De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Porsche 935/78 ('Moby Dick') - MR Models - 1/43 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19241)

Gulfie 01-11-2009 13:17

Porsche 935/78 ('Moby Dick') - MR Models - 1/43
 
4 Attachment(s)
Nu dat de Brumos GT3 niet meer verder kan omdat eerst de decals gemaakt moeten worden ben ik ondertussen iets anders begonnen. Na het zien van weer wat 1/43 werk van collega's keer ik ook terug naar mijn grote liefde.

De Porsche 935/78 was uniek omdat voor het eerst het luchtgekoelde principe op de 911 deels achter zich gelaten werd. De cilinderkoppen van deze laatste 935 fabrieksontwikkeling waren watergekoeld en hadden 4 kleppen per cilinder, wat het vermogen bracht op 750 PK.
Om deze versie (die met LeMans in het achterhoofd) optimaal te ontwikkelen werd de versnellingsbak ondersteboven gemonteerd, de ganse carrosserie werd 10cm verlaagd en de originele bodem werd weggehaald en vervangen door een vlakke bodem. Een aluminium buizenframe zorgde voor de nodige stijfheid van deze 1030 kg zware wagen.
Uiteindelijk werd Le Mans geen succes met een 8ste plaats, maar de 6 uurs test race in Silverstone was dat met een overwinning wel.

Over het model nu ... MR Collection is één van de betere spelers op de markt. Hun gamma omvat vooral Ferrari's (:frusty:) maar ze brachten ook enkele Porsches op de markt, waaronder deze versie.

Zoals we van hun gewend zijn is er een zeer goede giet kwaliteit van de resin en whitemetal delen, de PE delen zijn zeer zuiver en goed verpakt en de velgen, zoals gewoonlijk op deze schaal, uit alu gedraaid.
Het minpunt van deze kit zijn de decals. Kwaliteit is dan wel goed, de kleuren kloppen niet. Het rode gedeelte van de decals is fluo oranje, wat op deze wagen niet het geval was.

In ieder geval is dit geen kit voor beginners - (vrees niet, hij is waarschijnlijk toch onvindbaar geworden). De ruiten zijn niet vacuüm gevormd maar een vlak stuk folie dat met een PE ruitkader op de carrosserie gekleefd moet worden, de rolkooi is uit white metal, er zijn talrijke PE delen voor bvb de motor, ... maar desondanks is het toch een curbside kit.

Over naar de bouw ... het is jammer dat het typische voor deze wagen niet in de kit te zien is. Het feit dat de bodem een vlakke plaat is met daarop een alu buizenframe is een eyecatcher, maar helaas niet zichtbaar om wille van gesloten deuren, de schaal en ... geen buizenframe aanwezig!
De kit heeft een white metal bodemplaat en een resin interieur die dus op elkaar moeten liggen.
Ik wil persé het alu buizenframe maken en het ook tonen dus ... de deuren moeten open. Vermits de kit geen extra deuren heeft zoals bvb de 'Integral' kits van Renaissance is het dus voorzicht zijn geblazen.

http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1257073986

Na het verwijderen van de deuren valt ook dadelijk op dat de deurdrempels niet kloppen. Deze zijn de hoog, zeker wanneer de bodem de juiste dikte heeft. Dit werd dus gecorrigeerd.

http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1257073986

Daarna de bodem zelf. Het resin gedeelte van de bodemplaat werd weggesneden en op het white metal gedeelte gezet. Daarna werd de afdekking van het motorcompartiment achteraan gecorigeerd. Dit was te hoog waardoor 1 buis van de rolkooi ontbrak.

http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1257073986

Ten slotte ben ik ook al begonnen aan de wielen (meestal maak ik die eerst). De wieldeksels zijn ook uit PE vervaardigd en dienen aan de achterzijde van een rind voorzien te worden die de koelvinnen simuleert.

http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1257073986

gert mertens 03-11-2009 23:44

Ben es benieuwd naar het gevolg....
Good luck !!!
Grtz,
G

Gulfie 08-11-2009 19:56

5 Attachment(s)
Het was wel te verwachten ... de 2de deur is er ook uit gegaan. Ik kon het niet over mijn hart krijgen dat de rechter deur juist zou zijn en de linker deur niet.
Na het terug opbouwen en de juiste contour geven van de deur werd de deurrand weg gefreesd zoals op de echte deur.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...6&d=1257702979

