Honda S800 - Tamiya - 1/24
5 Attachment(s)
Tussendoor een klein projectje, dat zich vooral mijn schilder- en verweertechniek moet verscherpen. Het betreft het kitje dat ik op de laatste tombola op de Paddock heb binnengehaald.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295814856 Het is is de bedoeling van dit wagentje een doorgeroest wrak te maken, dat ergens in de natuur werd achtergelaten. Het moet dus een vignet worden (fragment van een diorama zeg maar), met de nadruk vooral op de verweringstechnieken. Iets in deze in: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295814856 Ik ben begonnen met het uitsnijden van de linkerdeur. De dorpel werd opgevuld met de nodige putty, en de deur werd voorzien van haar bekledingspaneel. Het laat ons al toe om te zien wat de uiteindelijke stance zal worden. Motor zal niet worden ingebouwd, de rest van de wagen zal een door en door rotte indruk moeten geven. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295814856 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295814856 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295814856 |
Deze ga ik zeker opvolgen daar ik voor binnenkort een gelijkaardig project gepland had nadat ik enkel werkverslagen van Gert grondig heb bestudeerd aangezien ik van verweertechnieken een echte "noob" ben. Dus bij deze eentje extra op de lijst om op te bestuderen.
|
Ocharme. :rolleyes:
|
Interessant project; eentje om van nabij te volgen. ;)
|
Inderdaad ZEEEER leuk project om te volgen.;)
|
Interessant!!! 1 klein vraagje... op de voorbeeldfoto lijkt het alsof het wrak doorzeefd is met kogels ofzo. Ga je dat ook zo doen?
|
Zeer interessant, ga het op de voet volgen
|
Quote:
|
Dominique,
Veel suc6 !!! Ik volg je "roestige" bezigheid. Bij deze een link van "de militairen" Hopelijk heb je der wat aan. http://www.network54.com/Forum/11074...sagawa+1-24%29 Grtz, G ;) |
Dominique,
Misschien heb je hier meer aan, Het is in ieder geval mijn bijbel !!! Nu weet je ook waar ik de "mosterd" vandaan haal ! Onder het moto, NO SECRETS :) http://site.scratchmod.com/Home.php Grtz, Gert, die ook weer naar de oude liefde is weergekeerd...juist ja Militair:o (maar bij deze de belofte om de Devastator toch nog tot een -hopelijk-goed einde te brengen) |
Quote:
Bedankt voor de belangstelling iedereen! |
Bedankt Gert, die links beantwoorden al enkele van mijn vragen! ;)
|
Broeder,
Ze zouden "AL" uw vragen moeten beantwoorden... Als er nog iets is, Laat maar weten via dit forum. Mijn "ervaring" staat tot ieders beschikking. Grtz, G ;) |
5 Attachment(s)
Kleine update, met wat uitleg.
De achtersteven werd voor een deel samengebouwd. Niet veel te melden hier. Enkel dat aan de cardan een onderdeeltje werd toegevoegd wegens zichtbaar in het uiteindelijke resultaat. En vermits het de bedoeling is om toch een kléin beetje realistisch te werken, deze toevoeging. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295989478 Dan de onderkant van de vloer. Hier heb ik een kleine detaillering aangebracht aan de benzinetank. Niet het echt veel uitmaakt, maar goed. De benzineleiding is ook aangebracht, vermits ook deze weer zichtbaar wordt als een slang die ergens los in het vooronder komt te hangen bengelen, na het verwijderen van de motor door de laatste eigenaar. Verder ook een beetje van die verstevigingstructuur laten weergeven in de kofferbak. De kap zal immers niet worden gemonteerd, en je krijgt een vrij inzicht in de kofferbak. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295989478 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295989478 De carosserie dan, daarvan heb ik de sierbaget weggeschuurd op de voorste linkervleugel. Ik heb de gaten voor het bevestigen van die baget dan ook maar geboord. In al mijn genialiteit heb ik natuurlijk verkeerd geboord, zodat ik twee gaten opnieuw heb moeten opvullen en nieuwe voorzien. Maar goed, ik ben ik... De sierbaget op de rand van rechterdeur heb ik ook weggeschuurd. Dan die rechterdeur... Ik heb via de link die Gert ons hier heeft bezorgd de bevestiging gezien van hetgeen ik vermoedde de correcte methode leek te zijn om roestgaten te creëren. Ikke dus direct uitproberen en ja hoor, dat werkt perfect op een stukkie scrap. En dus maar meteen toegepast op het model. Et voilà, een roestgat. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295989478 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1295989478 En nu vragen jullie : Hoedoededa? Wel, langs de binnenkant heel fijn opschuren met een rotarytool (Proxxon, Dremel of wat je ook liefst gebruikt) totdat het zo flinterdun is dat het licht door het plastic schijnt. Je zorgt ervoor dat je langs de binnenkant een solide achtergrond hebt voor de volgende stap: met een naald het dunne plastic doorprikken totdat je een verhakkelde structuur overhoudt. En klaar! Poepsimpel eigenlijk. Meer roestgaten volgen nog op de gebruikelijke plaatsen. |
Eens een heel afwijkende build. altijd leuk. Ik ga me der eens goed voor zetten. Succes.
