Quote:
Originally Posted by Mark
Het idee van de ACO is prachtig maar een regelrechte nachtmerrie voor de ontwerpers/monteurs. Bij een crash raken de leidingen tussen verdamper en condensor beschadigd.........hoe ga je dat in godsnaam herstellen? Opnieuw solderen onder stickstof, vacumeren en weer opnieuw opvullen? Wellicht flexibele leidingen .........maar vacumeren moet altijd. Want ik neem toch aan dat de ACO volgens de wettelijke eisen te werk gaat 
|
Nou, denk dat ik maar eens ga solliciteren bij de ACO of de FIA

Het hele airco-verhaal is van de tafel volgens de laatse berichten in de Motorsport Aktuell.
De fabrikanten (lees, de gesloten LMP1 klasse moet vanaf 2010 een fabrikanten-klasse worden) hebben enkele praktische bezwaren aangevoerd dat een airco in een racewagen zo goed als onmogelijk is. Daarnaast kosten reparaties te veel tijd in de pits.
Bezwaren van de fabrikanten:
-Reparaties van lekke leidingen ten gevolge van een crash kosten minimaal 20 minuten. Vacumeren, standtijd en weer vullen. (Zal maar niet zeggen dat wettelijke standtijd volgens de Nederlandse STEK-wetgeving minimaal 30 minuten is

) Wat is standtijd? Een leiding die vacuum is gezogen (0 bar), de druk is dus lager dan normale luchtdruk (1 bar), moet 30 minuten lang deze onderdruk kunnen weerstaan. Dat wil dus zeggen dat de leidingen en koppelingen dicht zijn
- Bij een crash zouden volgens de fabrikanten schadelijke gassen voor het milieu ontsnappen. Een leugen

Sinds enkele jaren zijn enkel nog milieuvriendelijke freongassen toegestaan. Zoals R410A en R134A bijvoorbeeld. Criminelen zoals R11, R12, R501 en R22 staan op de lijst van "most wanted" ( ook wel bekend als drijfgassen, CFK-onvriendelijk..........die ouwe zooi uit de spuitbussen van deoderant e.d.)
-Binnen 5 minuten na een pitstop een temperatuur van 30 graden? Onmogelijk. Dan moet de wagen zo goed geisoleerd zijn dat er geen uitwisseling is met de buitenwereld. Anders gezegd: er mag geen verse lucht (zuurstof) naar binnen. Laat die coureurs al maar beginnen met het oefenen van het inhouden van hun adem.
Moet zeggen dat ik in december 2005 al mijn twijfels had bij de technische realisering van deze voorgestelde reglementswijzigingen

Blijkt het nog zo te zijn ook. Dat kan ik in mijn CV vermelden
Toch gaan de coureurs koelere Le Mans edities tegenmoet. Hoe? Koelvesten, die worden verplicht, en "droogijs" voor de openingen van de luchtinlaten (we krijgen dus grotere openingen te zien bij het design van de wagens) t.b.v. de cockpit.
Zal het artikeltje inscannen en de volgende week online plaatsen. Het is voor het goede doel zullen we maar zeggen
Ach, zo maar een berichtje van iemand die weleens een airco'tje calculeerde of een chillertje verhuurd
Edit: Hoeveel vergaderingen en uren zouden zijn besteed aan dit onderwerp? Hoeveel spijkerharde declaraties hebben die bewuste personen ingediend? Hoeveel rekeningen liggen op de tafel van advies- en consultancyburo's? Duur grapje