Ook aan de achterzijde werd de kit gecorrigeerd. Er is namelijk een gat tussen de beide lichtblokken achteraan, waardoor de motor volledig zichtbaar is, maar in werkelijkheid is er op die plaats een polyester carrosserie deel dat de motor afschermt, dus de bumper werd opnieuw geconstrueerd.
Ook werden de achterste carrosserie delen al toegevoegd. Deze zijn standaard PE delen uit de kit.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...7&d=1257702979

Verder zijn we ook al begonnen met de opbouw van het buizenchassis. De 'ladder' constructie werd op de vloer opgebouwd en verlijmd.
Tot nu toe ziet het er zo uit:

http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1257702979

http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1257702979

Ook het achterste gedeelte van de rolkooi is al opnieuw gemaakt door middel van styrene staafjes.
Met de carrosserie erop ziet het er zo uit:

http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1257702979

Nismo 08-11-2009 21:31

Jawadde, en dat op 1/43. :drewl:

Guido 09-11-2009 00:25

Ja mennejong, dat kan weeral tellen...

Sennake 09-11-2009 09:37

Ik volg deze thread met veel plezier en interesse, maar... de initiële opzet van "ik ga ook nog eens een 1/43 modelleke bouwen omdat dat rap klaar is", zoals je me in Nieuwegein vertelde, lijkt me wel een beetje verloren gegaan. Maar dat is wat mij betreft alleen maar een voordeel voor ons. Dus geef maar gaas! ;)

Gulfie 09-11-2009 11:11

Zoals we gezegd hebben (al maanden geleden) wordt het inderdaad moeilijker om een OOB te doen dan om te super detaillen. Ik kan het gewoon niet meer.

Met de Martine 935 (eerste versie) is het me nog gelukt, aan deze kon ik niet weerstaan ... SORRY!

Gèrre 09-11-2009 12:26

Mooie vorderingen, zeker op deze schaal. OOB is op dit forum verleden tijd geworden heb ik zo de indruk. Beter zo dan niet tevreden zijn met een afgewerkt model...

Nismo 09-11-2009 12:29

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 253314)
Zoals we gezegd hebben (al maanden geleden) wordt het inderdaad moeilijker om een OOB te doen dan om te super detaillen. Ik kan het gewoon niet meer.

Met de Martine 935 (eerste versie) is het me nog gelukt, aan deze kon ik niet weerstaan ... SORRY!

Het is wel wat laat voor vergiffenis te vragen, maar allé 't is goe.:p

BSmodels 09-11-2009 22:06

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 253313)
Ik volg deze thread met veel plezier en interesse, maar... de initiële opzet van "ik ga ook nog eens een 1/43 modelleke bouwen omdat dat rap klaar is", zoals je me in Nieuwegein vertelde, lijkt me wel een beetje verloren gegaan. Maar dat is wat mij betreft alleen maar een voordeel voor ons. Dus geef maar gaas! ;)

+1

je ziet niet alle dagen een MR kit geknipt en geplakt worden :D:D

Het gaat inderdaad goed vooruit maar ik weet dat Tom alvorens te beginnen zijn huiswerk altijd grondig maakt maw hij weet perfect wat, waar en hoe. Deze stap wordt dikwijls door velen (ik reken mezelf daar ook bij) vergeten. Het weten wat je aan het doen bent is even belangrijk als het weten hoe iets te maken.

Gulfie 10-11-2009 22:21

... the story continues!
 
2 Attachment(s)
Na het achterste gedeelte van de rolkooi komt het voorste gedeelte aan de beurt. Ook de versteviging onder het dak werd gemonteerd. Als referentie een 'centje' erbij.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1257884353

http://www.depaddock.eu/forum/attach...3&d=1257884353

Volgende stap zijn de buizen in de deuropening en een finale dry-fit voor het rolkooi gedeelte met het dashbord in het interieur.
Als dat goed gaat kan het PE werk voor het interieur beginnen. Enkele zaken zijn al getekend, maar we zijn er bijlange nog niet!

gert mertens 11-11-2009 00:23

grote 1 cent heb je daar,Gulfie.....
Van welke dia. en fabrikant is het gebruikte materiaal voor de rolkooi?
1/43 een schaal die ik nog nooit gebouwd heb....begin toch goesting gaan te krijgen om mij -in die schaal-een model aan te schaffen.
Grtz,
Gert

Gulfie 11-11-2009 00:30

Fabrikant? Geen idee. De diameter voor de dikke buizen is 0,9mm, voor de dunne 0,4mm.

