![]() |
Nismo's 350Z - Tamiya - 1/24
5 Attachment(s)
Binnen een paar weken zouden we onze modellen, die we vorig jaar gewonnen hebben met de eidejaarstombola, moeten tonen en jullie raden het al, den deze moet er nog aan beginnen.
We zien wel wanneer hij af geraakt.;) De mannen die mee geweest zijn naar Nieuwegein hebben al gezien dat er een begin is, daarom dat dan ook dit model in een thread wordt getoond. De doos: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196628069 De velgen die eronder gaan komen, Watanabe's van Fujimi: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196628069 Zo zou het eruit komen te zien: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196628069 De voorste remschijven moeten niet aangepast worden: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196628069 De gaten in de remschijven worden opgevuld met 2 platte rondelles omdat anders de velgen tegen de remklauwen komen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196628069 |
5 Attachment(s)
De achterste remschijven werden wel een stuk smaller gemaakt, omdat anders de achterwielen veel te ver uitstaken.
Links de originele, rechts de versmalde: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634190 De remschijven gemonteerd en eveneens opgevuld met 2 platte rondelles omdat anders de velgspaken achter de remklauwen blijven hangen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634190 Hier met een velg gemonteerd (voorkant): http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634190 Omdat ik de wagen ga verbreden, komt er ook een achterspoiler op. Ik maak gebruik van de kleinste uit een setje van 3 spoilers van Tamiya. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634190 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634190 |
5 Attachment(s)
Nadat de steuntjes voor de achterspoiler werden aangepast aan de vorm van de achterklep werden ze na wat meet-en paswerk op hun plaats gelijmd.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634856 Een dry-fit van de spoiler: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634856 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634856 Ook wordt de voorbumper/spoiler aangepakt. Het geheel werd eerst langs onderen gelijk geschuurd en daarna opgevuld naar onder toe. Na wat schuur-, vijl- en plakwerk ziet het er voorlopig zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634856 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196634856 Nu ga ik die verlaagde bumper wat plamuren en glad schuren zodat alles mooi 1 geheel vormt en daarna wordt er nog een vooruitstekende spoilerlip aangeplakt. Pas dan kan ik de voorste wielkasten gaan verbreden, alsook de achterste.;) |
Superwerk, ik ben heel erg benieuwd !!
|
Een knap project, mooie velgen ook. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Ga je de voorste wielkasten ook een beetje versmallen? het gat tussen het wiel en de kast is best groot. |
5 Attachment(s)
Vandaag de voorste verbredingen aangebracht. Stukjes styrene werden op lengte en breedte gesneden en ik had die gisteren al op een potje, waarin fotorolletjes zitten, vast gemaakt om de ronde vorm er al een beetje in te krijgen.
De verbreding heeft nu de ruwe vorm, nu moet het geheel nog aan beide kanten even breed gemaakt worden. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196713024 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196713024 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196713024 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196713024 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196713024 Ik ga eerst de verbreding afwerken, zodat ik naderhand de uitstekende spoilerlip beter op maat kan maken. Als ik andersom te werk ga, valt ze misschien te smal uit. |
3 Attachment(s)
Vandaag weer wat verder gewerkt. Eerst werden de verbredingen op maat en in de juiste vorm gemaakt.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196805824 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196805824 Daarna werd er een 2de styrene-plaatje over het eerste geplakt om de juiste dikte te verkrijgen. Dan moet ik achteraf minder plamuur gebruiken en het is ook steviger. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196805824 |
4 Attachment(s)
Nadat aan beide kanten het 2de strookje vastgelijmd zat, werd alles op de juiste maat en vorm geschuurd. De verbrede wielkasten moeten nu alleen nog wat schuin bijgeplamuurd worden om één te worden met de carrosserie.
Linkerkant: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196806016 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196806016 Rechterkant: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196806016 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196806016 |
Weer een heerlijk topicje in wording. :cool:
|
Ziet er een leuk onderwerp uit:gas:,ik blijf vol bewondering volgen
|
3 Attachment(s)
Vandaag dan eindelijk nog eens wat tijd gehad om te "plekken". Na de voorkant was nu de achterkant aan de beurt om breder te worden gemaakt.
