Quote:
Originally Posted by Savi
Mijn eindconclusie van vorige week was dat Ferrari het in Monaco moeilijk zou hebben maar als het gat met Alonso relatief stabiel zou kunnen blijven en ze kunnen zorgen voor een goede kwali uitgang ze kans maken op de winst.
De Ferrari is de snelste wagen minus banden, zeker wanneer Schumacher pushed. Als ze deftig kunnen kwalificeren zie ik niet in waarom MS niet voor de winst kan gaan.
De banden lijken in orde want dit was een bandenvretende baan, de snelheid van de wagen is dik in orde, de piloten zijn scherp want ze halen het maximum uit alle mogelijk scenario's...enkel de startposities moeten beter.
Als dat het geval is in Duitsland dan kunnen ze aardig wat laten zien.
Stel dat Schumacher wint en Renault gaat een dip tegemoet, dan kan het over enkele races al zijn dat we spreken over "wie zal kampioen worden? Schumacher of Raikkonen?"
Ofwel moet ik minder drinken 
|
Da's natuurlijk weer allemaal speculaas, maar ergens zie ik ook een kleine vooruitgang in het voorbije Monaco-weekend. De kwalificatie ging -zoals verwacht- geen makkie worden; Schumacher kon de baan als 4de stofzuigen, terwijl Barrichello als 10de aan de bak moest komen. Een startpositie in de middenmoot stond al op voorhand vast, wat ik ook voorspelde na de GP van Spanje:
Quote:
Maar dat zal zeker niet makkelijk gaan. In Monaco gaan zowel Michael als Rubens het nadeel hebben de eerste kwalificatie als respectievelijk 4des en 10des aan te vatten. Iedereen weet dan dat de pole al ver buiten het bereik zal liggen. Inhalen op Monaco is een living hell (vraag maar aan Bernoldi en Coulthard ), dus de startpositie is énorm belangrijk. Enkel een pitstopstrategie en een dijk van een wagen kunnen Schumacher of Barrichello de zege opleveren. Maar hou ook nog even rekening met McLaren, Renault en Williams !
|
Toen Schumacher The Force van Coulthards Star Wars ging opzoeken, lag hij voor Villeneuve, Massa, Barrichello en Montoya. Dankzij de safety car, de sauber-kamikaze en Barrichello die het nutteloos vond van Schumacher om hem nog in te halen (

), haalde hij toch nog een 7de plaats.
Laten we de rondetijden eens analyseren:
Ronde 40: M. Schumacher:
Fastest Lap: 1 min.15.842
Ronde 41: K. Raikkonen: 1 min.15.921
Schumacher reed dus op een bepaalde moment even snel als Raikkonen rond. Bovendien zette hij toen de snelste ronde van de race neer. Wat des te meer opvalt, zijn volgende feiten:
Schumacher pitte pas voor de 2de keer
in ronde 58, Raikkonen pitte de ronde
na zijn snelste racetijd: ronde 42. Dat betekent -naar mijn mening- dat Schumacher met een zwaardere tank dezelfde rondetijden reed als Raikkonen met een lichtere tank. Naar de banden moeten we hier niet kijken, omdat die toch niet meer vervangen mogen worden tijdens pitstops en de bandensetjes van Raikkonen en Schumacher dus de hele race meegingen. Een eventuele meerwaarde van de Bridgestones na Schumachers eerste -onvoorziene- pitstop is dus bijgevolg ook uitgesloten.
Ik hoef hier bovendien ook geen rekening te houden met het eventueel dubbelen van achterliggers, want het gaat hier maar om 1 snel rondje, natuurlijk. Als Raikkonen met een -vermoedelijk en logischerwijze- lege tank in ronde 41 een chrono van 1min.15.921 neerzet en dan naar binnengaat, haspelt Schumacher met een -vermoedelijk en logischerwijze- vollere tank nog 18 rondjes af met een snelste chrono in ronde 40 van 1min15.842.
Mijn conclusie hieruit:
De Bridgestones hebben tijd nodig om op gang te komen, maar eens ze op punt staan, draait de Ferrari terug rondetijden die concurreren met McLaren.
De Michelins staan reeds vanaf de start op punt, maar faalden naargelang de race vorderde. De Renaults waren de voornaamste slachtoffers, Liuzzi kreeg achteraf ook te maken met een klapband. Bridgestone haalt het dus op lange afstand. In Monaco is dit jammer genoeg voor hen negatief; aangezien de start hier zowat de voornaamste factor is voor succes.
De F2005 zelf is een uitstekende wagen, hoewel de bolide dit jaar minder dominant is ten opzichte van de McLaren en Renault. De wagen is in die mate minder dominant, dat de F2005 het Bridgestone-probleem niet op z'n eigen kan oplossen, wat duidelijk wel het geval was in 2004.
Banden, banden en nog eens banden. En het is Ferrari en Bridgestones eigen, dikke schuld. Maar ze hebben toch maar lekker van 2000 tot 2004 onafgebroken mogen heersen.