De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   In progress : Ferrari 512 S - Le Mans 1970 - Fischer 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6903)

Sennake 11-01-2004 15:54

In progress : Ferrari 512 S - Le Mans 1970 - Fischer 1/24
 
1 Attachment(s)
En we zijn weeral vertrokken zie!

De verf van mijn Focus is nog maar pas droog of er staat alweer een nieuw project op stapel. Deze keer switch ik weer naar Le Mans, meer bepaald 1970 toen Jacky Ickx met Ferrari nr 5 weerstand moest bieden tegen de meute fabrieksPorsches, wat vrij aardig lukte tot hij in Arnage uit de bocht ging en een hierbij baancommissaris omkwam. Niet dat Ickx er kon aan doen, maar dat heeft hem toch lang parten gespeeld.

Ik heb jaren gezocht naar een kit van deze wagen in deze schaal en eindelijk heb ik hem gevonden. Deze kit bestaat alleen van "Fischer models" en bestaat uit resin en een foto-ets-raampje. Zelfs de banden zijn gegoten in resin. Eens benieuwd wat dat gaat geven.

Ook wat referentiefoto's betreft is het aanbod zeer karig. 1 foto in het boek "Cavalleria : Ferrari 512 S&M" (€ 66,80 voor 1 foto!) is zowat het beste wat ik heb. Dus als je toevallig nog wat fotomateriaal liggen hebt van de nr 5, laat maar komen!

Zo ziet de kit er NU uit :

schumivill 11-01-2004 16:32

Weet niet of je er iets mee kan aanvangen,maar ze posten kan geen kwaad zeker :)

http://www.racebaan.com/lm1970/ferrari_cl_5_01.jpg
http://www.racebaan.com/lm1970/ferrari_cl_5_02.jpg
http://www.racebaan.com/lm1970/ferrari_cl_5_04.jpg

Werner333 11-01-2004 17:12

Het gaat hier over chassis 1038.

http://www.barchetta.cc/Common/Image...Large/b_52.jpg
Foto: Barchetta.cc
Ik denk deze auto ook regelmatig te zien is de film Le Mans van Steve McQueen.

AlainH 11-01-2004 17:53

http://www.michaelp.org/photos/cars/...ngine_side.jpg

airco 11-01-2004 18:08

http://www.geocities.com/fgto512s/

Aerogi 11-01-2004 21:29

Resin?
 
Hoi!

Ik hoor regelmatig over "resin" kits. (bvb Studio 27). Wat is het verschil met gewone kits? Is resin een soort metaal? En is dat dan makkelijk te schilderen/bewerken?

Aerogi

Sennake 11-01-2004 22:41

Re: Resin?
 
Quote:

Originally posted by Aerogi
Hoi!

Ik hoor regelmatig over "resin" kits. (bvb Studio 27). Wat is het verschil met gewone kits? Is resin een soort metaal? En is dat dan makkelijk te schilderen/bewerken?

Aerogi

Neen, het is een soort kunsthars. Vrij gemakkelijk te bewerken, schuren, snijden, enz. Maar je kan het alleen lijmen met secondenlijm. Spuiten en verven zoals plastic, maar extra zorg dragen voor het ontvetten.

Guido 12-01-2004 00:50

Da's weeral een project om naar uit te kijken! ;)

Sennake 12-01-2004 22:00

Re: In progress : Ferrari 512 S - Le Mans 1970 - Fischer 1/24
 
2 Attachment(s)
Na wat studie van racefoto's kom ik tot de vaststelling dat wagen nr 5 voorzien was van koelribben boven de voorwielen, iets wat geen enkele andere 512S had (ook de ganse neus was anders dan alle andere Ferrari's - de piloten mochten zelf het model voorkant kiezen en Ickx was de enige die dit model koos). Aangezien mijn model geen koelribben heeft ben ik dus aan het boren, schrapen en snijden geslagen. Nu ben ik halfweg en ik heb al de kramp in mijn hand dus ik zal maar eens even iets anders doen, zoals dit posten bijvoobeeld :)

Supra 12-01-2004 22:26

de sennakes style:
het moet identiek zijn en niet anders, en als het niet identiek is maken we het zelf. en met deze instelling bekom je prachtige modellen :D:D

]as]e 13-01-2004 00:02

clevere jongen :)

Guido 13-01-2004 10:28

handige jongen :)

Supra 18-01-2004 22:24

zijn er nog vorderingen ??
wat is da blauw in die koelribben wat nig ni af zijn ?