Eerst was rechts achteraan aan de beurt. Een eerste, beetje te groot plaatje langs de binnenkant gelijmd met secondenlijm en op zijn plaats gehouden door zo'n kokertje waarin ze filmrolletjes bewaren. Daarna een 2de plaatje op maat gemaakt en dat over het eerste plaatje en tegen de carrosserie aangelijmd. Nadat het goed had staan drogen, heb ik alles in de juiste vorm en maat gevijld en geschuurd en ziet het er zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198704910 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198704910 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198704910 En nu de linkerkant.;) |
3 Attachment(s)
Daarna was het de beurt aan links achteraan.
Zelfde werkwijze als rechts en de moeilijkheid hieraan was natuurlijk het geheel symmetrisch te krijgen. Na veel gevijl en geschuur is het uiteindelijk dan ook nog gelukt en ziet het er zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198705722 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198705722 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198705722 |
5 Attachment(s)
Hierbij nog enkele overzichtfoto's van de vandaag gedane werkzaamheden.
De binnenkant achteraan: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198705935 Van bovenaf gezien: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198705935 Van achteren bekeken: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198705935 De voorkant: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198705935 Een close-up van het achterwiel: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1198705935 Wat moet er nu gaan gebeuren: Heel eenvoudig, nog héééél véééél :p Nu kan ik gaan plamuren en schuren zodat de verbredingen mooi de lijn van de carrosserie gaan volgen. Misschien dat er ook nog skirts gaan gemaakt worden, maar daar ben ik nog niet uit. |
Toch veel werk he zo'n verbreding. Misschien had ik die Ferrari beter ook zo gedaan. Het lijkt me rapper te gaan en vooral steviger te zijn...
Grtzzz |
Lijkt iets te breed voor mij , maar ik volg hem zeker verder hoor. Ik herzie mss wel mijn meening als hij af is.
|
5 Attachment(s)
Gisterenavond heb ik de voorste spatborden geplamuurd om ze mooi één te maken met de carrosserie. De gaten voor de pinkers in de bumper heb ik ook dicht geplamuurd.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199044539 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199044539 Ik heb gebruik gemaakt van polyester-putty van Tamiya. Dit product bestaat uit een plamuur en een verharder. De info luidde dat het na een dik uur al bewerkbaar was, maar dat bleek niet het geval. Ik dacht eerst dat ik te weinig verharder had gebruikt en alles moest verwijderen. Ik besloot het maar een nachtje te laten uitharden en zien wat het zou geven. Deze morgen bleek het geheel dan toch goed hard te zijn geworden, tot mijn grote opluchting. Voormiddag de bandjes dan maar eens onderhanden genomen. Ze waren wat aan de dikke kant, ze schuurden tegen de binnenkant van de wielkasten. Daarom besloot ik de bandjes met behulp van mijn boormachine wat af te schuren en er slicks van te maken. Na bewerking zien ze er zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199044539 Nadat de bandjes op maat waren gemaakt, werden de velgen voorzien van een laagje primer. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199044539 Ook het ondersel werd voorzien van een laagje primer. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199044539 |
5 Attachment(s)
Namiddag heb ik dan de voorkant glad geschuurd, en ik moet zeggen dat het er mooi glad uitziet.
Linksvoor: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199045432 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199045432 Rechtsvoor: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199045432 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199045432 Hier zie je ook dat ik de panelline heb doorgetrokken tot in de verbreding. Het kan zijn dat sommige panellines toch dichtgeplamuurd gaan worden, maar ik zie wel als ook de achterkant zijn eerste plamuurlaag heeft gekregen. Er komt toch nog een 2de laag plamuur aan te pas om alles af te werken. Het onderstel heeft deze namiddag ook nog een eerste laagje kleur gekregen: AS-12 (Bare Metal Silver) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199045432 Morgen een 2de laagje spuiten en het onderstel kan dan verder afgewerkt worden. De kleur van het onderstel wil niet zeggen dat de carrosserie ook zilver wordt, deze wordt waarschijnlijk TS 58 (Pearl Light Blue) met zwarte achterspoiler en zwarte motorkap (CF-decals ?????). Tot zover deze waarschijnlijk laatste update van 2007 :bye: Ik wens bij deze alle Paddockers een gelukkig 2008 :champagne: |
Ik vind het prachtig werk Nismo wat je hier toont...:applaus:
Ik heb ook nog een vraagje...die styrene zou dat dezelfde materie zijn of de White Foam board die je kan kopen in de Doe Het Zelf? Als ik die stukken zou lijmen met secondelijm op een wagen die moet dienen om te slotten, zou de lijmverbinding niet te broos zijn? Beter lijmen met 2-componenten lijm zeker? J. |
Quote:
Quote:
Quote:
Goed bezig. ;) |
prachtig hoeveel werk je hierin steekt!
|
Quote:
Quote:
Quote:
http://forum.depaddock.eu/attachment...0&d=1140904726 Het toeval wil dat Jr deze kleur eerst had gekozen voor zijne 350Z. |
Quote:
Wat betreft het verlijmen denk ik dat een goede secondenlijm wel zal houden, maar zeker weet ik het niet, ik denk dat dat iets is wat je zou moeten proberen. |
Goed bezig, Nismo!
