De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   24 uur van Le Mans (14-15 juni 2008) (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=17533)

Mr.Dallara 26-05-2008 00:40

24 uur van Le Mans (14-15 juni 2008)
 
http://www.lemans.org/24heuresdumans...ffiche_800.jpg

Komend weekend (1 juni) is het al de testday en binnen 3 weken staat Le Mans weer op z'n kop... Hoogtijd voor een eigen topic dus!


De deelnemerslijst met piloten: http://www.lemans.org/24heuresdumans...ngages_gb.html
Timing: http://www.lemans.org/24heuresdumans...raires_gb.html (Blijkbaar dit jaar geen Historic race meer op zaterdag morgend na de warm-up ??)

De "gouden jaren" dat we een handvol Belgen op de grid hadden in Le Mans is al ff voorbij :(, volgens de lijst zullen Vanina Ickx (Rollcentre LMP1) en Eric Van de Poele (Risi Ferrari GT2) onze enige landgenoten zijn op de grid.
Onze Noorderburen daarentegen hebben weer alle recht om er een oranje feest van te maken in Le Mans...!


Eén nieuwtje is al geweten; Ortelli zal niet 100% hersteld zijn na z'n horrorcrash in Monza, daarom heeft Courage Simon Pagenaud opgebeld voor de 24uren.

Sennake 26-05-2008 07:03

Quote:

Originally Posted by Mr.Dallara (Post 234200)
De "gouden jaren" dat we een handvol Belgen op de grid hadden in Le Mans is al ff voorbij :(, volgens de lijst zullen Vanina Ickx (Rollcentre LMP1) en Eric Van de Poele (Risi Ferrari GT2) onze enige landgenoten zijn op de grid.

Dat zorgt er wel voor dat ik iets minder in mijn portemonnee zal moeten tasten, gezien ik naast de winnaar van Le Mans ook steevast de Belgische deelnemers aanschaf...

Corvette Racing 26-05-2008 08:21

Ik ga er dit jaar voor het eerst heen, heb er ERG veel zin in! :champagne:

gwyllion 26-05-2008 09:37

http://www.racecar-engineering.com/a...l-preview.html

Bramzel 26-05-2008 11:57

Van Merksteijn en kompanen zullen het niet makkelijk krijgen; niemand minder dan Sascha Maassen zal Team Essex komen versterken

(bron: endurance-info.com)

Brecht 26-05-2008 13:41

Ik ben er ook weer, reeds de 4de keer op rij :champagne:

Benny_B 26-05-2008 18:43

De verdeling van de Oreca-Courages:
°5: Ayari/Groppi/Duval
°6: Panis/Lapierre/Pagenaud

Persoonlijk ben ik zeer benieuwd wat die nieuwe Dome gaat doen, knallen (jaja) of knallen (nee nee)?

JorritVD 26-05-2008 23:16

Quote:

Originally Posted by Bramzel (Post 234213)
Van Merksteijn en kompanen zullen het niet makkelijk krijgen; niemand minder dan Sascha Maassen zal Team Essex komen versterken

(bron: endurance-info.com)

Ben wel benieuwd wat Verstappen kan presteren tegenover Maassen.
Maar ik denk dat het VM trio sterker is dan het Essex trio.

Coach Ep 26-05-2008 23:41

Quote:

Originally Posted by Benny_B (Post 234233)
De verdeling van de Oreca-Courages:
°5: Ayari/Groppi/Duval
°6: Panis/Lapierre/Pagenaud

...

Poeh, das niet misselijk. Verwacht veel van deze combo.

marcel 27-05-2008 00:56

volgens de entry-list zet Vitaphone Racing een DBR9 in? ik wist niet dat ze die hadden?

Brecht 27-05-2008 01:36

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 234252)
volgens de entry-list zet Vitaphone Racing een DBR9 in? ik wist niet dat ze die hadden?

Dat is die van Strakka Racing dacht ik ;)

CarRerA 27-05-2008 09:39

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 234252)
volgens de entry-list zet Vitaphone Racing een DBR9 in? ik wist niet dat ze die hadden?

Is dat ook niet zo een half officieel AM team? Of toch allesinds de auto...

Bramzel 27-05-2008 09:51

Nope, Strakka is gewoon een team privateers die de entry van Vitaphone hebben overgekocht.

fish88 27-05-2008 10:25

Quote:

Originally Posted by Bramzel (Post 234261)
Nope, Strakka is gewoon een team privateers die de entry van Vitaphone hebben overgekocht.

