View Single Post
  #20  
Old 21-06-2005, 19:38
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally Posted by A uit PDGRacing
Tuurlijk gaat de hoek van de motoren veranderen volgende jaar.
Voor hoog-vermogen V-motoren geldt altijd de volgende regel:
X x 360 graden delen door aantal cilinders
Enkele voorbeelden:
V10 motor: 2 x 360 / 10 = 72 graden ( 75% van de teams gebruiken dit jaar 72 graden motoren)
Renault V10 3 jaar terug: 3 x 360 / 10 = 108 graden ( Gaf problemen met vibraties, en werd schorvoetend toegegeven in het Franse weebblad Auto Hebdo 2 jaar terug...)
Hoe kom jij aan die 75%? Er zijn 10 teams dan kan je toch nooit aan 75% komen? Dan zouden er 15 van de 20 wagens met 72 graden V10 moeten rijden en 5 wagens met iets anders. En dus zouden er in 1 team 2 verschillende motoren gebruikt moeten worden.

Ik heb trouwens eens wat rondgezocht op internet en alle teams behalve Renault gebruiken een V10s met een hoek van 90 graden (waarschijnlijk o.m.v. lager zwaartepunt); dit is trouwens ook het geval bij veel standaard wagens, denk maar aan nieuwe BMW M5/M6 en Lamborghini Gallardo.

Ik denk dus dat jouw statistiek niet klopt: 10% gebruikt 72 graden.
Quote:
Dus een voorspelling voor 2006 8 cilinder motoren:
2 x 360 / 8 is 90 graden...
Volledig akkoord hiermee.
Reply With Quote