelen over de DQ van PK in Oschersleben?

Bart.Vandecavey 25-07-2007 12:13

Quote:

Originally Posted by Viper GTS-R*** (Post 215806)
Was het niet vandaag dat FIA gaat oordelen over de DQ van PK in Oschersleben?

inderdaad: http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=2280#more-2280

RKG 25-07-2007 13:27

PK Carsport heeft het beroep verloren

www.pitstop.tv

racing'72 25-07-2007 14:25

Anthony en Bert: Proficiat met jullie prestatie, die NIETS te maken had met een al-dan-niet conforme tank.:mad:
Neem zondag om 16 uur sportieve revanche :champagne: en stuur daarna die bobo's van de FIA :fight: naar de kl**en voor de rest van het seizoen (met uitzondering van Zolder, voor de supporters...)

HaCo 25-07-2007 18:24

Ja, ik vind het ook echt triestig!!!

Ik weet niet of Francorchamps een haalbare kaart is voor onze Belgen, ze hebben nooit veel geluk gehad daar, ik zal allesinds duimen!!!

Mr.Dallara 25-07-2007 20:17

Wat moeten de Corvette (C5R) teams nu doen???

Moet P&M in 7 haasten benzine tanken gaan maken van 95L, zodat ze kunnen uitzetten tijdens de race en dan wel "legaal" zijn voor de FIA?

Als tijdens een 2uur durende race het volume (van 100L) al met 3L kan uitzetten door de warmte (van 34° in Oshersleben), wat moet dat dan gaan geven als alles 24uur lang zal gaan warm zijn komend weekend...

Het is nu al een beruchte zaak te noemen, maar volgens mij word ze nog beruchter tijdens en na dit weekend...
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Laat de winnaar winnen!

Eygmar 25-07-2007 21:16

Quote:

Originally Posted by Mr.Dallara (Post 215833)
Wat moeten de Corvette (C5R) teams nu doen???

Moet P&M in 7 haasten benzine tanken gaan maken van 95L, zodat ze kunnen uitzetten tijdens de race en dan wel "legaal" zijn voor de FIA?

Als tijdens een 2uur durende race het volume (van 100L) al met 3L kan uitzetten door de warmte (van 34° in Oshersleben), wat moet dat dan gaan geven als alles 24uur lang zal gaan warm zijn komend weekend...

Het is nu al een beruchte zaak te noemen, maar volgens mij word ze nog beruchter tijdens en na dit weekend...
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Laat de winnaar winnen!

de vloeistof zal wel uitzetten of krimpen ,naargelang temperatuur,maar die tanken denk ik nie dat die krimpen of uitzetten,maar mischien wa schuim uitgehaald en dan kan men wel een beetje meer inhoud hebben,en wa rapper tanken natuurlijk

Mark 25-07-2007 21:54

Quote:

Het team van Anthony Kumpen en Bert Longin had alle registers opengetrokken om zijn gelijk te bewijzen voor het Hof van Beroep van de FIA in Parijs. Het dossier van PK bevatte ondermeer een verklaring van Pratt & Miller, waarin de constructeur van de Corvette C5-R zegt dat de benzinetank “op het ogenblik van de verkoop (aan GLPK, het ging om chassis #1 nvdr.) niet vervangen was” en dat “Pratt & Miller geen enkel ander fuel cell geheel aan GLPK verkocht heeft sinds de aankoop van de auto”.

http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=2319
Volgens mij chassis nr. 11 ;) Deze zaak gaat helemaal nergens meer over, ik hou er een wrange smaak van over in mijn mond. Er zijn toch wat zaken in het betoog van PK Carsport (http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=2320 ) waarop je kunt zeggen dat de FIA haar eigen procedures niet kent (What's new ;) ) en PK Carport ter goeder trouw heeft gehandeld.

Als idd de originele tank van P&M erin zit, waarom is dit dan nooit ter sprake gekomen tijdens het seizoen 2005? Wie er uiteindelijk gelijk heeft, dat kunnen we eigenlijk pas beoordelen als we de uitspraak van de FIA kennen. Gevoelsmatig zeg ik dat PK Carsport ditmaal goed genaaid is door de FIA.

Dit geval is trouwens weer een mooi voorbeeld van het amateurisme van een bond en haar vrijwilligers en het professionalisme van de teams. Die werelden komen steeds verder uit elkaar te liggen, de conflicten worden steeds erger.

Wat betreft de temperatuur van de brandstof, als dat idd zo streng is omschreven waarom zijn er dan geen (geijkte) climate-rooms op de circuits? Je kunt iets wel heel stellig eisen in je reglementen, dan is dat ook van toepassing op de keuring/controle ;) De technische controle is altijd bij omgevingstemperaturen in de buitenlucht of in een of ander oud rot gebouwtje.