Sennake 18-01-2004 23:52

Ik heb nog verdergewerkt aan de koelsleuven die nu af zijn aan beide kanten. Het blauw dat je op de foto ziet zijn de lijnen in alcoholstift die ik getrokken heb als leidraad om de sleuven uit te frezen.

Verder heb ik alle naden en paneellijnen "uitgekrast" (dieper gemaakt dus) en alle "flash" en ander overtollig materiaal weggeschuurd/gevijld/gesneden/gekrast.

Nu ben ik bezig met alle kleine onderdelen uit te snijden uit de hoofdmal. Daarbij heb ik al gemerkt dat de uitlaten hopeloos zijn en heb ik dus nieuwe gemaakt van messing pijp. Ook stelde ik vast dat het stuur gewoonweg ontbreekt. Op dit moment ben ik bezig met een stuur te maken van overschotjes. Zal wel lukken.

Morgen post ik van dit alles foto's. Vandaag zie ik dat niet meer zitten.

Mario 19-01-2004 10:33

Ge kunt misschien eens overwegen om een echte wagen te maken, Sennake, in plaats van al die modellen. Als ge dat hier zo leest, moet dat precies mogelijk zijn :D.

In ieder geval chapeau voor uw kunde :).

Rallyloverke 19-01-2004 12:38

Mario,

Da's nog eens een gedacht! Als al die goei modelbouwers hier eens de handen in elkaar slaan en aan een levensgroot model beginnen in de kleuren van De Paddock!

AlainH 19-01-2004 23:10

Met echte wagens heb ik ervaring :) ma da's toch iets heeeel anders dan modelbouwen zenne...

Guido 19-01-2004 23:58

Quote:

Originally posted by AlainH
Met echte wagens heb ik ervaring :) ma da's toch iets heeeel anders dan modelbouwen zenne...
mijn gedacht. Plastiek lijmen en plaatslagen hetzelfde? :no:

Maar we zijn hier serieus :Offtopic: aan't gaan dunkt me zo ;)

Sennake 20-01-2004 00:23

4 Attachment(s)
Ik zal ons dan maar weer op het rechte pad brengen door jullie de foto's te tonen die ik je nog verschuldigd was.

Eerst een foto van de afgewerkte koelsleuven en de uitgekraste naden. Daarbij direct een vraag van mij : als je zo naar die uitgefreesde sleuven kijkt, zou ik ze dan niet beter helemaal wegfrezen en vervangen door metalen lamellen? Wat denken jullie?

Dan een foto van de armzalige uitlaten die ik alrap vervangen heb door messing buisjes.

En dan het stuurwiel-probleem : er zit er dus geen in de kit. Maar ik heb wel een oud stuurtje gevonden van een Bburago-kit en ik ben ook in het bezit van een stuur van een Ferrari 512 M uit een andere (Protar) kit. Als ik de 2 naast elkaar leg zie ik dat ik het wiel zelf wel kan gebruiken, maar de naaf trekt er langs geen kanten op. Dan maar een kopie gemaakt van de naaf uit metaalplaat, gaatje erin geboord, op maat geschuurd en aan het stuurwiel gekleefd (nadat ik de verkeerde naaf weggesneden had natuurlijk). Tenslotte nog wat ijzerdraad in minuscule topjes gesneden die de 4 boutjes moeten voorstellen rond de stuurstang. En een stuurstang heb ik meteen ook maar gemaakt, dan past het geheel beter in het dashboard.

Je ziet, eigenlijk is dat allemaal zo moeilijk niet hoor...

The Interceptor 20-01-2004 02:05

Quote:

Originally posted by Sennake
Je ziet, eigenlijk is dat allemaal zo moeilijk niet hoor...
:rolleyes: amai, ik sta toch altijd versteld als ik deze verhalen lees hoor ;) , kzou het allemaal zelf ook wel eens willen proberen, maar daar heb ik nu niet echt de tijd voor, en kzou veel rapper content zijn, da weet ik al wel :D

Jan 20-01-2004 10:16

Handen wassen vóór je aan tafel gaat :no:

Prachtig foefelwerk heb je daar weer afgeleverd Sennake.
Wat die sleuven betreft, die zien er prima uit, ik denk niet dat de vervanging door metalen lamellen enige toegevoegde waarde heeft, tenzij ze op het origineel ook in metaal waren uitgevoerd natuurlijk.

jan

Supra 20-01-2004 18:16

prachtig hoe je dat doet...
en die vingers, zo levensecht na gemaakt.
hoe heb je dat gedaan ??? :D

Dragonfly 20-01-2004 18:44

Quote:

als je zo naar die uitgefreesde sleuven kijkt, zou ik ze dan niet beter helemaal wegfrezen en vervangen door metalen lamellen?
Naar mijn mening zou ik het zo laten. Ziet er perfect uit zo :D

HHugo 20-01-2004 20:04

Quote:

Originally posted by Sennake
Eerst een foto van de afgewerkte koelsleuven en de uitgekraste naden. Daarbij direct een vraag van mij : als je zo naar die uitgefreesde sleuven kijkt, zou ik ze dan niet beter helemaal wegfrezen en vervangen door metalen lamellen? Wat denken jullie?

Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte toen ik de vorige in-progress foto's van die sleuven zag.
Maar met het resultaat dat je nu behaald hebt en het werk dat er in gekropen is, zou ik ze zeker niet meer vervangen hoor. Het ziet er zeer goed uit :cool:

Gilles 20-01-2004 20:09

Sennake, al ooit aan job als karrosier gedacht? :D

Guido 20-01-2004 23:09

ahum, 'k ga nog eens tegen de stroom inzwemmen. :D :D
Allereest dient ik te vermelden dat zoiets uitzagen/snijden/slijpen een zeer moeilijke job is, zeker in resin. Resin heeft de flauwe plezante eigenschap om zich niet al te mooi recht te laten bewerken. 't is dus verdorie heel goed oppassen gelazen of je zit over een afstand van enkele centimeterszo krom als een lap. De foto's tonen het niet echt, maar als ze onder een hoek van 90° zouden genomen zijn, dus recht erop, dan zal iedereen zien dat de sleufjes zig zaggend lopen.

Als je heel goed kijkt, dan zie je op de derde sleuf van achteraan te beginnen op de rechtervookant wat ik bedoel. Op de foto mag het dan goed zijn, in het echt ziet het er niet uit, zelfs amateuristisch. Nu ik kan dit schrijven omdat ik 1. het er met Sennake vandaag nog over gehad heb en 2. omdat ik weet dat hij de perfectie wil benaderen en hier gewoon even bevestiging komt vragen van wat ie eigenlijk wil doen. ;)

Mijn idee zou ik de sleuven verwijderen, een rechthoek in plastic-card maken die er dan inpast en daar de zelf gemaakte sleuven inpassen. Of die sluefjes in metaal al dan niet in plastiek dienen vervaardigd te worden laat ik in het midden. Beide zijn goed. De evt. gaten die er dan nog zijn aan de randen kunnen opgevuld worden met putty.

Voglende even als achtergrond info:
Mannen, werken in resin is moeilijk en dat weet iedere bouwer die eraan begint. Even zagen, snijden, schuren en klaar is er meestal niet bij. 't zijn dan ook typische projecten die iets meer tijd in beslag nemen dan een gewone standaard plastic kit, omdat er zo veel extra meer werk aan is. Hoe komt dat dan vragen jullie?

Wel, resin kits worden altijd op een artisanale (bijna ambachtelijke manier) vervaardigd en zijn dus nooit zo fijn en precies als een plastiek exemplaar. Als voorbeeld, de lui die deze kit op de markt gebracht hebben, zijn er al in 1995 mee opgehouden.

Sennake, als je een toppie model wil, moeten ze eruit. Hoe langer ik er naar kijk, hoe zekerder ik ervan ben. Je zal het je later beklagen als je het niet doet. ;)

Werner333 20-01-2004 23:29

Persoonlijk vind ik de sleuven te groot ten opzichte van het materiaal dat er tussen de sleuven overblijft.

Guido 20-01-2004 23:32

Quote:

Originally posted by Werner333
Persoonlijk vind ik de sleuven te groot ten opzichte van het materiaal dat er tussen de sleuven overblijft.
Inderdaad, goed research werk is hier echt onontbeerlijk.

Sennake 20-01-2004 23:42

1 Attachment(s)
Quote:

Originally posted by Werner333
Persoonlijk vind ik de sleuven te groot ten opzichte van het materiaal dat er tussen de sleuven overblijft.
Dat klopt eigenlijk ook wel : in werkelijkheid staan de koelvinnen schuin naar achteren zodat de sleuven kleiner worden (of lijken van bovenaf gezien) omdat de vinnen elkaar meer overlappen. Verder zijn de echte vinnen ook veel dunner dan dat ik ze in resin ooit kan maken. Als ik ze nog dunner vijl gaan ze doorbreken en worden de sleuven tussen de vinnen nóg breder...

