WTCC 2008: Problemen aan de horizon?
Op het werk had ik een discussie met een collega. Hij ziet het somber in voor 2008, aangezien BMW qua ontwikkeling een behoorlijke stap heeft genomen in vergelijking met Seat en Chevy. En van die projecten is bekend dat de budgetten op de schopstoel staan bij gebrek aan resultaten. Niet alleen bij Seat, maar ook bij Chevy wil men resultaat zien van de investeringen, dus een deelname in 2008 is niet gegarandeerd, ondanks dat leuke conceptwagentje.
Nu kan FIA zwijken voor de druk van Seat, Jaime Puig zei in Autosport:
"We have the heaviest car and the worst aerodynamics. That's proved by the FIA. We expected some change before the season. We have a year-by-year commitment to the WTCC. If it's good for us, we continue. If it's not, we don't. Now it's not good for us."
Ik hoop eigenlijk dat ze dat niet doen. Wat Puig hier zegt is simpelweg vertaald: We hebben een slome auto met overgewicht en allerlei problemen. De FIA moet de rest langzamer maken zodat wij het bij kunnen blijven benen.
Dit is toch eigenlijk absurd?
De keerzijde van de medaille is echter dat de kans bijzonder groot is dat Seat zich terugtrekt uit het WTCC als er weer niet gescoord wordt dit jaar. En aan het gat met BMW te zien is die kans niet gering. BMW heeft duidelijk beter zijn best gedaan deze winter, en als FIA dat nu gaat belasten heb je daar de poppen weer aan het dansen. Waarbij ik ze ook nog eens gelijk geef, want wat is het punt in ontwikkelen als eventuele progressie de kop wordt ingedrukt omdat de competitie minder tijd kan vinden als jij?
Met Seat en Chevy op de schopstoel blijft echter alleen BMW over in het worst-case-scenario. Natuurlijk zijn er geruchten van Fiat, Toyota/Lexus en Kia, maar dergelijke geruchten zijn er elk jaar. Volgens de geruchten hadden de afgelopen 2 jaar al zo'n 5 fabrikanten moeten instappen, en dat is niet gebeurt. Dus vandaar is dat maar afwachten.
Sommige punten zijn misschien wat overtrokken, maar dat heb ik gedaan om de discussie een beetje te spekken. Ik moet echter wel zeggen dat door de discussie met mijn collega ik ben overgestapt qua standpunt, ik was altijd een voorstander van het balanceren van de auto's, maar ik ben nu van mening dat de teams gewoon hun werk moeten doen. Strafgewicht is wat dat betreft prima, dat is voor iedereen gelijk. Maar ga niet teams breaks geven omdat ze de rest niet bij kunnen houden (bijv. de platte bodem van de Seat). Als je wagen niet geschikt is voor een kampioenschap (Leon: slechte aerodynamica, Chevy: gedateerd chassis en motor) dan moet je ook niet raar opkijken als je problemen hebt om een team bij te houden dat zijn zaken wel voor elkaar heeft.
Last edited by Bramzel; 15-03-2007 at 21:07.
|