View Single Post
Old 23-06-2005, 10:23
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie

Carbon is idd een composiet: vezels die ingebed zijn in een matrix van een kunstof of hars (dit geval wsl polyimiden vanwege de hoge temperatuur).
Een composiet kan je vergelijken met gewapend glas of gewapend beton (hout wordt trouwens ook als een composiet aangezien in de technische materiaalkunde). De combinatie zorgt voor veel betere eigenschappen.

Carbon bestaat daarbij uit heel fijne koolstofvezels, grafiet in feite, waarbij de grafietvlakken parallel liggen aan de vezelas. Al deze (heel fijne) vezels worden geweven tot een mat (vergelijkbaar met een stuk stof textiel), dat wordt dan gedrenkt in de hars (een thermoharder, vergelijk het met lijm). Als de hars dan uithardt krijg je een materiaal met heel goede specifiek mechanische eigenschappen. Door de vezelmat in een mal of een bepaalde vorm te leggen tijdens het uitharden krijg je dan een vormstuk.

Nu is het idd al bewezen dat heel fijne deeltjes stof (vezeltjes) kanker kunnen veroorzaken en iets grotere deeltjes ademhalingsproblemen veroorzaken. Andere (milieu-)nadelen van composieten zijn de moeilijkheden tot recyclen en het vrijkomen van toxische stoffen bij het uitharden van het hars (maar daar zal Mika Salo wel niet zoveel last van hebben gehad).

Maar, zoals je zegt, fijne deeltjes wordt meer en meer een probleem. Bij diesels worden de uitgestoten stofdeeltjes bijvoorbeeld alsmaar kleiner wat ook tot problemen kan leiden.

Potverdekke hé, waren mijn examenvragen gisteren maar gelijk deze hier. Zoals ik al voorspeld had wist ik meer over de historie in de F1 als over mijne cursus.