Jammer genoeg, ze konden beter de entry aan Jetalliance geven ofzo want van Strakka verwacht ik niet veel (hoop wel trouwens dat ze ene Vitaphone livery hebben). Margarites is wel een goede rijder voor de wagen, dat wel.

Coach Ep 27-05-2008 15:32

Quote:

Originally Posted by fish88 (Post 234265)
.... ze konden beter de entry aan Jetalliance geven ofzo ...

Tuurlijk, zomaar een entry cadeau doen, zal vast gebeuren in het kader van de 24 uren van Le Mans... :no:

Teams vermoorden elkaar zowat om aan de start te komen!

Integra 27-05-2008 17:04

Quote:

Originally Posted by Coach Ep (Post 234272)
Tuurlijk, zomaar een entry cadeau doen, zal vast gebeuren in het kader van de 24 uren van Le Mans... :no:

Teams vermoorden elkaar zowat om aan de start te komen!

Entry's worden doorverkocht ... :rolleyes:

GT2-R 27-05-2008 17:36

Quote:

Originally Posted by fish88 (Post 234265)
Jammer genoeg, ze konden beter de entry aan Jetalliance geven ofzo want van Strakka verwacht ik niet veel (hoop wel trouwens dat ze ene Vitaphone livery hebben). Margarites is wel een goede rijder voor de wagen, dat wel.

Bij AM Racing hadden ze ook waarschijnlijk de voorkeur gegeven aan Jet Alliance. Strakka is één van de minst ervaren teams als het op de DBR9 aankomt. Bovendien hebben ze bij mijn weten weinig ervaring met GT's (behalve nu dan een beetje met de DBR9). Tijdens de 1000km van Spa bijvoorbeeld, is de Strakka DBR9 nooit in het stuk voorgekomen. Ze zijn toen op 5 ronden gezet door de beste GT2's...

Brecht 27-05-2008 23:33

The Goose returns to La Sarthe :champagne:

Quote:

British sports car team Creation-AIM’s regular driver Stuart Hall (England) will be in good company on his second career start at Le Mans 24 Hours this year. The eagerly anticipated news is that he will share the LMP1 Creation-AIM CA07 with the experienced Belgian Marc Goossens and fellow Englishman Johnny Mowlem.
Meer op planetlemans.com

Belle 28-05-2008 00:43

What a nice surprise! :)

Kijk al uit naar de volgende editie, alleen jammer dat Ortelli niet meedoet (grrr).

Brecht 28-05-2008 18:30

Quote:

EINDHOVEN - Peter Kox en Mike Hezemans rijden half juni samen de befaamde 24 Uur van Le Mans. Hezemans is als derde rijder toegevoegd aan het team van Kox en de Rus Roman Rusinov, dat uitkomt in de Lamborghini Murciélago van Hans Reiter Engineering.
Het artikel: http://www.ed.nl/sport/sporteindhove...in-Le-Mans.ece

Nederlands beste GT piloten op dezelfde wagen :worship:

Mr.Dallara 29-05-2008 00:12

Quote:

Originally Posted by Brecht (Post 234293)
The Goose returns to La Sarthe :champagne:

Meer op planetlemans.com

Super dat Goossens -eindelijk- nog eens Le Mans kan rijden! Na enkele jaren "welles-nietes" bij Courage is hij er weer bij een een top LMP1, het is meer dan verdiend vind ik na z'n schitterende prestaties van de laatste maanden in de USA...

Ik ben blij dat ik binnen 3 weken eindelijk zelf live "The Goosse" over Le Mans zal zien knallen!


Ondertussen zijn de vroege vogels al geariveerd in de paddock van Le Mans: http://www.endurance-info.com/articl...d=5695&thold=0


Op Italiaracing.net staat te lezen dat Epsilon volop hoopt om hun 2e wagen ook aan de start te krijgen:
Quote:

http://www.italiaracing.net/public/1...guenocar08.jpg
Epsilon ready to launch double EE1 effort at Le Mans

Epsilon Euskadi is waiting for a confirmation by the ACO, as the second EE1 prototype is ready to race but out of the preliminary entry-list. The spanish constructor is currently listed among the reserves, but will be evaluated since is in the ACO's interest to have a new constructor at the racetrack. Epsilon is also ready to field a top-notch driver lineup, featuring regular LMS drivers Miguel Angel De Castro and Angel Burgueno alongside GP2 racer Adrian Valles and former F1 men Stefan Johansson, Jean-Marco Gounon and Shinji Nakano.
http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=19283&cat=15
De kans dat er één vd reservelijst mag starten is toch wel bijzonder klein...


Hoe dan ook, Le Mans beloofd weer een knaller van formaat te worden, zeker met de last-minute deals die nu bijna dagelijks bekend geraken.


