![]() |
Remstof in longen: beroepsziekte in F1?
Quote:
|
Ook al is de bron van dit nieuws een of ander Fins rioolblaadje ............. ze praten wel over iets wat het volgende "asbest-schandaal" kan worden. Sinds een jaar of 15 weten we dat asbest zeer schadelijk voor de gezondheid is. Zelf heb ik enkele weken geleden een brief ontvangen van een leverancier voor luchtfilters in airco's en luchtbehandelingskasten waarin melding gemaakt wordt dat glasvezel-achtige structuren net zo schadelijk zijn voor de gezondheid als asbest.
Ooit eens reportage gezien over de fabricage van carbon-remmen ...........en het basis produkt leek op glasvezels. Nu ben ik geen scheikundige om te kunnen oordelen of de eigenschappen van carbon gelijkaardig zijn aan glasvezelstructuren. Hebben we een scheikundige in de zaal? Een andere constatering in de Nederlandse media is dat ik steeds vaker verhalen zie verschijnen i.v.m. met fijn stof en de daarbijhorende gezondheidsrisico's. Iemand die langs een snelweg woont heeft een verminderde longfunctie t.o.v. een iemand die ergens in een of ander gehucht woont. Weleens gekeken naar de stofwolken bij een remmende F1 wagen? Die Finnen zouden weleens een punt kunnen hebben ;) Edit: Fijn stof gaat steeds meer gezien worden als een volksziekte......denk daar maar eens over na als je naast een dampende dieselvrachtwagen staat in de file ;) Het is in bananen-republiek Ollanda reeds zover dat de uitstoot en meting van fijn stof te hoog is volgens de geldende europese normen.Gevolg? complete nieuwbouwwijken en -wegen mogen niet gerealiseerd worden i.v.m. met de te hoge concentraties fijn stof. |
Quote:
mvg, Jo |
Voor zover ik weet is Carbon gewoon koolstof vezel, onder vacuum geperst en gevormd, wat sterk overeenkomt met glasvezel, en dus NIET gezond bij het inademen van stof ervan.
Maar wees gerust, ik heb nog nooit iemand een remschijf zien inademen :D:D Ik ben wel benieuwd naar de scheikundige uitleg. mvg, Jo |
Carbon is idd een composiet: vezels die ingebed zijn in een matrix van een kunstof of hars (dit geval wsl polyimiden vanwege de hoge temperatuur).
Een composiet kan je vergelijken met gewapend glas of gewapend beton (hout wordt trouwens ook als een composiet aangezien in de technische materiaalkunde). De combinatie zorgt voor veel betere eigenschappen. Carbon bestaat daarbij uit heel fijne koolstofvezels, grafiet in feite, waarbij de grafietvlakken parallel liggen aan de vezelas. Al deze (heel fijne) vezels worden geweven tot een mat (vergelijkbaar met een stuk stof textiel), dat wordt dan gedrenkt in de hars (een thermoharder, vergelijk het met lijm). Als de hars dan uithardt krijg je een materiaal met heel goede specifiek mechanische eigenschappen. Door de vezelmat in een mal of een bepaalde vorm te leggen tijdens het uitharden krijg je dan een vormstuk. Nu is het idd al bewezen dat heel fijne deeltjes stof (vezeltjes) kanker kunnen veroorzaken en iets grotere deeltjes ademhalingsproblemen veroorzaken. Andere (milieu-)nadelen van composieten zijn de moeilijkheden tot recyclen en het vrijkomen van toxische stoffen bij het uitharden van het hars (maar daar zal Mika Salo wel niet zoveel last van hebben gehad). Maar, zoals je zegt, fijne deeltjes wordt meer en meer een probleem. Bij diesels worden de uitgestoten stofdeeltjes bijvoorbeeld alsmaar kleiner wat ook tot problemen kan leiden. Potverdekke hé, waren mijn examenvragen gisteren maar gelijk deze hier. Zoals ik al voorspeld had wist ik meer over de historie in de F1 als over mijne cursus. :o |
Quote:
Je kan thuis zelf ook met composiet werken. Zo zijn er veel mensen die zelf vliegtuigjes maken uit composieten. Ik heb zelf al een fietskader gemaakt met koolstofvezels. Het verschil in prijs zal je wel dadelijk opvallen. Voor glasvezel betaal je ongeveer 6€/m², terwijl dat voor koolstof gemakkelijk 60€/m² kan zijn. Geen wonder dat ze kano's van glasvezel maken ;) . In Genk is er een hobbywinkel waar je al de benodigdheden kan vinden. |
Ik zou mij daar allemaal niet te druk om maken hoor! Er zijn nog vele piloten uit het asbest tijdperk die kern gezond zijn! Het is tegenwoordig de mode om over milieu en veiligheid te praten en of te misbruiken; dit is te gevaarlijk en dat is heel ongezond. Als je gezond wil leven, blijf dan in de bossen, maar pas op voor de stofwolken die mogelijk kunnen opwaaien! :D
|
Quote:
@Petter-Jan, aangezien je van Alken bent, ken je waarschijnlijk F. Hahn ook wel. Zijn die ook niet bezig met composiet materialen, ivm de Radicals? PS. Straffe uitleg, heb er bewondering voor. En Pascual zal ook wel gelijk hebben ;) Race-groeten, Jo |
bij carbon kan je zowel "normaal" werken, dus impregneren en dan laten uitharden, onder vacuum of in autoclaaf.
Wat enkele dagen nodig heeft odner normale omstandigheden, is in een autoclaaf klaar in enkele uren. Ok is het zo dat que stevigheid etc, de stukken die autoclaaf-gebakken worden het stevigste zijn. |
1 Attachment(s)
Quote:
Net zoals bij alle andere ziektes, de ene mens is beter bestand tegen bepaalde zaken dan andere mensen. Voor de mensen die vandaag niks te doen hebben, heb die bewuste brief erbij gehangen. Waarschuwing: dit gaat niet over autosport :D |
Quote:
|
Quote:
14 dagen lijkt me een lange tijd om in de autoclaaf te zitten, maar het is niet onmogelijk. Voor chassisonderdelen of remmen zijn uiteindelijk wel heel andere voorwaarden van belang. Ik denk dat ze voor het chassis toch met een epoxyhars werken? Of misschien wel met fenolen vanwege de betere brandresistentie. Voor de remmen is de temperatuur veel meer van belang. Zelf werk ik ook met epoxyhars en de soort die ik gebruik heeft een uithardingstijd van 24h nodig ongeveer (onder atmosferische omstandigheden). Als er iemand ooit eens een beetje wil experimenteren, laat maar iets weten. Ik wil gerust wel wat meewerken. Ik weet wie Frank Hahn is, maar ik ken hem niet (persoonlijk). Maar ik ben zeker van plan om deze zomer weer wat meer in de autosportwereld te zitten. Heb in het verleden bij Corsa Racing, Patrick Slaus Racing, Speedlover en zelfs eenmaal bij de 24h bij GLPK gewerkt. Vanwege mijn studies is mijn actieve rol in de autosport wat geminderd, maar ik hoop binnenkort toch weer regelmatig erbij te zijn. Composieten worden in de autosportwereld idd veel gebruikt en het gebruik ervan neemt nog steeds toe. (Hetzelfde voor de luchtvaart) |
All times are GMT +2. The time now is 21:42. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.