Ik kan mij aansluiten met die panellines. Laat ze maar staan. Een auto die zodanig gecleaned is dat alle spleetjes en randjes zijn weggewerkt ziet er op één of andere manier niet "echt" uit. Je moet weten wanneer je stopt bij het tunen ... Maar dat weet je wel, het is niet de eerste keer dat je zoiets bouwt. ;) |
De auto zelf is niet echt mijn ding, maar het werk wat ge erinsteekt is WEL mijn ding! Mooi hoe je die wielkassen hebt verbreed en ze staan al mooi glad ingewerkt in de body! Ook ik zou die paneellijn houden eens hij nog eens geplamuurd is!
Tom |
4 Attachment(s)
Ik heb eens nagedacht wat betreft de panellines. De panelline (groen omlijnd) aan de voorkant blijft behouden en wordt doorgetrokken tot op de verbreding, zodat de bumper/spoiler een apart onderdeel blijft.
De panelline achter de wielkast verdwijnt. (rood omlijnd) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199309518 Achteraan hetzelfde, de panelline achteraan blijft behouden en xordt doorgetrokken tot op de verbreding, zodat de achterbumper als een apart onderdeel wordt gezien. (groen omlijnd) De panelline voor de wielkast verdwijnt ook hier. (rood omlijnd) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199309518 Nu er op de flank 2 panellines verdwijnen ga ik er 2 andere bijmaken om het geheel wat realistischer te laten overkomen. Anders is de gehele flank uit 1 stuk en dat is niet de bedoeling. De panellines die verdwijnen zijn rood omlijnd, de nieuwe, nog te maken, zijn groen omlijnd. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199309518 Tenslotte heeft het onderstel vandaag nog een 2de laagje verf gekregen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199310064 |
prachtig staaltje schuurwerk:worship:
|
De nieuwe paneellijnen zullen perfect in het plaatje passen. Toen ik de eerste foto zag, dacht ik: als die rood omlijnde wegzijn, zou hij er andere meer naar achteren/voren moeten bijmaken. En wat blijkt dan in de volgende foto? Precies dat. Goed bezig, Nismo!!
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
De velgen.
Ik zit al een paar dagen te denken welke kleur ik mijn velgen ga geven. Eerst was ik van plan om ze met Burnt-Metal (Modelmaster) te spuiten, maar ik twijfelde nog te veel. Op het Brouwersforum was er iemand (Iceracer) die het chassis van zijne Prowler had gespoten met Satin-Zilver, een spuitbus van de Gamma en die kleur leek me wel wat om aluminiumvelgen na te bootsen. Ikke op vrijdagnamiddag naar de Gamma om eens te kijken of ze die bewuste spuitbus in voorraad hadden. En ja hoor, ze stond daar in het rek, 400ml voor maar €6,25. Eens rondgekeken welke kleurtjes er nog stonden, totdat mijn oog viel op een spuitbus van Dupli-Color: White-Aluminium RAL 9006 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199490077 Deze kleur valt iets lichter uit dan die spuitbus van het merk Gamma en komt wat mij betreft zeer dicht in de buurt van de kleur die aluminiumvelgen hebben. 400ml verf voor €12,35, daar kunnen we nog vele velgen een aluminiumlook mee geven.;) Thuis gekomen, de gegevens op de bus eens goed gelezen en op een oude frisbee eens een test gedaan. Deze test viel mee en heb de velgen dan maar een eerste laag gegeven. En dat ziet er zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199490077 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199490077 Op de bus stond dat je met een tussenpauze van een paar minuten, je verschillende lagen kon spuiten. Ik heb wel iets langer gewacht en na een uurtje heb ik dan een 2de laag aangebracht en met dit resultaat: De achterste velgen: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199490077 De voorste velgen: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199490077 Ik moet wel zeggen dat het een kleur is die zich niet makkelijk laat fotograferen. Morgen eens kijken of er een 3de laagje op moet, of dat ik er eens met Tamiya-compound overheen ga. Misschien dat ik de spaken alsnog met Burnt-Metal ga behandelen. |
Mooie glans hebt ge daar Johny! Ik zou er met burnt-metal vanaf blijven als ik u was...
