Wat de trage Schumacher betreft: in de kwalificaties zat hij duidelijk achter Barrichello, iets wat hem op dit circuit wel al meer overkwam. Schumacher was dan bij de startcrash betrokken en na enkele rondjes lag hij terug op P11, waar hij constant rekening moest houden met Montoya in de achterspiegels, zodat jagen op Massa op de tweede plaats kwam.
'Motivatie' is hier relatief; als het materiaal goed zou werken en de kwalificatie beter zou lukken, zou de Ferrari voortdurend voorin te vinden zijn. Maar na jarenlang in de running geweest te zijn voor de wereldtitel (al sinds '94!-met een dip in '96) ontdekt Schumacher voor het eerst hoe het eigenlijk is om in de middenmoot punten te moeten sprokkelen. Volgens mij kan je dan twee reacties hebben: extra motivatie om terug te komen, of het kopje laten hangen en 'het is voorbij' zeggen. En net dat heb ik Schumacher nog niet horen zeggen, Barrichello wel. Hij kloeg voor Monaco steen en been over 'op een ronde gezet worden', en nu Schumachers rijk afbrokkelt, neemt Rubens wraak voor zijn jarenlange tweede plaats binnen het team: Schumacher als kortzichtig en dwaas bestempelen en natrappen op een normaal inhaalmaneuver in de laatste ronde van de monegaskische GP. Vergeten we dan wel niet Rubens miserabele prestaties in de eerste races, met uitzondering van Melbourne.
Het zou me ergens niet verbazen moesten de geruchten waar zijn: exit Rubens bij Ferrari en init Massa. 't Lijkt me dé uitgelezen kans voor Felipe om zich te bewijzen en de gepensioneerde Schumacher op te volgen. Rubens raakt net als Irvine wel in de vergetelheid; een coureur die zich in de 2de positie nestelde en het laatste seizoen teveel praatjes verkocht.