Ik lees nog net deze reactie bij een bericht op pitstop.tv:
Quote:

Marc Cornelissen:
27/5/2008 om 17:19
@Guillaume: Vanina Ickx en Eric Van de Poele, dat maakt 2. Bas Leinders heeft ook nog hoop.
Dan stel me tuurlijk direct de vraag met wie Leinders in gesprek is...??

Bramzel 29-05-2008 01:04

Quote:

Originally Posted by Mr.Dallara (Post 234333)
Super dat Goossens -eindelijk- nog eens Le Mans kan rijden! Na enkele jaren "welles-nietes" bij Courage is hij er weer bij een een top LMP1, het is meer dan verdiend vind ik na z'n schitterende prestaties van de laatste maanden in de USA...

Met alle respect, maar als de Courage geen top LMP1 was dan is de Creation AIM dat ook niet. Het is mooi dat Goossens die kans krijgt, maar het is net zo'n kans als met Courage.

Razornord 29-05-2008 10:28

stream
 
heeft er iemand een idee of Le Mans dit jaar opnieuw via stream kan bekeken worden?

Mr.Dallara 29-05-2008 10:59

Quote:

Originally Posted by Bramzel (Post 234334)
Met alle respect, maar als de Courage geen top LMP1 was dan is de Creation AIM dat ook niet. Het is mooi dat Goossens die kans krijgt, maar het is net zo'n kans als met Courage.

Bramzel: Ik denk dat we mekaar niet goed begrepen hebben... Als ik schrijf "na enkele jaren welles-nietes bij Courage" bedoel ik de aanloop van LM'04, LM'05 en LM'06 waarin Courage contact had met Goossens en het keer op keer nopes werd, doordat hij geen Fransman was of geen budget kon meebrengen...

Tuurlijk is Courage een top LMP1, getuige de prachtige 3e plek in Spa...



Quote:

Originally Posted by Razornord (Post 234335)
heeft er iemand een idee of Le Mans dit jaar opnieuw via stream kan bekeken worden?

Ik heb al ergens gelezen dat er op eurosport.com een stream komt.

Integra 29-05-2008 13:16

De laatste naam die gaat verschijnen bij Epsilon is ook zeker niet min. Normaal nog een weekje geduld en het zal wel bekend gemaakt worden. :)

Bramzel 29-05-2008 13:54

Quote:

Originally Posted by Mr.Dallara (Post 234337)
Bramzel: Ik denk dat we mekaar niet goed begrepen hebben... Als ik schrijf "na enkele jaren welles-nietes bij Courage" bedoel ik de aanloop van LM'04, LM'05 en LM'06 waarin Courage contact had met Goossens en het keer op keer nopes werd, doordat hij geen Fransman was of geen budget kon meebrengen...

Tuurlijk is Courage een top LMP1, getuige de prachtige 3e plek in Spa...

Ah, excuus, dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen :)

En Eurosport gaat inderdaad de volledige 24u streamen. Dus dat word 24 in kluizenaarsmodus met Eurosport en Radio Lemans doorgelust naar de tv en de livetiming op de laptop ;)

Bramzel 29-05-2008 13:55

Quote:

Originally Posted by Integra (Post 234342)
De laatste naam die gaat verschijnen bij Epsilon is ook zeker niet min. Normaal nog een weekje geduld en het zal wel bekend gemaakt worden. :)

Adrian Vallés? ;)

http://endurance-info.com/article.php?sid=5702&thold=0

marcel 30-05-2008 12:37

Quote:

Originally Posted by fish88 (Post 234265)
Jammer genoeg, ze konden beter de entry aan Jetalliance geven ofzo want van Strakka verwacht ik niet veel (hoop wel trouwens dat ze ene Vitaphone livery hebben). Margarites is wel een goede rijder voor de wagen, dat wel.

foto gevonden op 10/10ths:
http://img2.putfile.com/thumb/5/14816070177.jpg

JorritVD 30-05-2008 16:38

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 234368)

http://www.endurance-info.com/2008_L...neeTest/18.jpg

Niet Alessandro Margaritas maar Alexandre Negrão op de Vitaphone DBR9.

Integra 31-05-2008 08:30

Quote:

Originally Posted by Bramzel (Post 234346)

Nope, nog iemand anders, wel op de sterk bezette auto. :) (tenzij die plannen op het laatste moment nog gewijzigd zijn)

JPMontoya 01-06-2008 15:35

Quote:

Apparemment, les speakers nous apprennent que le muret en béton serait cassé ! Quel impact phénoménal a-t-il fallu pour casser un mur en béton ?

