Citroen 15-Six "Traction Avant" - 1952 - Heller - 1/8
5 Attachment(s)
Groot - Groter - Megalomaan ...
Dat is wel het minste wat je kan zeggen als je een model bouwt op schaal 1/8. (By the way: nog voor ik van jullie te horen krijg dat dit met "compensatiedrang" zou te maken hebben: niet dus ... :no:) http://forum.depaddock.net/attachmen...4&d=1290454359 We gaan in afwachting van materiaal (dat intussen "onderweg" zou zijn, maar Joost mag weer weten waar dat ook mag zijn), alvast starten met de godin van de weg, anno 1952. Je vind een kitreview in deze thread, dus ik ga de geschiedenis van de wagen hier niet herhalen, behalve dat deze wagen in zijn tijd écht wel topklasse was op zowel design, techniek als wegligging. Bij Heller hebben ze twee vliegen in één klap willen slaan toen ze deze doos op de markt hebben gegooid: - als frans merk een ode brengen aan de Traction Avant door een zéér gedetailleerd model van de wagen uit te brengen (tot de volledige bedrading en binnenbekleding toe), - de reputatie van fabrikant van kits soms wat bedenkelijke kwaliteit te doen herzien. Voor wat betreft het eerste punt zijn ze wel degelijk met glans geslaagd. De kit is zéér uitgebreid, en ik denk dat er (behalve wat opsmukken van onderdelen door de bouwer zelf) weinig aan toegevoegd kan worden. Het tweede is een andere zaak. Ik heb altijd gehoord (en dat heb ik ook in mijn kitreview geplaatst) dat de kit niet van hetzelfde niveau was als de andere huisproducten, maar integendeel stukken beter. Dat zou ook zo zijn als de gebruikte plastic niet veel te zacht zou zijn uitgevoerd. In zijn poging om een prestigieus, grootschalig en volledig model uit te brengen heeft Heller in al zijn ijver uit het oog verloren dat één en ander ook zijn consequenties heeft op het gebruikte materiaal. Dat moet namelijk stevig genoeg zijn om het gewicht van het afgewerkte model te kunnen torsen, en daar scheelt hem wat. De plastic is zo zacht dat de eerste onderdelen die ik ter hand heb genomen al moesten bijgeplooid worden, en dat er méér werk in gekropen is om de boel recht te trekken dan in het verwerken van onderdelen zelf. Jammer natuurlijk, maar goed. We zullen wel zien waar we uit komen. Smeer alvast jullie benen maar in voor een laaaaaaaaaaaaaaange thread. ;) Ik heb mooi het bouwplan gevolgd, tot waar ik ben geraakt. Dat wil zeggen dat wordt begonnen met de samenlijmen van het motorblok. De ingegoten bouten op de beide blokhelften heb ik vervangen door andere bouten in messing, op de voorste afdekplaat heb ik me beperkt tot het toevoegen van zeskantige PE-boutkopjes. Het is de bedoeling dat ik gaandeweg de ingegoten bouten allemaal vervang door messing staaf die op maat wordt afgedraaid. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292356475 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292356475 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292356475 Tot hiertoe geen probleem, maar dan moesten die beide blokhelften aan mekaar worden gekleefd, en toen is het spel begonnen... Op deze foto zie je duidelijk dat beide helften volledig uit elkaar wijzen, en dat het niet mogelijk was om die onderdelen recht te lijmen. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292356748 Als ik bovenaan alles recht zou lijmen, dan zou onderaan niets meer aansluiten op de karterpan, en omgekeerd: als ik klakkeloos tegen de karterpan zou lijmen, staat bovenaan alles open. De onderdelen moeten dus op hun plaats worden gedwongen. Ik heb het als volgt opgelost: in het karter heb ik buisjes gelijmd die als houders moeten dienen voor beide motorblokhelften. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292356475 |
5 Attachment(s)
Dan heb ik beide helften van het motorblok ook van zo een buisje (van iets kleinere diameter) voorzien, en dat werd dan weer verstevigd met een goeie kwak polyesterplamuur. Dat moet stevig genoeg zijn om niet meer te lossen.
