Quote:
Originally Posted by Jo Smets
Ik had begrepen dat F1 onderdelen een lange tijd onder hoge druk of vacuum vertoeven alvorens bruikbaar te zijn. Een monococque zou 14 dagen nodig hebben om te harden. En drenken in zal impregneren zijn denk ik.
@Petter-Jan,
aangezien je van Alken bent, ken je waarschijnlijk F. Hahn ook wel. Zijn die ook niet bezig met composiet materialen, ivm de Radicals?
PS. Straffe uitleg, heb er bewondering voor. En Pascual zal ook wel gelijk hebben
Race-groeten,
Jo
|
Is idd "impregneren", maar ik wou niet te veel technische termen gebruiken, daar de uitleg toch bedoelt is voor mensen die nog niet zo goed weten wat carbon en composieten zijn. En dan is het altijd wel moeilijk om te schatten welke termen al of niet bekend zijn voor leken.
14 dagen lijkt me een lange tijd om in de autoclaaf te zitten, maar het is niet onmogelijk. Voor chassisonderdelen of remmen zijn uiteindelijk wel heel andere voorwaarden van belang. Ik denk dat ze voor het chassis toch met een epoxyhars werken? Of misschien wel met fenolen vanwege de betere brandresistentie.
Voor de remmen is de temperatuur veel meer van belang.
Zelf werk ik ook met epoxyhars en de soort die ik gebruik heeft een uithardingstijd van 24h nodig ongeveer (onder atmosferische omstandigheden).
Als er iemand ooit eens een beetje wil experimenteren, laat maar iets weten. Ik wil gerust wel wat meewerken.
Ik weet wie Frank Hahn is, maar ik ken hem niet (persoonlijk). Maar ik ben zeker van plan om deze zomer weer wat meer in de autosportwereld te zitten. Heb in het verleden bij Corsa Racing, Patrick Slaus Racing, Speedlover en zelfs eenmaal bij de 24h bij GLPK gewerkt. Vanwege mijn studies is mijn actieve rol in de autosport wat geminderd, maar ik hoop binnenkort toch weer regelmatig erbij te zijn.
Composieten worden in de autosportwereld idd veel gebruikt en het gebruik ervan neemt nog steeds toe. (Hetzelfde voor de luchtvaart)