Ik denk dat de ACO meer belang heeft bij een goed gevulde startgrid voor die ene race in Juni. Zo'n 50 auto's in 4 klasses. En als het kan een beetje evenredig verdeeld.
De GT2 klasse is er voor, oneerbiedig gezegd,'opgepepte' straatversies. Waarbij Porsche de hoofdmoot vormt door een relatief goedkope auto die makkelijk snel te krijgen is voor priveteams. En waar fabrieksteams hun auto('s) laten racen voor publiciteit en verkoopcijfers, bijvoorbeeld Spijker.
De GT1 klasse is er voor de fabrieksteams om te laten zien wat er met een straatauto nog meer kan.
Beide klasses zijn leuk voor het publiek omdat hun (droom-)auto te zien is op een circuit.
De LMP klasses zijn er natuurlijk voor de fabrikanten. En van oorsprong daadwerkelijk als testobjecten voor latere straatauto's. Met name Ferrari in de jaren zestig met de P-types.
De FIA heeft volgens mij veel meer belang bij een interessant startveld per klasse en auto's die nog enigzins betaalbaar zijn voor rijders/teams. En wil voor het publiek aantrekkelijke races die niet altijd lang duren. Want ondanks dat er veel spanning is rond de 24u du Mans is de race op zich saai. Ik bedoel dus niet de zaterdag en zondag als beleving maar puur de race. Een korte 3- of 4-uurs race kan veel spannender zijn.
Dat de ACO en FIA hun regelementen op elkaar afstemmen is natuurlijk om te voorkomen dat een auto als de Audi R8/R10 alleen maar zou (kunnen) worden ingezet voor de 24u du Mans. Want als Audi een FIA 24-uursrace zou winnen maar Pescarolo, RfH, Creation of wie dan ook de 24u du Mans van de ACO missen ze nog de publiciteit. Het publiek zal het tenslotte een worst wezen wie de wedstrijd organiseert. Dat is tenminste mijn visie.
|