View Single Post
Old 30-06-2005, 19:05
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by camso belgium
De enige macht van de FIA en per definitie ook van de vertegenwoordigers ervan in de verschillende landen, bestaat erin, dat ze iemand kunnen schorsen, die niet naar hun "pijpen" danst, (...)
De macht van de FIA gaat verder dan alleen maar het schorsen van teams en/of personen die onder hun bevoegdheid vallen. Voorwaardelijke straffen, geldboetes of verwittigingen zijn slechts een aantal van de alternatieve straffen die de FIA kan aanspreken.

Laat het ook duidelijk zijn dat de teams op voorhand weet hebben van de macht van de FIA en bewust voor de 'bescherming' van deze organisatie kiezen.

Quote:
(...) vermits ze een "de facto" monopolie hebben op alle circuits in de wereld (Nascar en IRL uitgezonderd).
De FIA heeft geen monopolie op circuits, maar heeft bevoegheid over de competities die onder haar naam worden georganiseerd.
Net zoals wij een beroep doen op de politie als onafhanlelijke partij voor een interventie in conflictsituaties, doet autosport onder anderen beroep op de FIA.
Als de F1 in mijn achtertuin wil gaan racen, dan waakt de FIA over de belangen van deze competitie, ... in mijn achtertuin.

Quote:
Kan men een professional/amateur schorsen om zijn beroep/ontspanning uit te oefenen indien hij een wedstrijd zou meerijden in de Nascar (verboden door de FIA)? Lijkt mij in strijd met het Europese Recht.
Quid met de anti-monopolie wetgeving in de Europese Gemeenschap?
Vergeet niet dat hier gewerkt wordt met contracten en op voorhand gemaakte afspraken. Mocht een F1-piloot een contract hebben van race tot race, dan zou dat geen problemen opleveren, ... maar wat met iemand die zich voor een jaar verbind aan een team en organisatie en dan plots gaat overstappen naar een compleet andere structuur?
Wat dan met o.a. conflicterende (sponsor-)belangen?

Quote:
Toen Karel Vanmiert Europese commisaris was leek er een conflict in de maak tussen Bernie en deze Commissie, maar wijselijk heeft Bernie de zaken niet ten top gedreven.
Dat conflict ging om financiële belangen, de FOCA die te veel geld opstreek ten nadeel van derden.
Dat is ook de reden waarom de F1 niet naar de beurs is getrokken.

Quote:
Er had een nieuwe Bosmans kunnen opstaan, welke de machtsstructuur van de FIA, althans in Europa, op losse schroeven had kunnen plaatsen.
Het Bosman-arrest draaide om de uitwisseling van een speler die einde contract was.
Vandaar: contract afgelopen, speler vrij; contract lopende, speler gebonden.

De FIA is zeker niet "untouchable", maar bewaakt de belangen van de mensen die het vertegenwoordigd, ook al zijn dezen het er niet steeds mee eens.
Ik vind het immers ook altijd onrechtvaardig als ik een bekeuring in de bus vind ....