(Te) hoge kosten blijft een terugkomend onderwerp in de autosport.
Indien GT1 startvelden kleiner worden zou men kunnen overwegen om GT1 en GT2 te vervangen door een "GT" klasse volgens GT3 reglement. Eventueel GT3 reglement iets oppeppen zodat rondetijden gelijk worden of zelfs iets sneller dan huidige GT2.
Naar mijn mening is het voordeel van GT3 de grote diversiteit aan merken, relatief lage kosten en grotere betrouwbaarheid omdat de wagens meer standaard zijn.
Als ik dan even zo vrij mag zijn om de prototypes erbij te betrekken dan krijgen we onderstaande GT & LMP landschap:
- LMP1 – Autofabrikanten, inzet via fabrieksteams en “happy few” (b.v. Creation, Pescarolo, RfH, enz.)
- LMP2 – Specialistische fabrikanten (b.v. Courage, Radical, Lola, enz), inzet via privéteams
- GT – Sportwagenfabrikanten, inzet via privéteams
Bovenstaande opzet past naar mijn mening ook goed in de “2010’ toekomstvisie van de ACO:
Quote:
The measure intends to make the top Le Mans machines more recognizable for the public, as coupes theoretically look closer to road cars. The specs for the second prototype class, LMP2, will remain unaffected, allowing roadsters to race on in the junior category.
|
Bron:
www.speedtv.com
In mijn interpretatie van deze visie ziet de ACO in LMP1 de topklasse met LMP2 en GT1/GT2 in haar schaduw. Dus liever geen fabrieksteams (b.v. Corvette en Aston Martin) in GT1 die een groot deel van de publiciteit opeisen ten koste van LMP1?