Sennake 11-11-2009 12:01

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 253350)
Fabrikant? Geen idee. De diameter voor de dikke buizen is 0,9mm, voor de dunne 0,4mm.

Is het niet Evergreen dan?

Gulfie 11-11-2009 13:33

Waarschijnlijk wel, maar ik heb die al zoooooooooo lang dat er geen verpakking rond zit. Als ik met niet vergis heb ik die eens stuk per stuk in Maastricht gekocht.

Gulfie 11-11-2009 21:50

3 Attachment(s)
De rolkooi is klaar. Waar ik het meeste schrik voor had bleek uiteindelijk nogal mee te vallen.
Het plan was om de rolkooi in messing buis te maken en te solderen met 'white metal', maar omdat de buisjes na 3 weken nog altijd niet binnen zijn is het styrene geworden, iets minder vormvast, maar als je dat weet kan je daar ook omheen werken.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...4&d=1257968656

Op de planning stond vandaag enkele PE deeltjes maken. De houder voor de versnellingspook en de turbodruk regelaar (één deeltje), de regelinrichting voor de stabilisator stangen en de stoppen voor het koelwater reservoir zijn zowat de enige PE delen die ik voor het interieur moet bijmaken. De rest zal uit diverse zaken gescratched worden.

Voor het etsen heb ik toch alle registers moeten opentrekken en enkele nieuwe zaken moeten proberen. Etsen tot op 0,5mm had ik onder de knie, maar hier moeten toch zaken van 0,2 tot 0,3mm gemaakt worden zoals de profieldelen van de koelwaterstoppen. Deze zijn te zien boven de '8' op de meetlat (onderzijde meetlat is iedere maatlijn 1mm, bovenzijde is iedere maatlijn 0,5mm).
Rechts van de koelwater stoppen zijn de slotvangers voor de deuren gelokaliseerd en bovenaan zijn er nog enkele koelroosters, maar deze zijn niet goed en zullen dus nog een keer gemaakt moeten worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...5&d=1257968656

De PE houder voor de versnellingspook werd geplooid en reeds gemonteerd. Een dry-fit van het interieur ziet er op dit moment als volgt uit:

http://www.depaddock.eu/forum/attach...6&d=1257968656

Alle PE delen die tot nu toe in het interieur gemonteerd worden moeten mee in alu gespoten worden. Het plan is om hiervoor Alclad te gebruiken, maar misschien krijg ik nog wel een andere ingeving om gepolished aluminium te simuleren.

Wordt vervolgd ...

Loixrallyfan 13-11-2009 21:40

Prachtig, die rolkooi. En die open deuren, daar durf ik nu echt niet aan beginnen. Indrukwekkend.:applaus::applaus:

Nismo 13-11-2009 23:32

Quote:

Originally Posted by Loixrallyfan (Post 253404)
.....................
............................ Indrukwekkend.:applaus::applaus:

Zeker weten.;)

Gulfie 14-11-2009 00:53

Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...

Sennake 14-11-2009 14:37

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 253418)
Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 253422)
Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...

En 'k ha het heen twee keer zehhen ;)

Gulfie 14-11-2009 17:43

Ik heb geen idee hoe die er 2 keer ingeraakt is. :frusty:

Kunnen de mod's eentje verwijderen?

TvD 14-11-2009 18:49

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 253435)
Ik heb geen idee hoe die er 2 keer ingeraakt is. :frusty:

Kunnen de mod's eentje verwijderen?

omdat je het zo netjes vraagt :champagne:

Oftewel, de dubbele is verwijderd....

Gulfie 15-11-2009 11:48

2 Attachment(s)
Om even te controleren of de gemaakte contouren mooi aansluiten op de carrosserie, er geen fouten zijn, grote gaten, ... heb ik de deuropeningen even in primer gezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...4&d=1258278518

http://www.depaddock.eu/forum/attach...5&d=1258278518

Al bij al valt het nog goed mee. Ik kom ervan af met een kleine correctie met primer op een penseel aan de voorkant van de linker deuropening en daarna schuren met een 800.

De deuropeningen zijn dus klaar, nu moeten de luchthappers aan de achterruit (getekend) nog open gemaakt worden. Ik moet nog eens even heel goed nadenken hoe hieraan te beginnen maar heb al stilaan een idee. De hele zone uitfrezen en terug opbouwen zal de enigste oplossing zijn vermoed ik.

