Voor de coureurs in ieder geval wel, de ACO stelt een airco verplicht in gesloten wagens vanaf 2006. Temperatuur mag niet hoger worden dan 30 gr. C. Dat lijkt me technisch gezien een hele uitdaging...........
kort verhaal:
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10343
lang verhaal:
http://www.infoscourse.org/article.p...=1487&&thold=0
Binnen temperaturen terugbrengen van 60/70 gr naar de verplichte 30 gr.........en dat bij een omgevingstemperatuur van waarschijnlijk 25 tot 35 graden. Let wel, de lucht in de cockpit moet 30 graden zijn. Pedalen, stuur, versnellingshendel, bodemplaat blijven echter net zo warm als voorheen........
Er is dus continu een invloed van een warmtestroom. Je krijgt dus te maken met een gigantische condensvorming........en dat water moet ook weer uit het systeem/wagen. Krijg je zometeen het excuus:
"Hmmmm, ben gespind op het condenswater van mijn voorganger"
Wagens met de motor voorin hebben dan ook nog eens meer koelvermogen nodig dan wagens met motor achterin. Als ze het voor elkaar krijgen, hulde!
Enkele vragen die me zo invallen:
- Als de airco de geest geeft tijdens de wedstrijd? Krijg je dan een zwarte vlag ofzo........want als amateur race-strateeg zou ik dus de airco in de laatste uren van de wedstrijd "kapot" laten gaan. Meer PK's en minder bezineverbruik?
-Als de temperatuur van 30C niet gehaald gaat worden? Wat dan?
Quote:
14.6 – Temperature inside the cockpit :
The ambient temperature around the driver must not be higher
than 30°C (86°F) whatever the temperature on the outside when
the car is in motion. After a stop, the temperature must go back
down to this value in 5 minutes maximum.
An efficient air conditioning system comprising a compressor, a
condenser, a pressure reducer and an evaporator is compulsory
for the closed cars. It must be described on the homologation
form and approved by the ACO.
http://www.lemans.org/sport/sport/re...MGT1_fr_gb.pdf
|
Hoe gaan ze dat controleren? De temperatuur rondom de coureur? Dus ook bij de voeten c.q. pedalen van de coureur? De temperatuur moet bereikt zijn na 5 minuten? Temperatuuropnemers in de cockpit met een signaal naar de technische keuring?
Het idee van de ACO is prachtig maar een regelrechte nachtmerrie voor de ontwerpers/monteurs. Bij een crash raken de leidingen tussen verdamper en condensor beschadigd.........hoe ga je dat in godsnaam herstellen? Opnieuw solderen onder stickstof, vacumeren en weer opnieuw opvullen? Wellicht flexibele leidingen .........maar vacumeren moet altijd. Want ik neem toch aan dat de ACO volgens de wettelijke eisen te werk gaat