Quote:
Originally Posted by Thomaske
Naar wat ik dit weekend gehoort heb, was de Traxx Alfa niet verzekerd. Dit omdat men zo'n schade niet verwacht en je de eerste 10 000€ moet laten vallen.
Mvg...
|
De wagen was inderdaad niet verzekerd.
De franchise (vrijstelling) is steeds in functie van het verzekerde bedrag, veelal bedraagt de franchise dus vele duizenden euro's. Mechanische onderdelen zijn quasi nooit inbegrepen in de verzekering voor racewagens (ergens logisch, zoniet kan elke pechfactor afgeschoven worden op de afgesloten verzekering), tenzij je zelf kan bewijzen dat de schade aan deze onderdelen het rechtstreekse gevolg is van een 'verzekerd' ongeval.
Motorschade, schade aan de versnellingsbak, schade aan velgen, etc... zijn in principe uitgesloten door de meeste verzekeringen. Deze schade kan wel aanvaard worden, indien je kan bewijzen dat deze het rechtstreekse gevolg is van een ongeval. En in hoeveel gevallen kan je dat bewijzen? Zeer zelden dus...
Een dergelijke verzekering is goed voor de carrosserieschade, die in vele gevallen niet de franchise overschrijdt. Dat is dan ook de reden waarom vele racewagens niet verzekerd zijn. In het voorkomend geval dat de franchise kleiner is dan de werkelijke schade volgt er meestal nog een lange administratieve strijd en een ingewikkelde procedure alvorens enkele euro's te kunnen recupereren.
Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen op deze 'regel', maar dan is de verzekeringspremie meestal dermate hoog dat veelal het sop de kolen niet waard is. Verzekeringsmaatschappijen zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen. Je zal immers zelden iets lezen/horen over een failissement van een verzekeringsmaatschappij. Zowat allen onder hen boeken jaar na jaar grotere winst... En ook in deze branche geldt de wet dat de 'groten' de 'kleinen' opslorpen, een wet die ondertussen zowat overal in het bedrijfswereldje als 'normaal' wordt beschouwd... Alsof onze bedrijfswereld nog als 'normaal' kan bestempeld worden. Zeker niet in relatie tot autosport ...
Mvg,
Dries DS