Ook al is de bron van dit nieuws een of ander Fins rioolblaadje ............. ze praten wel over iets wat het volgende "asbest-schandaal" kan worden. Sinds een jaar of 15 weten we dat asbest zeer schadelijk voor de gezondheid is. Zelf heb ik enkele weken geleden een brief ontvangen van een leverancier voor luchtfilters in airco's en luchtbehandelingskasten waarin melding gemaakt wordt dat glasvezel-achtige structuren net zo schadelijk zijn voor de gezondheid als asbest.
Ooit eens reportage gezien over de fabricage van carbon-remmen ...........en het basis produkt leek op glasvezels. Nu ben ik geen scheikundige om te kunnen oordelen of de eigenschappen van carbon gelijkaardig zijn aan glasvezelstructuren. Hebben we een scheikundige in de zaal?
Een andere constatering in de Nederlandse media is dat ik steeds vaker verhalen zie verschijnen i.v.m. met fijn stof en de daarbijhorende gezondheidsrisico's. Iemand die langs een snelweg woont heeft een verminderde longfunctie t.o.v. een iemand die ergens in een of ander gehucht woont.
Weleens gekeken naar de stofwolken bij een remmende F1 wagen? Die Finnen zouden weleens een punt kunnen hebben
Edit: Fijn stof gaat steeds meer gezien worden als een volksziekte......denk daar maar eens over na als je naast een dampende dieselvrachtwagen staat in de file

Het is in bananen-republiek Ollanda reeds zover dat de uitstoot en meting van fijn stof te hoog is volgens de geldende europese normen.Gevolg? complete nieuwbouwwijken en -wegen mogen niet gerealiseerd worden i.v.m. met de te hoge concentraties fijn stof.