![]() |
Niet goed aanhechten van decals
Ik heb al bij 2 modellen waar ik renaissance decals van gebruik hetzelfde probleem. Precies of de decal niet wil hechten.. Hopen sol kan het niet oplossen.
Ik decal altijd op mijn kleur laag die ik met de compounds behandeld heb. Bij andere merken geen probleem maar bij Renaissance: Kijk naar P,e,u,g http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...n_DSCF2744.JPG Hier ziet u bij de S ook van die heel vervelende vlekjes. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...n_DSCF2739.JPG Kan dit voorkomen worden ? Gaat dit weg met het vernissen? |
Ik heb dat ook voor gehad bij het aanbrengen van de Ripcurl-decals bij die zwarte Subaru van mij. Dat waren ook decals van Renaissance.
Ik heb er toen Gunze-vernis overheen gespoten in de hoop dat het niet ging verergeren en na afloop is alles verdwenen. Kijk maar eens in deze thread, vooral blz 2 en 3. |
Dit is het zogenaamde "silvering"-effect, iets wat meestal voorkomt bij het plaatsen van decals op een matte ondergrond die per definitie niet perfect glad is zodat er minuscule luchtbelletjes onder kunnen zitten. Dit kan voorkomen worden door de onderliggende laag te vernissen zodat ze superglad en strak wordt. Nu is jouw laklaag wel glanzend, maar misschien niet glad genoeg, dat kan ik niet zo goed zien op de foto's.
Hoe het weg te nemen is weet ik niet. Vernissen zal volgens mij niets helpen: de lucht bijft zitten waar ze zit. Wat ik wel al gedaan heb in het verleden (tricky operatie!!) is het wegsnijden van de lelijke stukken waar lucht onderzit met een scalpel, daarna terug nat maken met sol en verwijderen met een tandenstoker... |
Proberen gaatjes te prikken met een naald en dan sol erop. Via het gaatje trekt de vloeistof erin.
Je zal dit misschien meerdere keren moeten herhalen. |
Dank u voor de tips!!
ik vind het vooral vervelend dat ik altijd op dezelfde wijze te werk ga en maar met 1 decal fabrikant dit probleem heb... nmlk ''Renaissance'' zal eerst eens een vernislaagje spuiten dan compounden en vooral een nieuw decalsetje halen:( |
Quote:
|
zou de oorzaak kunnen liggen bij het te lang in water liggen?
ik heb namelijk juist hetzelfde meegemaakt, ook op Renaissance decals, MAAR, dat waren wel decals waar per ongeluk een glas water over gestort was en ik meteen allemaal in het kommetje water moeten leggen en plaatsen heb (waardoor de laatsten er redelijk lang in hebben gelegen) |
mijn verder onderzoek naar dit fenomeen van de decalfabrikant van Renaissance heeft een merkwaardige wending aangenomen.
Mijn 306 maxi moest two tone gespoten worden. Basiskleur wit TS-26 Blauw was van Motip autolak 44864. De body helemaal hetzelfde behandeld met de Tamiya compounds. Dus de 2 kleuren hebben dezelfde behandeling gehad . Bij het plaatsen van de decals zag ik dat op de Motip lakken de decals heel goed aanhechten en superstrak waren. Op de witte Tamiya lak was dit weer helemaal anders . De foto's zeggen genoeg: Blauw: niks van silvering : http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...n_DSCF2746.JPG Wit : vol silvering:( http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...n_DSCF2747.JPG De decals zijn uiteraard op dezelfde manier aangbracht , Het vocht werd er vanonder gedept en met SOL behandeld. Dus ik kan geen andere manier vinden dat dit gewoon de oorzaak is . De bewijzen zijn er Wit op Blauw;) :confused: Raar maar waar Heeft daar iemand een uitleg voor? Of heb ik nu gewoon geluk dat dit zo gegaan is. |
Quote:
|
Quote:
Mods/admins zullen wel de nodige actie ondernemen en deze nutteloze post verplaatsen en/of verwijderen. |
Quote:
Gebruiker marlboro wordt (nogmaals) geïnformeerd. |
Ik heb onderstaande even van een ander forum "geleend", misschien heb je er iets aan.
Wanneer je de decals plaatst, doe je dit best op een glanzende ondergrond. Die kan je krijgen door een blanke lak of Parket Plus ( = Sols Plus voor de Belgen) op je model te spuiten/kwasten. Daarop plaats je dan je decals, waarom de glanzende onderlaag? Om silvering te vermijden. Silvering is lucht die onder je decal gevangen zit en daardoor zie je een zilverkleurig randje. Op een gloss ondergrond heb je veel minder kans op silvering dan op een matte ondergrond. De structuur van een matte ondergrond is heel oneffen, waar lucht tussen kruipt. Na de decals kan je decalsofteners gebruiken, zoals micro sol. Jij polijst de laklaag i.p.v. dat je er eerst een laag blanke lak op spuit. Naar mijn inziens is dan het resultaat nagenoeg hetzelfde..... namelijk een glanzende onderlaag. Je kan het uiteraard eens proberen om eerst een laag blanke lak te spuiten en daarna de decals te plaatsen, wie weet helpt het.......:rolleyes: Groet, Kees |
Zelf spuit ik nooit blanke lak voordat ik de decals plaats. Denk dan ook niet dat dit het probleem is. Ik heb dit probleem ook wel eens gehad maar dan bij decals van het caliber AMT en consoorten. Ik heb dan ook de neiging om te denken dat het gewoon te maken heeft met de kwaliteit van de decals.