Marc Gene aurait apparemment tapé de l'arrière au vu des premières images de la voiture parvenues aux speakers.

15H07 : Peu de nouvelles à vous donner pour l'instant hormis que l'on procède actuellement à l'évacuation de la Peugeot 908 n°7 qui est véritablement très abimée.

15H08 : Il pleut beaucoup dans les Hunaudières et légèrement devant les tribunes. Mulsanne est détrempé.

15H10 : Green flag ! mais sous la pluie...

La piste est déclarée humide (wet track) par la direction de course.

Nous avons confirmation que la Peugeot n°7 est pulvérisée. Elle est ramenée désormais au paddock. Apparemment, même le pavillon de la voiture serait parti dans le choc !
Zware crash Peugeot van Géne...Als ik het zo lees lijkt het erop dat men een nieuwe 908 gaat mogen ineen steken voor Le Mans. Kan me moeilijk inbeelden dat Pug het risico loopt om een wagen die zo zwaar beschadigd is op te lappen voor een 24u....

FIRE 01-06-2008 19:52

Quote:

Originally Posted by JPMontoya (Post 234426)
Zware crash Peugeot van Géne...Als ik het zo lees lijkt het erop dat men een nieuwe 908 gaat mogen ineen steken voor Le Mans. Kan me moeilijk inbeelden dat Pug het risico loopt om een wagen die zo zwaar beschadigd is op te lappen voor een 24u....

http://www.youtube.com/watch?v=gSsorp6F36s

:eek:

FIRE 01-06-2008 20:03

Zeer snelle tijd voor Peugeot:

Pos N° Team Car Class Practice 1 Gap
1 8 Team Peugeot Total Peugeot 908 Hdi-FAP LMP1 3:22.222
2 9 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Hdi-FAP LMP1 3:26.641 4.419
3 1 Audi Sport North America Audi R10 TDI LMP1 3:26.678 4.456
4 7 Team Peugeot Total Peugeot 908 Hdi-FAP LMP1 3:27.248 5.026
5 3 Audi Sport Team Joest Audi R10 TDI LMP1 3:28.359 6.137
6 17 Pescarolo Sport Pescarolo Judd LMP1 3:33.939 11.717
7 16 Pescarolo Sport Pescarolo Judd LMP1 3:35.443 13.221
8 5 Team Oreca Matmut Courage-Oreca Judd LMP1 3:36.264 14.042
9 10 Charouz Racing System Lola Aston Martin LMP1 3:36.426 14.204
10 2 Audi Sport North America Audi R10 TDI LMP1 3:37.011 14.789
11 11 Dome Racing Team Dome Judd S102 LMP1 3:38.773 16.551
12 12 Charouz Racing System Lola Judd LMP1 3:39.584 17.362
13 18 Rollcentre Racing Pescarolo Judd LMP1 3:40.214 17.992
14 34 Van Merksteijn Motorsport Porsche RS Spyder LMP2 3:42.191 19.969
15 31 Team Essex Porsche RS Spyder LMP2 3:43.736 21.514
16 32 Barazi Epsilon Zytek 07S LMP2 3:43.920 21.698
17 45 Embassy Racing WF01 Zytek LMP2 3:44.166 21.944
18 25 RML Lola MG LMP2 3:44.678 22.456
19 14 Creation AIM Creation Aim LMP1 3:45.049 22.827
20 35 Saulnier Racing Pescarolo Judd LMP2 3:48.414 26.192
21 6 Team Oreca Matmut Courage-Oreca Judd LMP1 3:49.304 27.082
22 24 Terramos Courage Mugen LMP1 3:50.684 28.462
23 19 Chamberlain Synergy Lola AER LMP1 3:51.551 29.329
24 26 Bruichladdich Radical Radical AER LMP2 3:52.800 30.578
25 009 Aston Martin Racing Aston Martin DBR9 LMGT1 3:53.531 31.309
26 41 Trading Performance Zytek 07S LMP2 3:53.893 31.671
27 50 Larbre Competition Saleen S7R LMGT1 3:55.383 33.161
28 64 Corvette Racing Corvette C6.R LMGT1 3:55.520 33.298
29 63 Corvette Racing Corvette C6.R LMGT1 3:55.877 33.655
30 007 Aston Martin Racing Aston Martin DBR9 LMGT1 3:58.817 36.595
31 72 Luc Alphand Aventures Corvette C6.R LMGT1 4:00.633 38.411
32 4 Saulnier Racing Pescarolo Judd LMP1 4:00.907 38.685
33 59 Team Modena Aston Martin DBR9 LMGT1 4:01.021 38.799
34 53 Vitaphone Racing Team Aston Martin DBR9 LMGT1 4:01.065 38.843
35 20 Epsilon Euskadi Epsilon Euskadi Judd LMP1 4:01.508 39.286
36 33 Speedy Racing Team Sebah Lola Judd LMP2 4:02.692 40.470
37 55 IPB Spartak Racing Lamborghini LMGT1 4:03.404 41.182
38 82 Risi Competizione Ferrari F430 GT LMGT2 4:05.561 43.339
39 80 Flying Lizard Motorsports Porsche 997 GT3 RSR LMGT2 4:05.590 43.368
40 97 BMS Scuderia Italia Ferrari F430 GT LMGT2 4:06.894 44.672
41 96 Virgo Motorsport Ferrari F430 GT LMGT2 4:07.090 44.868
42 78 AF Corse SRL Ferrari F430 GT LMGT2 4:08.520 46.298
43 76 Imsa Performance Matmut Porsche 997 GT3 RSR LMGT2 4:10.898 48.676
44 73 Luc Alphand Aventures Corvette C6.R LMGT1 4:11.258 49.036
45 44 Kruse Schiller Motorsport Lola Mazda LMP2 4:11.830 49.608
46 40 Quifel ASM Team Lola AER LMP2 4:12.644 50.422
47 77 Team Felbermayr-Proton Porsche 997 GT3 RSR LMGT2 4:12.879 50.657
48 99 JMB Racing Ferrari F430 GT LMGT2 4:16.572 54.350
49 83 Risi Competizione Ferrari F430 GT LMGT2 4:17.177 54.955
50 30 Racing Box Lucchini Judd LMP2 4:24.058 1:01.836
51 22 Tokai University YGK Courage Oreca YGK LMP1 4:24.300 1:02.078
52 23 Autocon Creation Judd LMP1 4:25.439 1:03.217
53 90 Farnbacher Racing Ferrari F430 GT LMGT2 4:26.756 1:04.534
54 94 Speedy Racing Team Spyker C8 Laviolette LMGT2 4:28.882 1:06.660
55 85 Snoras Spyker Squadron Spyker C8 Laviolette LMGT2 4:34.552 1:12.330
Bron: www.planetlemans.com