Op die manier kan ik beide helften individueel op hun plaats forceren, VOORALEER dat ze aan elkaar worden verkleefd. De onderdelen worden dus van beneden af in hun juiste vorm gewrongen. Het resultaat is dat bovenaan alles al heel wat beter op elkaar aansluit, en dat het een kwestie is van een beetje passen en mikken. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292358923 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292358923 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292358923 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292358923 Met een beetje plamuur komt dat verder allemaal dik in orde. Voor de beide kulashelften heb ik een andere methode gebruikt: een beetje hardschuim op maat gesneden en dat ik binnenin beide onderdelen geschoven en vastgelijmd. Dat moet één en ander in een rechte vorm dwingen. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292358923 |
Quote:
Ben wel nieuwsgierig:o |
3 Attachment(s)
Volgende stap is het kleppendeksel. De olievuldop zit met een scharnier aan het deksel vast. Nu is dat qua vorm wel correct maar het schrniert natuurlijk niet. Ik heb alles even ingeboord en een stangetje van 1mm dikte gebruikt als scharnier. Het olievuldekseltje kan nu gewoon open en dichtgeklapt worden.
Dat ging ook niet 100% volgens plan, vermits de zachtheid van de plastic me wat parten heeft gespeeld. Bij het aanbrengen van het stangetje brak één van de twee aanhechtingen van het deskeltje, zodat daar toch enig restauratiewerk nodig was. Maar goed, eind goed al goed. We zijn gewaarschuwd. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292357712 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292357712 Overigens is duidelijk te zien dat ook dit onderdeel niet zonder stoot of slag te monteren zal zijn... http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1292357712 Maar we gaan ons toch niet in de doeken laten doen door een stuk scheef plastic zeker? ;) More to come. Enjoy! |
Dit word een heel leerrijke en interessante tread om te volgen. maar euh, misschien proberen om niet op je duimen kloppen met de hamer, dat werkt makkelijker.:o:o
:+:D |
5 Attachment(s)
Verschillende onderdelen van het motorblok en versnellingsbak zijn geprepareerd. Hoofdzaak om te vermelden is dat alle bouten en moeren weggewerkt zijn, en allemaal vervangen door messing exemplaren omwille van de scherpte van detail. Ik heb hiervoor zeskantige messing staven gekocht in verschillende diktes, en die worden dan op maat afgedraaid zodat je bouten en moeren kan simuleren.
Ik heb voor de foto een aantal (maar niet allemaal) onderdelen geschikt, zodat je een idee hebt van hetgeen ik bedoel: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204306 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204306 We zijn dan beginnen assembleren, en het motorblok staat er nu zo bij: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204306 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204306 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204306 |
4 Attachment(s)
De versnellingsbak werd ook voor het grootste deel samengelijmd :
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204609 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204609 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204609 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1293204609 |
1 Attachment(s)
Amai nog niet, dat is inderdaad een serieus werkje om al die bouten te vervangen. Het geeft het blok een heel ander uitzicht.
Maar, kan het zijn dat je er een paar vergeten bent, Dominique? http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293222999 Ik heb er 3 aangeduid, maar op een andere foto is te zien dat dit onderdeel met 4 bouten is bevestigd.;) |
Just, die moeten inderdaad nog gedaan worden. Hoe ik die over het hoofd heb gezien ...
Thx! |
Quote:
|
2 Attachment(s)
Sinds de laatste update is er niet zo heel veel gewerkt aan de Traction. Wel zijn alle geprepareerde onderdelen samengebouwd. Heel het blok werd dan in Tamiya XF5 gespoten (dat hoort zo voor deze blokken) en alles kreeg nog een laag Gunze mat vernis erover.