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
:+:+ |
Met veel belangstelling ga ik deze volgen. Ben benieuwd hoe dat gij dit gaat aanpakken.
Veel succes.;) |
5 Attachment(s)
En dan eindelijk nog eens een update. Niet dat ik stil heb gezeten, verre van, maar hetgeen gedaan moest worden was nu ook weer niet zo spectaculair. Dus heb ik alles maar gebundeld.
Ik heb tijdens de werkzaamheden geen foto's genomen. Daardoor heb ik nu enkel foto's van de reeds geprimede onderdelen, maar dat zal de pret zeker niet drukken. We beginnen met de kas: alle roestgaten zijn gemaakt. Het is belangrijk niet te overdrijven, omdat je het plastiek flinterdun moet schuren, en je zou het model wel eens kunnen breken als je teveel materiaal wegneemt. Ik ga het hierbij laten, de rest wordt met verf opgelost. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296937663 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296937663 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296937663 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296937663 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296937663 |
5 Attachment(s)
Het chassis dan, niet zo veel te melden, enkel dat alles klaar staat om mat-zwart te worden gspoten.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296938319 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296938319 De uitgesneden deur heb ik een bluts gegeven. Ik heb van iemand van On The Road een tip gekregen dat het mogelijk was om het model te verwarmen boven een vlam van een kaars (weliswaar mits een veilige afstand te behouden), Je kan dan met een afgerond voorwerp het plastic in de gewenste vorm duwen. Maar dat heb ik niet aangedurfd, omdat ik schrik heb om het model onherroepelijk te vervormen bij het verwarmen. Het moment van het wak worden van de plastic en het ineenschrompelen van het model ligt zo kort bij elkaar dat ik ervan heb afgezien. Daarom heb ik een variant van deze methode gebruikt: je verwarmt een leeg Tamiya-verfpotje in een kaarsvlam, en wanneer dat heet genoeg staat duw je het tegen het plastic. Het plastic zal dan gedeeltelijk smelten en het effect is hetzelfde als hierboven. Alleen moet ik er wat op zien te vinden om te voorkomen dat volgende keer het glas en de plastic aan mekaar blijven kleven, zodat je van die vervelende plasticlopers krijgt en alles moet bijschuren. Maar goed, one step at a time ... De raamhevels en handvat aan de deurlijst heb ik opengemaakt, een ideetje dat ik gaandeweg kreeg. Moest het mislukken bij het opensnijden, dan kon ik nog altijd het hele goedje verwijderen, dat is het voordeel van het bouwen van een wrak. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296938319 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296938319 Voor de volledigheid krijg je nog een zicht op de onderkant met de benzinetank. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296938319 |
3 Attachment(s)
En last but not least: dashboard en firewall.
In het dashboard werden alle klokken weggefreesd, alsook de radio. In de plaats heb je nu van die gapende gaten die weeral een duidelijk bewijs van verval moeten leveren. Uit die gaten komen dan enkele draden te bengelen die het geheel moeten vervolledigen. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296938884 De firewall heeft wat meer werk gekregen. Daaraan heb ik de zekeringsdoosjes verwijderderd en nieuwe gemaakt. Die werden al ingeboord om de bekabeling binnenkort te kunnen aanbrengen. Ook de ingegoten bobijn is verwijderd, en het reservoir voor ruitensproeivloeistof werd een klein beetje verbeterd qua vorm. Dan aan de andere kant heb ik de aansluitingen van de remdrukleidingen een beetje verfraaid, want de ingegoten vorm was niet echt fraai om zien. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296938884 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296938884 Dat was het zo een beetje tot nog toe, spuiten dan maar die handel, en het verweren kan beginnen. Tot updates! |
Brrr, lijkt me wel heel intens werk... Ben benieuwd naar de volgende stappen...
|
:drewl:
|
Heel mooie vorderingen.
|
knap idee om die dashboard klokjes uit te boren en de roestgaten zien er super uit:drewl:
|
5 Attachment(s)
Update.
