19-04-2007, 20:34
|
 |
De Paddock Enthousiast
|
|
|
|
Oefengalop voor de FR 2.0l
Quote:
Vautier en D’Ambrosio nodigen uit ! - Eurocup Formule Renault 2.0 Vrije trainingen
Tristan Vautier, enkel ingeschreven voor deze manche van de Eurocup, heeft optimaal geprofiteerd van de ervaring van Graff Racing om de beste tijd neer te zetten tijdens de collectieve testritten. De jonge Fransman ging Jérôme d’Ambrosio (Cram Compétition) vooraf. De belg keert voor een eenmalig optreden terug naar het kampioenschap.
Vanaf nu begint het serieuze werk ! Na testsessies in Barcelona, Le Mans en op de Nurburgring maken de deelnemers aan de Eurocup Formule Renault 2.0 zich op om te beginnen aan de eerste meeting van het seizoen. De 38 piloten kregen zes uur de tijd om rondjes te draaien op Zolder vandaag.
Deze morgen was het Tristan Vautier die het heft in handen nam door de beste tijd neer te zetten in 1’30’’764. In de namiddag deed de Vice-kampioen van de Franse Formule Campus 2006 dit nog eens over en verbeterde hij zijn eigen besttijd door een rondje van 1’29’’348 neer te zetten.
Geenszins onder de indruk van zijn prestatie rekent Vautier erop om zijn vorm vast te houden voor de rest van het week-end. « Deze morgen heb ik veel gereden om me aan te passen aan het circuit, wat ik erg apprecieer ! We hebben geen nieuwe banden gestoken omdat we ze wilde houden voor de namiddag. Eenmaal ik het vertrouwen had is alles goed verlopen op de nieuwe banden. Alhoewel de wagen zeer goed was hebben we toch nog hard gewerkt om de afstelling te verfijnen. Ik ben blij de dag helemaal bovenaan te kunnen afsluiten maar ik ben niet verrast, Ik ben er om het zo goed mogelijk te doen ! We zullen moeten bevestigen tijdens de kwalificaties met twee snelle ronden temidden van het verkeer.»
De tweede sterke man van de dag was Jérôme d’Ambrosio. De Belg, die 2de en 3de was in 2005, keert voor een eenmalig optreden terug naar de Eurocup. «Ik ga het Formule Masters kampioenschap rijden met Cram Compétition. Omdat ik niet meer in een eenzitter gereden heb sinds de wintertesten van de World Series in November dachten we dat het goed zou zijn voor mij om er terug aan te wennen vooral omdat de twee klassen dicht tegen elkaar aanleunen. Met de nieuwe aërodynamica-kit is de Formule Renault 2.0 nog efficiënter in de snellere bochten. Ik hoop op het podium te eindigen dit week-end en waarom niet op het hoogste trapje. Vervolgens zou ik graag terugkeren naar de World Series, al was het maar occasioneel. Die klasse blijft mijn doel. »
Met een derde tijd zette Robert Merhi (Jenzer Motorsport) zijn beste prestatie neer sinds het begin van de collectieve testen voor de Eurocup. De jonge Spanjaard, die vorig jaar actief was in de karting, maakte voor het eerst kennis met de Formula Renault 2.0 tijdens de Winter Series in Vallelunga. Over zijn eerste rondjes in Zolder was de beschermeling van Felix Porteiro tevreden: « Het is een goede start. Alles is goed verlopen deze morgen en ik ben doorgegaan deze namiddag op oude banden. We hebben net als de andere rijders tijdens het laatste uur nieuwe banden gestoken. Ik heb geen perfect rondje kunnen doen maar het resultaat is toch goed. »
De top 5 werd vervolledigd door Fabio Leimer (Jenzer Motorsport), en Charles Pic (SG Formula). SG Formula voerde, als gevolg van een beperkte kennis van het circuit, het testwerk op zijn 4 wagens op. Hun echte potentieel zou morgen pas duidelijk moeten worden tijdens de vrije trainingen. Ontgoochelend vandaag was Henki Waldschmidt, (Prema Power Team) die na een schuiver af te rekenen kreeg met motorpech. Een van de sterke mannen in de winter zal dus tot morgen moeten wachten om zich te bewijzen.
|
|