Verdere afwerking en shading met olieverf volgt nog. Pagina 1 van het bouwplan zit er op. ;) http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1298822578 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1298822578 |
Quote:
|
Knap gedaan, we blijven het volgen
|
5 Attachment(s)
Nog een aantal dingen gedaan aan het motorblok.
Ik heb aan de afdekking van de versnellingsbak een as moeten vervangen, omdat de originele niet stevig genoeg was, en zonder enige twijfel zou afbreken bij het monteren van de volgende onderdelen. Met een asje in messing is dat zo opgelost. Verder gewoon nog wat bouten vervangen, geverfd, shading gegeven. Ook de stroomverdeler, en de benzinepomp werden gemonteerd. Laat ik nog even vermelden dat alle drybrushing met acrylics is gedaan, shading met olieverf. Volgende stap is het vervangen van een klep door PE (een eigen experimentje), het monteren van zelfgemaakte veren (volgens afmetingen op plan) en de de werkzaamheden rond de uitlaatcollector. Enjoy! http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1300650667 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1300650667 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1300650667 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1300650667 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1300650667 |
Prachtig wat je tot hiertoe hebt gepresenteerd en uiteraard gepresteerd.
Toch even een paar vraagjes: Quote:
2/ afgedraaid???? Bedoel je dan dat he stuk waar de "draad" op zit dan gewoon rond hebt gedraaid, zodat je deze kunt in het model prikken/lijmen? In elk geval zit ik voor deze bouw op de eerste rij.... |
Quote:
Gewoon een zoekopdracht op "messing zeskant" en je vindt ze allemaal. Quote:
Dat is alles. Mocht het niet duidelijk zijn, laat maar weten, dan post ik enkele foto's van het hele proces. By the way: welkom, en bedankt voor de interesse! ;) |
Quote:
Het is me, denk ik, wel duidelijk, maar een paar extra pics kunnen nooit geen kwaad. Ik heb deze kit ook nog in mijn stash en hoop ooit hetzelfde niveau te halen als wat jij hier tot dusver neerzet. Vandaar de interesse. |
4 Attachment(s)
OK, dan volgen hier de foto's.
Op de eerste foto zie je dat ik een zeskant van 1,5mm op de draaibank heb gespannen. De afsteekbeitel staat zeer kort bij de spindel om te voorkomen dat de zeskantige baar zo weinig mogelijk wegbuigt van de beitel. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1302986154 Op de tweede foto wordt een lengte van 0,8mm afgestoken van de opgespannen baar. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1302986154 Het resultaat bij het afbreken van het stuk is dan te zien op de derde en vierde foto. Een klein "tjoepke" blijft zitten aan het afgedraaide stuk. Dat kan dienen als centreerpin. Je snijdt met een exacto de bout of moer van het plastic onderdeel weg. Waar die oorspronkelijk stond kan je een klein gaatje boren waarin dat "tjoepke" past. Op die manier staat de nieuwe bout mooi op dezelfde plaats als de originele. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1302986154 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1302986154 Succes! |
Zo klaar als een klontje! Of was het pompwater? ;)
|
Mooie uitleg....
Toch nog een bijkomende vraag van mijn kant. Ik heb zelf ook een draaibank staan, maar ben nog niet zeer bedreven met dat ding Het is nog allemaal nieuw voor mij. Je schrijft: Quote:
In elk geval bedankt voor de uitleg. |
Je blijft inderdaad draaien tot het spontaan afbreekt. Het is kwestie van met heel weinig druk op de afsteekbeitel te werken, zodat je dat moment zo lang mogelijk uitstelt. Uiteindelijk breekt je stuk spontaan af, en je bout is klaar.
|
klakske af voor zo werken
|
Evenals ExSerCo heb ik deze ook nog in mijn stash.
Wat je hier laat zien is echt niet normaal. Blijf zeker volgen. Erik. |
Zijn hier nog vorderingen in de maak?
|
Uiteraard zijn er nog vorderingen op komst. Ik ben een maand inactief geweest (vakantie in buitenland en nog maar één dag terug ... ) dus we gaan stilaan weer beginnen.
