Quote:
Originally Posted by marcel
waarom viel Frentzen dan zo tegen?
|
-de voorkeursbehandeling van Villeneuve: Jacques zat sinds '96 al bij Williams en had ei zo na Damon Hills wereldtitel afgesnoept in '96: het seizoen dat Schumacher de puinhoop bij Ferrari kwam opkuisen. Hill en Villeneuve deelden dus in '96 de GP-zeges, en tot de laatste GP kon Villeneuve -weliswaar als rookie- in de beste wagen op het veld nog meestrijden. Het feit dat hij Damon Hill makkelijk aankon, bewijst volgens mij eerder de wisselvalligheid, het niet constante van Damons prestaties. Na Williams kende Hills carriere dezelfde neergaande spiraal als die van Villeneuve: beide geen dominante wereldkampioenen, beide weinig getoond van hun kunnen. Als Frentzen dan naar het team komt, hebben we een vice-WK, de rookie of the year '96 (en de zoon van Gilles! PR !) en Frentzen, die bij Sauber af en toe eens in de punten reed. De keuze was snel gemaakt.
-Het seizoen '97 kende een superieure Williams van Adrian Newey, maar ook een ontketende Schumacher in de door voormalige Bennetonmedewerkers omgetoverde Ferrari. Dat seizoen sprak men héél vaak van de strijd tussen Adrian Newey en Michael Schumacher; vaak omdat Villeneuve een seizoen van hoogtes en laagtes kende; met flagrante voorbeelden in regenraces als Monaco '97 en Spa '97. Daarom duurde het tot Jerez '97: Schumacher stuurde de verkeerde kant op en weg wereldtitel. Het was trouwens- als ik me niet vergis- door de deal tussen McLaren en Williams dat Villeneuve uiteindelijk nog WK werd: Patrick Head gooide het op een akkoordje met Ron Dennis: Coulthard ging opzij voor Villeneuve, en mathematische kampioen Villeneuve liet Hakkinen winnen.
In een verre van dominant seizoen werd Villeneuve dus WK. Zijn laatste zege dateert ondertussen dus van '97.
-Seizoen '98 kende de overstap van Renault-motoren naar de inferieure doorontwikkelingen: Mecachrome, Playlife, Supertec, noem maar op. De wagen in '97 was ontworpen door rookies, en het potentieel kwam er nooit uit. Villeneuve heeft ergens in Duitsland nog eens een P3 meegepikt, maar toen de geboorte van Pollocks' BAR werd aangekondingd, was de vlam eruit. De BAR zou Jacques weer WK laten worden, al in het eerste seizoen: een primeur ! We weten hoe het afliep: sinds '98 valt er niks noemenswaardig meer te vertellen over Jacques Villeneuve: een coureur die dankzij z'n WK-titel, z'n oversized-kledij, enkele grote uitspraken, en voornamelijk dankzij z'n achternaam nog altijd makkelijk aan een stoeltje kan komen. Het greintje snelheid dat hij had, is genadeloos kapotgekregen in de BAR-periode. Je vraagt je af wat Jacques nog in F1 doet: Sinds '97 geen resultaten meer, bij BAR buitengetrapt (ironisch dat BAR pas zonder Villeneuve succes oogstte), bij Sauber ondertussen door Peter Sauber zelf als 'traag' bestempeld. Wie wil Jacques nog, nu de rijdersmarkt via testrijders uitgedikt is ?
|