De motorkap werd een (klein) beetje gedetailleerd. Vermits de motorkap naast de auto wordt geplaatst zal die ook aan de binnenkant duidelijk zichtbaar zijn. Dus werd de aanhechting van de scharnieren opgewaardeerd. Die scharnieren zijn trouwens vrij correct qua vorm, je zou denken dat het een vorm is die de kitfabrikant goed uitkomt, maar dat is niet persé zo. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297719618 Ik heb van enkele mensen een aantal verschillende technieken uitgelegd gekregen, en die heb ik allemaal geprobeerd. Ik ga voor die techniek die wat mij betreft het snelst werkt, eenvoudig lijkt en toch een super resultaat oplevert: de haarlakmethode. De andere methodes die ik heb getest zijn: * alles met MIG-pigmenten (maar dan liep ik vast met het fixeren van vorige lagen pigment), * een methode met een onderkleur in olieverf, fijn zand en verder afwerken met olieverf. Gaat heel goed, maar ik prefereer dit als afwerking, eerder dan basislaag, * heel de nest gewoon drybrushen gaat ook, maar het is een zeer tijdrovend karwei die toch wel wat gevoelig ligt als je net als ik weinig benul hebt van creëren van tinten door het mengen van verf, * de haarlakmethode die me werd gedemonstreerd, en die (echt waar!) eenvoudiger is dan ze lijkt. De kas heeft een laagje Alclad Steel gekregen als basis. We vertrekken dus vanaf het "naakte staal" waaruit de auto is opgebouwd. Die laag wordt aangetast door roest door het ontbreken van verflagen (door het afbladeren / chippen / krassen / ...) van de bovenliggende lagen. Omdat het vanuit modelbouwtechnisch standpunt) eenvoudiger is die roest te leggen onder de verflaag, eerder dan erbovenop gaan we dit dus eerst aanbrengen. Het roest dat het langst aanwezig is, is ook het donkerst van kleur, dus dat gaat er eerst op. Het wordt een laagje Tamiya Hull Red (XF9 is dat zeker?) dat wordt aangebracht met de verfspuit op die plaatsen die je wil laten roesten. Je mag hierin een beetje overdrijven omdat het principe erin bestaat om de overtollige lak er nadien weer af te halen. Het best neem je in dit stadium van je verwering foto's, opdat je je achteraf een heel goed beeld kan vormen waar je precies je lak opnieuw wil weghalen. Het wordt wel duidelijk naarmate we vorderen. Dit is de eerste etappe: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297719618 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297719618 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297719618 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297719618 |
3 Attachment(s)
En nog een paar foto's:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297719824 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297719824 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297719824 De volgende stap bestaat erin om de nieuwere lagen roest aan te brengen. Dat worden dus lichtere tinten. Update volgt! Tot later. |
Ziet er goed uit. Mijn onverdeelde aandacht heb je in ieder geval!!
|
Quote:
|
Hej Dominique,
Ik wens u veel suc6 in het voltooien van dit "gewaagd" model... Laat maar lekker veel SBS'en zien en techniek-verklaringen. Daar leren we allemaal uit ! Grtz, G ;) |
5 Attachment(s)
Hier is de beloofde update. Het model kreeg zijn roestlagen in drie verschillende tinten. Je kan natuurlijk nog veel verder gaan, alleen is de vraag hoe relevant het blijft.
Enfin, ik hoop dat ik jullie kan duidelijk maken hoe ik tewerk ging, door het tonen van de verschillende stappen op steeds dezelfde plaatsen van het model. Je weet dat in de verige update de basislaag Tamiya Hull Red over de Alclad Steel is gespoten op die plekken die ik wil laten roesten. We gaan die Hull Red nu aanvullen met verschillende tinten roestkleur, van oud naar nieuw, dus van donker naar licht. Ik heb me een verweersetje van Lifecolor aangeschaft. Vraag is: moet dat? Neen, je kan het met eender welke verf doen, alleen moet je dan de juiste tinten zien te mengen. En hier is dat reeds voor jou gedaan, dus "lui gaat snel". We beginnen met de donkerste kleur: "Rust Base color". Die moet bovenop de Hull Red de oudste laag voorstellen en leunt dus qua kleur het dichtst bij Hull Red aan. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801346 Je gebruikt best de stempelmethode. Dat wil zeggen dat je met een sponsje de verf (bijna droog net als bij drybrushing) gaat stempelen op je model. Je hebt dan de hoeveelheid verf die je neerzet perfect onder controle. Het resultaat na een kwartiertje "stempelen" is dan dit: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801346 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801346 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801346 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801346 |
4 Attachment(s)
Op dezelfde manier brengen we dan een volgende, lichtere tint aan: "Rust Light Shadow 1" (what's in a name).
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801630 Weer volgens dezelfde stempelmthode, maar in een iets minder uitgesproken laag ga je dan een "versere" laag roest bovenop de vorige aanleggen. Het is niet de bedoeling dat de verschillende kleuren met elkaar beginnen blenden, maar wel degelijk bovenop elkaar komen te liggen. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801630 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801630 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801630 |
5 Attachment(s)
Weer een laag verder leggen we de meest recente roest erop. Die is het lichtst van kleur. Belangrijk is hierin niet te overdrijven want dan krijg je een tè jong effect, of het moest zijn dat je dat net wil hebben natuurlijk.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801855 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801855 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801855 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801902 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297801902 |
3 Attachment(s)
En dan nog enkele algemene beelden:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297802045 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297802045 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1297802045 Belangrijk is nu deze lagen te sealen alvorens we verder gaan. We gaan heel de boel eerst een beetje laten rusten en uitharden. Morgen is er weer een dag. :bye: |
Ge zou uw model wel eens mogen oppoetsen hoor, zo ne verroeste bak! ;)
|
Quote:
m.a.w.: merci voor het compliment ;) |
nice :champagne:
Is dat verweersetje van Lifecolor "gewoon" voorgemengde verf, of is het meer zoiets als pigment poeder? |
Het is verf, kant en klaar. Kan worden verdund met thinner of water om te worden gebruikt met airbrush.
|
All times are GMT +2. The time now is 05:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.