Tom |
Da's toch een mooie kleur voor de velgen. Gezien de kas in erg licht blauw gaat zijn, zou ik ze niet in een donkere tint zetten (ik veronderstel dat Burnt-Metal donkerder is). Donkerder is beter geschikt om samen te gaan met oranje enzo.
Vaak is uw eerste gedacht, dus in dit geval het Satin-Zilver, nog altijd de beste. ;) |
3 Attachment(s)
Quote:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199659336 Eerst heb ik de velgen eens gepoetst met tamiya-compound en ze voelen nu veel gladder aan. Mijn bedoeling was om de spaken met Burnt-Metal te behandelen, maar die verf is alleen voor airbrush geschikt. Ik heb geprobeerd dit met het penseel aan te brengen, maar dan krijg ik niet de gewenste kleur. Dus heb ik de spaken geverfd met Titanium-gold van Tamiya. Ik heb reeds 2 velgen gedaan en ik vind dat het er beter uitziet dan de velgen die nog niet zijn gedaan. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199659336 En onder de auto ziet het er zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199659336 Voila, over de velgen hoef ik niet meer te piekeren, ik moet er alleen nog 2 afwerken. |
Titanium gold ziet er inderdaad zeer goed uit. Een keertje als ze volledig zullen afgewerkt zijn - moeren en centre ingekleurd, smoke erover enz. - gaan ze er gelikt uitzien. ;)
|
Ik zou ook niet meer verder zoeken als ik u was. Dit ziet goed uit.
|
Ik moet eerlijk zeggen; in het begin twijfelde ik nog, maar nu ik het project zie vorderen blijkt het een mooie keuze te zijn geweest met die watanabee's.!
|
5 Attachment(s)
Vanmiddag ben ik eindelijk nog eens in aktie geschoten. Veel ideëen, maar daar bleef het voorlopig bij.
Omdat dit model geen straat- of racewagen moest voorstellen, lag van in het begin al vast, het gaat meer de richting uit van driften. Dus moeten er ook een paar aanpassingen gebeuren aan het interieur. De originele stoelen verdwijnen en er komt een racestoel in de plaats. Ook het stuur wordt vervangen door een race-exemplaar. Hier zie je hoe alles een beetje gepositioneerd wordt. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200261930 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200261930 Nadat alles zo'n beetje zijn plaats had, ben ik begonnen aan het maken van de rolkooi. Geen ingewikkelde, maar een simpele rolkooi achter de zetel met schuine baren naar achteren. Dus de lasbaguetten van 2mm en de soldeerbout werden weer eens bovengehaald. Een oude rolkooi diende als basis, deze werd eerst gepast in het interieurgedeelte, om vervolgens overgetekend te worden op een stukje harde karton. Zo kon ik beginnen plooien om een basis te hebben. Ook werden er gaatjes geboord in het interieurgedeelte, die langs onderen overplakt werden met een stukje styrene. In de ontstane gaatjes kan ik de rolkooi naderhand vastlijmen. Hier zie je het begin; http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200261930 Hier zijn al een tussenstuk alsook de schuine baren naar achteren gesoldeerd; http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200261930 Ook de dwarsbaar en een achterste versteviging werden er nog tussen gesoldeerd zodat de rolkooi zijn definitieve vorm heeft. Nadat alles grondig geschuurd werd ziet ze er zo uit; http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200261930 Nu nog eens schuren met zeer fijn schuurpapier, zodat er daarna een laagje primer kan gespoten worden, alsook de laklaag. |
3 Attachment(s)
Nadat de rolkooi klaar was, heb ik ze op zijn plaats gezet. Daarna heb ik de zetel op de juiste hoogte geplaatst, want de bodemplaat is niet volledig vlak en de zetel helde anders achterover. Eerst 2 styreneplaatjes onderaan de zetel gelijmd en daarna op maat gesneden, gevijld en geschuurd. Als je goed kijkt zie je de witte plaatjes onderaan de zetel.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200263431 Het dasboard met het race-stuur werd ook gemonteerd (dry-fit) en de carrosserie werd er op gezet om eens te kijken hoe de rolkooi past. Langs achteren gezien; http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200263431 Langs voren gezien; http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200263431 |
Mooie update maat! En weer een prachtige rolkooi!
Tom |
Inderdaad een mooie rolkooi, ziet er zeer netjes uit :applaus:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 08:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.