Quote:
Originally Posted by Huudo
Ik kende het niet, tot ik hier de oplossing zag. Een klassieker voor kenners van endurance koersen dan toch, maar daar behoor ik dus niet bij. 
|
Deze 24 Uren van Francorchamps staat in het geheugen gegrift van elke touringcar-fanaat die al een beetje op leeftijd komt (en daar mag ik mezelf intussen ook al bij rekenen).
De wedstrijd is een aantal opzichten "historisch" te noemen.
Ten eerste was er de langverwachte titanenstrijd tussen de officiële Ford Capri's en de BMW "Batmobiles", zowel van de fabriek als van privéteams.
De race zal echter iedereen bijblijven omwille van de vele ongevallen. Hans-Peter Joisten, Roger Dubos en Massimo Larini (oom van Nicola), kwamen hierbij om het leven. Daarnaast waren er ook nog een aantal zwaargewonden, waaronder Raymond Raus (dezelfde die nu nog steeds actief is in Belcar en BEC). Vele teams gaven op uit respect voor de dodelijke slachtoffers; maar sommige piloten gaven er simpelweg uit pure schrik de brui aan en durfden niet meer verder te rijden. Hierbij nog een opmerkelijke anecdote. De verloofde van Roger Dubos, Christine Beckers, reed ook mee in deze wedstrijd. Haar team gaf niet op en werd uiteindelijk nog 7e.
Deze 24 Uren deed iedereen inzien dat het oude Francorchamps-tracé te gevaarlijk was geworden, en vormde het startschot voor de omvorming naar het nieuwe circuit zoals we dat vandaag kennen.
En dan was er nog dat bizarre verhaal van de 61e wagen die een tijdje meereed maar in feite nooit aan de start had gestaan. De Britten Jones en Welly konden zich met hun Ford Capri niet kwalificeren. Die kerels wilden zich daar blijkbaar niet bij neerleggen, en zaterdagmiddag wisten zij zich, mede door de onoplettendheid van de standcommissarissen, met het peloton mee op gang te trekken. De wedstrijdleiding had wel vlug door dat er op het circuit een wagen rondreed die daar niet thuishoorde. De zwarte vlag werd uitgehangen, maar werd door de piloot in kwestie doodleuk genegeerd. Uiteindelijk moest de Capri toch binnenkomen voor zijn pitstop, waarna de wagen door een woedende wedstrijdleiding aan de ketting werd gelegd.