|
Ik heb het ook al regelmatig voorgehad ,zowel met rennaissance, tamiya als
ook die van studio 27 . Behalve deze van cartograph . Ik weet ook niet aan wat de oorzaak is ? groetjes |
Zit al vanin het begin mee te lezen (hadden jullie wellicht al in de gaten), maar heb tot nu toe nog niets zinnings aan de discussie bijgedragen omdat ik het eigenlijk ook niet zo goed weet.
Dus, op het gevaar nonsens te vertellen, toch even de volgende gedachte. Blinkende vernis (blanke lak) wordt aangeraden voor het geval je met een matte kleur zou werken. Is ook logisch. Een mat gespoten oppervlak is per definitie niet glad en dus bestaat er een risico dat de decals niet mooi overal even goed hechten. Hierdoor kan er dus lucht gevangen blijven zitten onder de decal enz. In dit geval is daar hoegenaamd geen sprake van. De ondergrond blinkt niet alleen, maar is ook superglad - dus zou je er van moeten uit gaan dat alles ok is. Maar dat is het niet... Dus, verder kijken dan de decal lang is... Het enige verschil is immers het type/merk van verf (nu begeef ik me op glad ijs)... Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van silvering, op geen enkele van mijn modellen, maar ik moet dan ook onmiddellijk toegeven dat ik ook niet zo heel vaak, om niet te zeggen nooit, met spuitbussen werk... Maar wacht eens even... M'n Thiry 307 kreeg ook kuren toen ik de decals ging plaatsen en er vernis ging overheen zetten... en die was ook gespoten met een Tamiya spuitbus. Zou het kunnen, zou het kunnen, dat de verf een rol speelt? De keren dat ik dan toch met een spuitbus werkte, verwarmde ik die ook. Ik lees hier in de thread nog van enkele andere silvering gevallen op Tamiya lak en ik ben er haast zeker van dat ze allemaal verwarmd werden die spuitbussen... Trouwens niet alleen in deze thread. Er zijn ook bouwverslagen verschenen hier op DePaddock waar melding gemaakt werd van het probleem... Zou de sol een reactie kunnen geven met de lak, waardoor dat er lucht naar boven komt en die onder de decal blijft zitten? Ben ik nu te ver aan het gaan in onze zoektocht naar een antwoord? ... |
Quote:
- decals nat aanbrengen en laten opdrogen, niet afdeppen. - decals nat aanbrengen en SOL - decals droog deppen en SOL - De decals wel 3min in water laten liggen. - De decals aan een minimum in het water laten liggen - Het stuk dat moet gedecald worden insmeren met SET, eens de decal geplaatst met SOL - Eerst SOL smerren op het oppervlak dan decal en dan nog eens SOL Allemaal zonder resultaat ,Enfin eigenlijk allemaal hetzelfde resultaat. ''SILVERING'' Toen zag ik dat al mijn decals op de motip lakken perfect waren , deze spuitbus heb ik opgewarmd voor gebruik . De tamiya spuitbus ook opgewarmd en daar waren mijn decals silvering. Zou het de wet van Murphy zijn? Volgens mij is het een samenloop van lakken en decals die niet goed bij elkaar passen. - Met tamiya lak en tamiya decals geen problemen. - Tamiya lak en decals uit het huis van Renaissance -> problemen - Motip lakken met decals van Renaissance -> geen probleem - uuhm... kgeef het op. Zo, ik ga die 206 eens een laagje gunze geven en terug decallen. Mss is de Gunze vernis dan weer iets vriendelijker voor de decals en trekt hij ze dicht tegen zijn gilet. Bedankt alvast voor de interesse in mijn probleem (en misschien ook wel die van anderen) |
Quote:
|
Quote:
Duimen maar dat het goed gaat. Laat je iets weten? |
2 Attachment(s)
Ik heb dus ook voorgehad bij het decalleren van de Ripcurl-Subaru, ook renaissance-decals, en dat het probleem verdwenen was na het spuiten van 2 of 3 lagen Gunze-vernis en dat vind ik dan weer raar.
De zwarte lak blinkte gelijk ne spiegel en de spuitbusjes waren inderdaad opgewarmd zoals ik altijd doe, maar als ik andere decals kleef zoals Studio27 en Scale-Production heb ik dat probleem niet en ik spuit altijd met opgewarmde Tamiya-spuitbussen. Zie de decals op het dak: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1255980930 En na het spuiten van vernis: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1255980930 Hopelijk heb je evenveel geluk als ik en verdwijnt het probleem na het spuiten van de Gunze-vernis. |
All times are GMT +2. The time now is 03:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.