Quote:
Originally Posted by Mark
Nu er toch een onderwerp over de F1 testen, bij deze de knuppel die Coulthard in het hok heeft gegooid m.b.t. de veiligheid van de F1 testen. Ben geen DC-fan maar ditmaal heeft de beste kerel 100% gelijk. Alleen het probleem dat hij aan de kaak stelt heb je niet 1,2,3 opgelost. E.e.a. staat te lezen in de Autosport van de afgelopen week.
Het aantal testkilometers per coureur op één dag is in de afgelopen maanden fors toegenomen. Motoren moeten 2 GP's mee, de banden 1 volledige GP........hoe kun je dat testen? Juist ja, door zeer lange stints af te leggen op een testdag. Een coureur rijdt bijna twee GP afstanden op één dag. Meer testen met nog niet eerder geteste onderdelen brengt een verhoogd risico met zich mee. Coureurs die meer foutjes gaan maken door vermoeidheid of concentratie verlies vanwege de lange afastanden.
Coulthard vind het niet meer van deze tijd dat er tijdens hooguit één onbetaalde Marshal langs de kant staat met zijn brandblusser. Waarom zou de veiligheid tijdens een test minder zijn dan tijdens een GP? Ze rijden immers met hetzelfde materiaal, daarnaast gebeuren de zwaarste crashes vaker tijdens een test dan tijdens een GP. Ik kan Coulthard niet anders dan gelijk geven............maar een oplossing bedenken? Hij geeft er geen in dat stukje. Gaat lachen worden als ze een volledige marshal-bezetting willen op door-de-weekse dagen. Ze lopen nu al naar huis tijdens een weekend
Laten we maar zwijgen over het kosten-aspect. Een F1-testkilometer schijnt 1200 Engelse Ponden te kosten...........vroeger reden die gasten 30/40 rondjes op een dag. Nu zie je vaker aantallen van 80 tot 100 voorbij komen. Her en der schiet de FIA zichzelf in de voet met hun nieuwe maatregelen 
|
Tja, sorry hoor, maar dit hebben de teams grotendeels aan zichzelf te danken. Niet alleen wil men constant de concurrentie voorblijven, ten koste van wat dan ook, mar dat in het achterhoofd houdend willen ze ook nog eens minder dagen gaan testen. En dan moet je wel meer kilometers per dag afleggen om toch de concurrentie te verslaan.
Ik zeg het al van in het begin, het systeem van testbeperking op aantal dagen werkt NIET. Beperk de kilometers en dan zullen de teams niet anders kunnen dan minder on-track testen. Willen ze dan nog veel testen, dan hebben ze nog altijd simulatoren die veel goedkoper zijn dan het echte testen.
Niet alleen de FIA schiet zichzelf in de voeten, maar de teams ook. Ze moeten niet alle problemen op de FIA steken, ze veroorzaken meer problemen door zelf zo enorm competitief en egocentristisch te zijn.