De belcarregelementen worden gewoon aan de internationale GT3-regels anno 2007 aangepast, niet meer, niet minder en dit is een volstrekt logische beslissing. (pitstop en racingworld vertellen inhoudelijk eigenlijk hetzelfde)
Een woordje uitleg. De GT3-filosofie baseert zich op een balance of power (vermogensgelijkheid). Hoe bereikt men die? GT3-testrijder Christophe Bouchut (die mijn inziens neutraal is) brengt alle wagens zo dicht mogelijk bijeen, wat ook uit de races blijkt, wat vervolgens in homolagatiefiches gegoten wordt.
Het verschil wordt dus door de rijders gemaakt of door goed teamwerk, of misschien door wat geluk op de piste, een goede strategie, ervaring enz.
In ieder geval worden de wagens qua performance zo dicht mogelijk bijeen gebracht, wat ook uit de resultaten blijkt. Zo reden al zes verschillende merken (Ford, Ascari, Porsche, Ferrari, Corvette, Lambo) een top-3 - in 4 races - in het internationale kampioenschap. In België waren het vier merken in twee wedstrijden. Eerlijk gezegd is de Corvette niet meteen de beste keuze dit seizoen, al is dat mijn persoonlijke conclusie, na het zien van zeven GT3-races in heel Europa dit jaar.
Het grote onderscheid tussen Belcar en de GT3-kampioenschappen elders ligt uiteraard in het formaat van de wedstrijden. 125 minuten in ons landje tegenover 2 * 60 min in GB, Frankrijk, Europa... Om alle discussie te vermijden stapt men volgend seizoen misschien best naar dit formaat over?
De Mosler is natuurlijk een wagen die niet in de internationale reglementering is opgenomen (terecht of niet dat is een andere discussie) en moet dus op dezelfde manier in het Belgische GT-kampioenschap worden ingepast zodat de wagen ook 'gebalanceerd' wordt. Logisch toch?
Joost
Last edited by joost; 26-05-2007 at 18:46.
Reason: Stukje vergeten
|