View Single Post
Old 30-06-2005, 20:23
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

De vraag is actueel geworden omdat er na Indianapolis sprake is van geweest dat een mogelijke sanctie een schorsing van de piloten zou zijn.
De discussie gaat in het algemeen over de macht van de FIA en Sebastien Bourdais was een voorbeeld.
Nog een ander voorbeeld:
Kan de FIA een piloot schorsen, welke weigert zijn leven te riskeren omdat het produkt dat hij moet gebruiken (Michelin banden) levensgevaarlijk is; want daar komt het tenslotte op neer. Het lijkt mij in dit concrete geval dat de macht van de FIA zeer beperkt is en een rechterlijke toets nooit zal weerstaan. Dat men boetes of straffen kan opleggen omdat men de regels niet respecteert (bijvoorbeeld te snel rijden in de pitlane) is mij volledig duidelijk en staat ook niet ter discussie.
Wat het voorbeeld van Sebastien Bourdais betreft is er geen contractbreuk met zijn werkgever, team of sponsor, want ze deden mee in de Indy 500.
Natuurlijk hebben de piloten door het feit van hun licentie een contract met de FIA. Dat had Bosmans ook met de Voetbalbond, maar de regels van de Voetbalbond zegden dat hij niet naar een andere club mocht; vraag is of alle clausules welke in zo een contract staan ook wel conform de actuele Europese Wetgeving zijn. dat was dus bij de Voetbalbond dus klaarblijkelijk niet het geval.
Een contract door beide partijen ondertekend met niet wettelijke clausules heeft geen enkele rechtsgrond.
Oei, ik ben eens zelf een tread begonnen. Had ik beter niet gedaan, geloof ik, want het is zeer ingewikkeld.
Reply With Quote