wat betreft die normtijd voor pitstops denk ik dat men niet anders kan naar de toekomst toe.
De FIA GT3 is gebaseerd op een kampioenschap van 2x 1 uur wadstrijd.
Dus de wagens worden gebouwd en vrijheden gegeven zodat ze met 100 liter 1 uur kunnen rijden. Enkel de Porsche is zuiniger (omdat het de enige 6 cilinder is tov de 8 of 10 cilinders). Nu wordt het reglement zo gemaakt dat de wagens allemaal binnen de seconde moeten kunnen rijden op het circuit.
Dus als we nu races gaan rijden van 125 minuten dan moet deze denkwijze over de hele race worden uitgestreken.
Dus een wagen die slechts 30 seconden tankt (met een plastic bus dan nog) komt na de steeds met een ruime voorsprong weer op de baan. En aangezien deze wagen dus even snel moet zijn (via de afstellingen van Bouchut) is er dus een oneerlijke strijd.
De Vipers (waar hard mee gereden wordt dan toch) moesten zelfs benzien komen bijhalen voor de laatste 5 minuten...
Dus zeker op Spa wordt deze wagen buiten spel gezet...
Andere oplossing is de wagens slechts 1u55' te laten rijden, zodat een tweede pitstop uitgeschakeld wordt.
Ook zou een pitstop van 60sec een veilig gevolg hebben. Nu rijden er elke race wel enkele piloten rond wiens HANS of gordels niet 100% goed zitten door het snel proberen te zijn...
|