Geduld is de mooiste deugd van een modelbouwer. ;) |
4 Attachment(s)
Quote:
Het etsen duurt een ietsje langer dan eerst gedacht, dus het toevoegen van de laatste onderdeeltjes aan de motor zal iets moeten wachten. Maar geen probleem, de kit heeft genoeg stukjes om aan verder te werken, en dus gaan we beginnen aan de volgende stap (zoals netjes de bedoeling is volgens de handleiding): de voorste ophanging. Eerst werd een soort van harnas in elkaar gezet. Dat is best moeilijk om recht te krijgen vermits zowat alle verbindingen "koude las" zijn. Dat wil zeggen dat je de zijkanten van de onderdelen moet verlijmen zonder dat je geleiders hebt die ervoor zorgen dat je op de juiste plaats en recht monteert. Hier niet dus: als je scheef begint, dan eindig je ook scheef. Je hebt je lot zelf in handen. Het draagt natuurlijk bij aan het realisme, want op de 1/1 zie je die dingen ook niet, maar de moderne kitbouwer is dit niet meer gewoon. Hier en daar is het wat prullen en prutsen om één en ander recht en goed te krijgen, maar al bij al kon het veel erger. Maar als je er eenmaal door bent, dan krijg je wel een mooie assemblage, die daarenboven werkt als een echte! Je ziet op de volgende foto's het harnas al in de primer (ter controle van de onderdelen) met daaraan de ophanginsarmen bevestigd. Die moeten nog een laagje primer krijgen, en ze worden dan verder gedetailleerd met nog een hele trits onderdelen. Hij is bij lange na nog niet af, deze voorkant. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1306699348 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1306699348 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1306699348 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1306699348 Tot de volgende !! |
Mooie update!
Ik heb al een briefje bij mijn doos gestopt waarop staat: kijken of je alles recht lijmt! |
Hallo allemaal
Gelukkig stuitte ik op een moedig man die, net als ik onlangs, deze prachtige kit durft aan te pakken. Door U heb ik mijn twijfel overwonnen.
Geweldig om te zien hoe anderen de problemen aanpakken die ze tijdens de bouw ondervinden, ik heb veel aan Uw tips en trucs. Zelf bouw ik het model altijd zoals het in de doos wordt aangeboden en werk ik, ook door mijn beperkingen, een stuk minder secuur. Wel heb ik er veel plezier in en geeft het veel voldoening. Ik zal Uw vorderingen zeker volgen. Hans |
Dag Hans,
welkom hier op dit forum! Het doet me plezier te weten dat je er iets aan hebt. Ik weet dat niet iedereen de dingen aanpakt zoals ik dat probeer te doen (het mislukt me trouwens ook méér dan eens), en ik weet dat niet iedereen mijn methodes nastreeft. Dat zou maar jammer zijn want dan moet ik op zoek naar iets anders om de speciale uit te hangen :D Je bouwt wat je maar wil en zoals je dat zelf wenst. Het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft, tijdens én na de bouw van het model. Tot updates! |
5 Attachment(s)
Het etsen is ons dan toch gelukt. Het resultaat is voor een eerste echte poging van begin tot eind van het proces meer dan bevredigend. Met nen dikke merci en proficiat aan mijne partner in crime en de leermeester die ons een paar keer op zijn kot heeft gekregen om hem de pieren uit de neus te vragen :applaus: !! Ze weten wel over wie het gaat ;)
De onderdeeltjes die we hebben geëtst voor de Traction Avant zijn connectoren. Het grootste (en eigenaardig gevormd) ding is een aanhechtingsplaatje voor enkele veren (nog te fabriceren volgens het plan) en de rechthoekige plaatjes met 2 gaatjes in zijn connectoren voor de schakelstangen. De bevestigingsplaat voor de veren moest worden geplooid om dan op deze manier tegen de versnellingsbak te worden gekleefd. Het wordt nog opgeschuurd, afgewerkt met een paar moertjes, groen gespoten en verweerd, uiteraard. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307651958 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307651958 De rechthoekige plaatjes werden in een rechte hoek geplooid, en dan tegen de uiteinden van een messing stang gesoldeerd. Op die manier kan ik een veel steviger trekstang maken (2 stuks heb ik zo nodig) dan de nylon exemplaren die in de kit meegeleverd worden. Niks mis met die dingen, behalve dat ze niet recht te krijgen zijn vanwege het materiaal waaruit ze zijn gemaakt. Ook de bevestigingen op zich kunnen nu wat meer gedetailleerd worden. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307651958 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307651958 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307651958 |