@Huudo : als je zegt een rechthoek in plasticard bedoel je in feite toch een kader eh? En daarin de vinnen kleven, en dan het geheel in de opengesneden gaten kleven? Maar waarom zou ik de vinnen dan niet rechtstreeks in het opengesneden gat kleven?

Guido 20-01-2004 23:56

Quote:

Originally posted by Sennake


@Huudo : als je zegt een rechthoek in plasticard bedoel je in feite toch een kader eh? En daarin de vinnen kleven, en dan het geheel in de opengesneden gaten kleven? Maar waarom zou ik de vinnen dan niet rechtstreeks in het opengesneden gat kleven?

yep, dat bedoel ik. Als je er echter 100% zeker van bent dat je in de resin uitsparing de juiste rechte hoeken (met afgeronding) kan verwezenlijken, dan hoef je dat natuurlijk niet te doen. Ik persoonlijk zou dat kadertje maken. 't lijkt me ook veiliger om te lijmen langs onder enz. 't is meer werk, I know, maar zo zou ik het doen. Je kan natuurlijk de sleufjes rechtstreeks er direkt in zetten.

Sennake 22-01-2004 00:23

3 Attachment(s)
De gefundeerde meningen van Werner en Huudo hebben de doorslag gegeven : ik heb het "point of no return" bereikt. De koelvinnen zijn eruit gezaagd.

Nadat ik de gaten mooi recht gevijld had, was het tijd om een beslissing te nemen i.v.m. de vinnen. Kader of geen kader, metaal of plasticard. Als goede Belg ga ik voor het compromis : geen kader maar wel plasticard.

En ik bedank Huudo en Werner voor hun morele steun, want ik denk dat het resultaat toch nog beter is dan voorheen. Eén kant is al af, morgen de andere kant (is dus wel veel werk eh...)

Guido 22-01-2004 00:47

hier heb ik maar 1 woord voor: perfect!

Het valt me ook pas op, hoe mooi de panelen extra uitgediept zijn.

Werner333 22-01-2004 18:15

Dat ziet er stukken beter uit. Knap werk Guy.

HHugo 22-01-2004 18:43

Zet uw referentiefoto nog eens onder die 2 foto's: ziet er perfect uit en idd veel beter dan de 1ste poging...

The Interceptor 22-01-2004 18:53

idd zeeer schoon!!

Sennake 22-01-2004 19:19

Quote:

Originally posted by HHugo
Zet uw referentiefoto nog eens onder die 2 foto's: ziet er perfect uit en idd veel beter dan de 1ste poging...
U vraagt, wij draaien :)

Sennake 22-01-2004 23:29

1 Attachment(s)
Ziezo, de andere kant is ook gedaan en de scherpe randjes zijn gladgeschuurd...

Nu kunnen we het volgende "probleem" gaan aanpakken zie... het inpassen van de "vacform" ruitpartijen... Geen simpele opdracht, maar het moet gebeuren vooraleer de body gespoten wordt want erna kan je best niet meer teveel snijden en schuren om één en ander aan te passen...

Guido 22-01-2004 23:43

'k zou daar nog even mee wachten, en de carosserie eerst in grondlaag zetten. Kwestie dat, in 't geval dat je nog wat moet bijschuren en plamuren hier en daar, er niet te veel meer moet gemanipuleerd worden, eens de 'canopy' erop staat, of vergis ik mij?

Sennake 22-01-2004 23:48

Quote:

Originally posted by Huudo
'k zou daar nog even mee wachten, en de carosserie eerst in grondlaag zetten. Kwestie dat, in 't geval dat je nog wat moet bijschuren en plamuren hier en daar, er niet te veel meer moet gemanipuleerd worden, eens de 'canopy' erop staat, of vergis ik mij?
Nu vergis je je toch hoor :)

De ruitpartijen moeten zelf eerst op maat gesneden worden en pas als ik zeker ben dat ze allemaal passen kan ik ze er met een gerust hart terug uithalen en kan het spuiten beginnen...

En als ik de body nu al in grondlaag spuit, is de kans groot dat ik een deel van het spuitwerk nog moet wegschuren in geval de ruitpartij niet past en er niets anders op zit dan de body aan te passen... M.a.w. de body is nog niet in haar definitieve vorm, alhoewel dat de eventuele aanpassingen op de foto's niet zichtbaar zullen zijn...

Dragonfly 23-01-2004 00:04

die nieuwe lipjes zien der chique uit. ;) geef mij toch voorlopig nog maar een tamiya kitje hoor :)


All times are GMT +2. The time now is 12:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.