Gulfie 15-11-2009 11:58

Chassis
 
5 Attachment(s)
De basis werken aan het chassis zijn bijna klaar. Toen ik een laatste inspectieronde op de referentiefoto's uitvoerde viel het me op dat de rolkooistructuur niet klopte. Er ontbrak nog een deel, dat moeilijk te zien was op de referentie foto's, dus zijn we maar verder naar betere foto's gaan zoeken.
Uiteindelijk blijkt dat deze auto achteraan een dubbele rolkooi had omdat de rolkooi ook echt als chassis diende. Dat deel werd dus achteraan bijgebouwd (het witte gedeelte achteraan).

http://www.depaddock.eu/forum/attach...6&d=1258279106

Het chassis en de rolkooi stonden dus toen al in primer om ook de eventuele fouten te controleren.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...7&d=1258279106

Vervolgens werd de hele handel gemaskeerd. Op deze kleine schaal brengen enkel vloeibare 'masking' producten een uitkomst. Ik heb eens een andere versie getest (tot mijn grote spijt) en dat heeft me heel wat meer werk gekost. Maskol is namelijk een zeer rekbaar goedje dat toch goed hecht, en voor grote oppervlakken perfect, maar voor de kleine hoekjes hier ... niet geschikt. Een uur opkuisen en alles weghalen met scalpel en tandenstoker was de boodschap.
Maar goed, eerst de masking aangebracht ...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1258279106

Dan de boel zwart gespoten omdat de achterzijde sowieso zwart is en omdat het alu van Alclad een zwarte ondergrond nodig heeft om beter tot zijn recht te komen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1258279106

Daarna werd de achterzijde, die zwart moet blijven, ook nog eens afgeplakt en dan werd de buizenstructuur aluminium gespoten.
Tenslotte, na het verwijderen van de masking, een subtiele wash die enkel dient om diepte aan te brengen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1258279106

Nu kan het afwerken van het interieur stilaan beginnen.

Sennake 15-11-2009 12:46

Mooi werk!

Wat betreft het uitfrezen van de luchthappers: als je het voorzichtig aanpakt met een smal freesje, en je stopt net vóór de randen van de opening met frezen, kan je met een scalpel de juiste contouren uitsnijden zonder dat je daarna terug hoeft "op te bouwen"... Mislukt dit, kan je nog steeds terug opbouwen natuurlijk.

Gulfie 15-11-2009 21:23

3 Attachment(s)
De volgende stap was het schakelmechanisme aanpakken. De versnellingspook werd uit aluminium gedraaid. Ter referentie een gewone naald erlangs.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1258313020

Na het aanbrengen van de schakelstang, de bedrading, de pedalen, de olieleidingen, ... was het tijd voor de brandblussers. Ook deze zijn uit aluminium gedraaid ...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1258313020

en dan rood gespoten. Na het aanbrengen van de decals en de nodige dosis rode Daco softener heb ik ze behandeld met 2 lagen 'Klear' omdat dat sneller droogt dan vernis en toch de decals afseald.

Voorlopig ziet het interieur er zo uit ...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...3&d=1258313020

TvD 15-11-2009 22:32

Ehm, weet je zeker dat dit op 1/43 is?? :champagne:

Guido 16-11-2009 00:00

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 253465)
Ehm, weet je zeker dat dit op 1/43 is?? :champagne:

Een 43ste... ohh, ok, ik dacht heel even dat het hier om 1/87ste ging... :+

Gèrre 16-11-2009 10:23

Ola, hier kijk ik wel even vol bewondering naar. Zo'n details op deze schaal reproduceren, zo ver sta ik nog niet :) Zeer mooi werk !

Doc 16-11-2009 22:10

Ik blijf vol bewondering deze build volgen. En dat allemaal op schaal 1/43. :applaus::applaus::applaus::applaus::applaus:

gert mertens 16-11-2009 23:44

T'ja waarschijnlijk in herhaling vallen maar....
Dit op die schaal....
RESPECT.

Grtz,
G

Gulfie 22-11-2009 09:30

3 Attachment(s)
Het interieur ligt even stil. De volgende stap wordt de stoel. De kit stoel is naar de gewone 1/43 maatstaf, dus niet goed genoeg :p.
De bedoeling is om de stoel vacuüm te vormen, maar dan moet er eerst een mal gemaakt worden. Vermits de PC van mijn CNC frees even in herstelling is zal dat even moeten wachten!