2 Attachment(s)
Verder zijn de onderdelen van de voorste ophanging in matzwart gespoten, zoals dat de bedoeling is. Later wordt er nog een mat vernisje over gespoten. Niks speciaals te melden hier.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307652941 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307652941 |
Quote:
ik vond ze ongespoten mooier :o Maar ik twijfel er niet aan dat ze links en rechts nog wel een subtiele kleurverandering gaat krijgen.;) |
4 Attachment(s)
De zelfgebrouwde PE-onderdeeltjes zijn ingebouwd. Het geheel vormt zoals in de eerdere post al uitgelegd de bevestiging voor een aantal veren en de aanhechtingen voor de schakelstangen aan de hefbomen die aan de versnellingsbak zitten.
Hier zijn de piccies met de pijlen en omrandingen die verwijzen naar de aangepaste schakelstangen, en de plaat die de veren vasthoudt: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307998598 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307998598 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307998598 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307998598 |
4 Attachment(s)
Dan gaan we naar de andere kant van de motor, met de in- en uitlaatcollectoren. De uitlaatcollector is in een roestige kleur gezet, naar het voorbeeld van de 1:1 die meestal al roodverroest zag nog voordat de auto bij de koper was beland.
De inlaatcollector zit net boven de uitlaat, en net daarboven wordt de carburator bevestigd, netjes van de uitlaat afgeschermd door een hitteschild. Het ziet ter hoogte van de inlaatcollector nog wat ruw uit, maar dat valt in het echt nog vrij goed mee. Ik zal het wel nog wat camoufleren, maar veel zal er niet meer zichtbaar zijn eens alles ingebouwd staat. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307999051 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307999051 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307999051 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1307999051 |
Jawadde.
Prachtig. |
De motor ziet er nu ècht prachtig uit.
Misschien kun je eens een munt of zo met de motor samen fotograferen om de enorme schaal te benadrukken. De roestkleur ziet er heel echt uit, hoe maak je deze? Hij komt zeker niet kant en klaar uit een potje. |
Dat begint al een serieus blokske te worden.
Als je hulp nodig hebt om hem te helpen dragen, geef maar een seintje.:p |
3 Attachment(s)
Quote:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1308086457 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1308086457 Quote:
Ik ben begonnen met XF16 als basiskleur. Daarboven op een lichte laag XF10, daarna een mistcoat XF64. je hebt dan een overwegend bruine kleur met hier en daar wat aluminium dat er door piept. Ik werk dan verder af met olieverf van donker naar licht: lampzwart, Van Dyck bruin, burnt Sienna en Sienna natuur. De donkerste delen worden zwaarder uitgevoerd dan de lichte kleuren. De acrylics moeten dienen als basiskleur. De olieverf dient enkel om de kleurschakeringen aan te brengen. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1308086457 Zo werd ook de rest van de motor bewerkt: de schaduwen zijn allemaal olieverf (lampenzwart, van Dyckbruin en de schakeringen Sienna meestal) en de drybrushing in aluminium is acrylics. |
Mooi motorblokske!
Maar waar haal jij zo'n petieterig kleine muntjes vandaan? ;) |
Quote:
Nu alleen nog een paar liter olie in het motorblokske en het ding kan draaien,zo realistisch ziet het er al uit. |
All times are GMT +2. The time now is 01:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.