JPMontoya 01-06-2008 20:27

Volgens mij moet men zich toch vragen stellen bij de veiligheid van sommige proto's...

Benny_B 01-06-2008 20:44

Wow, weer een proto die gaat vliegen, blijkbaar is op 9 jaar tijd dan toch niet veel veranderd :(

FIRE 01-06-2008 20:58

Dat vliegen wordt natuurlijk veroorzaakt door de vlakke bodemplaat, maar ik zou niet weten hoe men dit echt kan veranderen. Of men zou meer een single seater achtig chassis moeten bouwen met daarover een body en zonder grote bodemplaat.

Nicki_Mks 01-06-2008 21:03

Gaan er dan toch doden moeten vallen voor ACO hier iets aan doet?

Integra 02-06-2008 09:54

Why all the fuss? Prototypes hebben geen volledige platte bodem. Wat is volgens jullie dan een oplossing? Opnieuw venturi's zodat alle downforce opgewekt door de bodemplaat verdwijnt (ondanks de houten plank) wanneer de auto's 'bottomen' ?

Ik begrijp de hele hysterie die onstaan is na de crash van Ortelli niet. Veiligheid in twijfel trekken? Lijkt mij overbodig, veiligheid is beter dan ooit.

Thomaske 02-06-2008 09:59

Maar op enkele weken zijn wel al vier proto's de lucht in gegaan. Daarom dat we het erover hebben.

Het is tot nu toe steeds 'goed' afgelopen. Maar blijft dat wel zo...

Mvg

Integra 02-06-2008 10:06

Maar bekijk de omstandigheden ook eens waarin ze zijn gaan 'vliegen.'

Totaal niet te vergelijken met de CLR / 911 GT1 vroeger.

Probeer mij dan ook eens te zeggen welke lichtgewichten (925 kg ongeveer) niet zouden gaan vliegen aan een snelheid van 200 + km/h als ze door een botsing of curbstone de lucht in gaan.

Overdreven doemdenkerij ...

Neem daarbij ook nog eens het feit dat deze crashmonococques bijna onbreekbaar zijn.

Moeten we dan de wielen van single-seaters ook gaan afdekken? Volgens dit denkpatroon wel, want ze kunnen dan gaan vliegen en dat is onveilig. :crazy:


All times are GMT +2. The time now is 06:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.