View Single Post
Old 08-09-2005, 19:45
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake
Ik denk niet dat het inkorten van een Belcar-race het bijhouden van de posities zou vergemakkelijken. Als je een F1-wedstrijd gaat bekijken op het circuit weet je na 20 ronden (een goed half uur dus) ook niet meer hoe de stand eruit ziet (uitgezonderd de top-3 misschien, mar dat kan ik in Belcar ook nog wel bijhouden) en daar rijden ze ocharme met 20 auto's gedurende anderhalf uur.
Ik heb je ooit quasi de top 10 weten opsommen na een dik uur of langer.
in het begin denk je "wauw" die weet dat nog!
Maar als je iets langer meevolgt is het "simpel". ALs je met je neus op de race zit, weet je na enige tijd "op gevoel" wie waar ongeveer hangt. Het is dan een kwestie van even op te letten gedurende een paar ronden of langs de boxen te lopen en je kent zo de top 10.
OK deze logica gaat niet op voor een "toerist" die een keertje naar Zolder gaat voor een race. Daarvoor heb je wat info nodig over wie wie is.
Daar ligt nu juist het verschil tussen de occasionele autosportliefhebber en een meer gerichte Belcarbezoeker.

Vraag me hetzelfde in de F1600 of Minicup en ik moet direct passen. Reden; je volgt het niet van nabij...

Waarom kan men naar prestatie toe niet werken met het systeem DTM / BTCC (dacht ik toch ook). Hoe hoger je klassement/resultaat, hoe meer strafgewicht of penalty-time in de pit.
Voer een buffering in naar beneden toe en het maakt het verschil GTA/TB al een pak kleiner. Hiermee komen de lagere klasses meer inbeeld, gevolg meer interesse, gevolg meer investering, gevolg meer deelnemers enz...(als de sponsors meewillen natuurlijk...)
Misschien een leuk zijdelings aspect, het verschil in tempo tussen top en lagere klasses daalt, in principe dus minder risico, minder kans op ongevallen, lagere kosten, ..closer racen (of veroorzaakt dat weer ongevallen )

Het unieke aan Belcar is nu eenmaal die mix van allegaar. Ik ken geen raceformule die zo open staat inzake toelating en voorwaarden, en het is juist dit concept dat de Belcar heeft laten openbloeiien.
Wat nu voorkomt is een gevolg van de faseverschuiving tussen professionalisering enerzijds en de "oude ratten" anderzijds. Je moet het meegeven, een Carlier in de Belar is een fenomeen. Hoewel hij de laatste tijd in de races waar hij deelneemt enkel "de hoop vergroot" is Andre zijn team wel mee de bezieler van het geheel.
Haal zulke mensen weg en het wordt een saai, bijna mondain, wereldje.

Je mag langs de andere kant de grote teams ook niet verwijten dat ze hogerop willen. Wie laat zich graag ringeloren door de rivaal? Je moet gewoon mee in die spiraal. Ten koste van de centen. Het is een opbod aan de top die jammer genoeg zware gevolgen heeft voor de middenmoot en de kleinere deelnemer.

Bottom Line:

Belcar is een uniek verhaal, wat steeds voor controverse zal zorgen. De echte fan wilhet concept bewaren en neemt de onoverzichtelijke indeling er wellicht graag bij. De meer neutrale toeschouwer raakt uit het kluwen niet wijs en stuurt zijn kat.
Oplossing; Belcar zwaar reorganiseren? Ik vrees dat daar nog meer problemen van komen.
Dus; het huidige kluwen ontwarren en overzichtelijker maken. Op de baan en ernaast.
Reply With Quote