We zijn dus verder gegaan met de carrosserie. Een eerste stap was het openen van de luchthappers in de 'C-stijl'. Raar maar waar, deze correctie heb ik op geen enkele kit terug gevonden, zelfs niet op de 1/24 van Tamiya. Ofwel omdat het zeer slecht zichtbaar is op foto's omdat dat gedeelte op de echte auto in mat-zwart gespoten is, ofwel omdat het moeilijk te maken is op een spuitgiet carrosserie.
In ieder geval ... de luchthapper op mijn versie is er! Met een klein freesje en zeer hoog toerental heb ik deze uitgefreesd. Het hoge toerental zorgt ervoor dat de frees niet onverwachts in de resin inhapt en je een mooi glad oppervlak krijgt.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...6&d=1258874662

Daarna was het de beurt aan het rooster voor het motor compartiment. De vorm van de kitversie is totaal verkeerd. Het gat in de carrosserie werd aangepast, maar dat betekent ook dat ik dus een nieuw rooster zal moeten maken! :mad:

http://www.depaddock.eu/forum/attach...7&d=1258874662
Oude versie ...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1258874662
... gecorrigeerde versie

Doordat de bovenzijde nu recht is is het gat in de motorkap nu te groot, dus de onderzijde zal terug kleiner gemaakt worden.
Wordt vervolgd ...

Guest 22-11-2009 10:02

Dit is niet meer normaal,bij mij lukt dit nog niet op schaal 1/24.
Je gaat de bedradingen toch niet maken?
Proficiat voor de realisatie ,ik ben echt jaloers dat ik dat niet kan.

Gulfie 22-11-2009 14:07

Bedrading van de brandblusser ligt al maar er moet zeker nog bijkomen.

Ga er maar van uit dat als ik iets kan meer mensen het kunnen, maar je moet dit WILLEN kunnen, en da's dikwijls het voornaamste.

kejoba 30-11-2009 21:13

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 253609)
Bedrading van de brandblusser ligt al maar er moet zeker nog bijkomen.

Ga er maar van uit dat als ik iets kan meer mensen het kunnen, maar je moet dit WILLEN kunnen, en da's dikwijls het voornaamste.

Oftewel, waar een wil is...... is een weg.....

Maar ik kan niet anders zeggen dan : :worship::worship:

Mijn eerste 1/43 is onderweg maar ik weet niet hoe gedetailleerd die gaat worden.

Succes met de bouw!

Groet,
Kees

Loixrallyfan 30-11-2009 23:33

Knap werk en oog voor detail. Indrukwekkend op deze schaal:applaus::applaus:

Gulfie 05-12-2009 22:36

Let there be ... 'Luft'!!!
 
4 Attachment(s)
Zoals al eerder verteld is het de bedoeling om de lucht roosters in de voorste en achterste spatborden open te werken. De standaard kit aftekeningen die in de resin delen gemaakt zijn zijn zeer goed (beter dan op de meeste doorsnee 1/43 kits), maar niet naar mijn goesting. Ik wil door de sleuven de wielen en leidingen zien.

Dus ... eerst werden de originele roosters afgetekend ...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1260045355

... uitgefreesd ...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1260045355

... daarna de huisgemaakte PE delen erop gekleefd ...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...3&d=1260045355

... en om te zien waar nog bijgewerkt moet worden alles in primer gezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...4&d=1260045355

Uiteindelijk ben ik zelf redelijk tevreden over het resultaat. Ik had verwacht dat er veel meer bijgewerkt zou moeten worden met plamuur, maar dat valt nog reuze mee.

De luchtroosters op zich zijn een kopbreker geweest. Het foto-etsen op zich heb ik goed onder de knie, maar als je een sleuf van 0,2mm wilt etsen heb ik toch ieder deel een keertje of 3 moeten maken en spelen met belichtingstijden.
Het resultaat is bevredigend, dus we kunnen verder.

Wanneer alles mooi uitgevuld is en klaar staat om wit gespoten te worden zullen de vinnen in de voorste en achterste roosters nog gekanteld worden omdat deze IRL (= in het echte leven) ook onder een hoek staan.

Wordt hopelijk volgende week vervolgd ...

Loixrallyfan 06-12-2009 10:20

Ziet er wel zeer geslaagd uit. Knap werk:applaus::applaus:

Guido 06-12-2009 11:34

dit is gewoon genieten van modelbouwkunde...

gert mertens 06-12-2009 19:38

Gulfie,
RESPECT.

Grtz,
G ;)


All times are GMT +2. The time now is 15:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.