We gaan de gang naar de Franse rechter nauwlettend volgen ;)

Bevrac 26-07-2007 08:44

Quote:

Originally Posted by Eygmar (Post 215840)
de vloeistof zal wel uitzetten of krimpen ,naargelang temperatuur,maar die tanken denk ik nie dat die krimpen of uitzetten,maar mischien wa schuim uitgehaald en dan kan men wel een beetje meer inhoud hebben,en wa rapper tanken natuurlijk

Zelf al geprobeerd ofzo? :bye:

SMM DOC 26-07-2007 09:20

De uitzettingsgraad van benzine zou ongeveer 0.1% per graad Celsius bedragen.
3% volumeverandering zou dan overeenkomen met een temperatuursvershil van 30°C.
Dat die Corvette 30°C opwarmt na een uithoudingsrace van een paar uur lijkt me vrij plausibel.
De vraag is dan wie die foutmarge moet incalculeren: de teams door een tank van maximum 97 liter te installeren of de FIA door een tank van 103 liter goed te keuren.

Bevrac 26-07-2007 10:11

Quote:

Originally Posted by SMM DOC (Post 215867)
De uitzettingsgraad van benzine zou ongeveer 0.1% per graad Celsius bedragen.
3% volumeverandering zou dan overeenkomen met een temperatuursvershil van 30°C.
Dat die Corvette 30°C opwarmt na een uithoudingsrace van een paar uur lijkt me vrij plausibel.
De vraag is dan wie die foutmarge moet incalculeren: de teams door een tank van maximum 97 liter te installeren of de FIA door een tank van 103 liter goed te keuren.

Hoe erg ik het ook vind voor PK, maar de regels zeggen het volgende:

6.5.1) The maximum amount of fuel which may be carried on
board is 100 litres.
Any device, system, procedure, construction or design, the
purpose and/or effect of which is to increase in any way
whatsoever, even temporarily, the total fuel storage capacity
beyond the maximum of 100 litres, is forbidden.

Voor de wedstrijd in Oschersleben is er voor mij maar één winnaar, en dat is PK.

marcel 26-07-2007 16:07

ik vraag mij nu wel het volgende af

de benzine werd gemeten, juist? hoe komt het dat PK nà de wedstrijd meer benzine aan boord had dan toegelaten? ik verwacht toch dat je na de wedstrijd met een bijna lege tank zit...

als het niet de benzine was, maar de tank: doet het erdan toe dat benzine uit zet? die tank zet toch niet uit?

S. Claeys 27-07-2007 12:28

Als je een tank mag hebben met max 100L in, dan zelf al zet de benzine uit, dan loopt die toch over als er 102L inzit?
Zelf al doe je er 100L in en zet de benzine uit naverloop van tijd (warmte) dan heb je eigenlijk ietsje meer benzine.

Het gaat toch niet over de hoeveelheid die er nog inzat maar de tank inhoud en die zet toch niet uit?

Dit uitzetten van de benzine is toch voor iedereen hetzelfde?
Welke tank gebruiken andere corvette's dan?

Bevrac 27-07-2007 12:56

Quote:

Originally Posted by S. Claeys (Post 215932)
Als je een tank mag hebben met max 100L in, dan zelf al zet de benzine uit, dan loopt die toch over als er 102L inzit?
Zelf al doe je er 100L in en zet de benzine uit naverloop van tijd (warmte) dan heb je eigenlijk ietsje meer benzine.

Het gaat toch niet over de hoeveelheid die er nog inzat maar de tank inhoud en die zet toch niet uit?

Dit uitzetten van de benzine is toch voor iedereen hetzelfde?
Welke tank gebruiken andere corvette's dan?

Het probleem betreft inderdaad de capaciteit van de tank. Het gaat dus uiteraard niet om de hoeveelheid brandstof die er nog inzat na de wedstrijd.
Volgens de regels mag de maximale opslagcapaciteit van de brandstoftank de 100 liter niet overschrijden. Ook niet door opwarming van de tank (waardoor de tank wel degelijk zal uitzetten), want dat zou een tijdelijke verhoging zijn van de opslagcapaciteit, en dat is verboden.

smiley 27-07-2007 13:19

voor de 24h zouden ze er een plastieke bal in steken waardoor de inhoud kleiner wordt..

S. Claeys 28-07-2007 12:17

Quote:

Originally Posted by Bevrac (Post 215933)
Het probleem betreft inderdaad de capaciteit van de tank. Het gaat dus uiteraard niet om de hoeveelheid brandstof die er nog inzat na de wedstrijd.
Volgens de regels mag de maximale opslagcapaciteit van de brandstoftank de 100 liter niet overschrijden. Ook niet door opwarming van de tank (waardoor de tank wel degelijk zal uitzetten), want dat zou een tijdelijke verhoging zijn van de opslagcapaciteit, en dat is verboden.

Dit lijkt me allemaal wat raar op z'n niveau.
Wordt er dan geen rekening mee gehouden zodat de tank maar 98L kan bevatten en dus bij uitzetting niet over de 100L gaat?

A uit PDGRacing 28-07-2007 15:52

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 215848)
Als idd de originele tank van P&M erin zit, waarom is dit dan nooit ter sprake gekomen tijdens het seizoen 2005? Wie er uiteindelijk gelijk heeft, dat kunnen we eigenlijk pas beoordelen als we de uitspraak van de FIA kennen. Gevoelsmatig zeg ik dat PK Carsport ditmaal goed genaaid is door de FIA.

En wat met de andere kampioenschappen die deze wagen reed?

All times are GMT +2. The time now is 18:07.