View Single Post
Old 14-08-2007, 17:33
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Deze maal heb ik lichtjes de lijnen wat verder "uitgegraven" maar niet diep genoeg om ze niet te accentueren. Ik heb ze nu voorlopig met een zwart stiftje ingekleurd, maar ik ben niet tevreden. Ik zou eventeel wel een nieuw dun wit laagje over kunnen spuiten. Dan heb ik aan preshaden gedaan, iets wat ze vaak in de militaire bouw toepassen...
Het aanbrengen van schaduwen op een reeds gespoten oppervlak noemen ze niet pre-shaden, maar post-shaden. Pre-shading wil zeggen dat je de donkere delen eerst aanbrengt en dan je lak er over zet. Jij doet het andersom (weliswaar met een soort van "tone-down" maar toch). Daarmee

Ik zou bij deze toch nog eens willen wijzen op dat opvullen van die paneellijnen. Je kan dat op 3 verschillende manieren aanpakken, en 2 hebben we hier al aangehaald:
1. Uitkrassen: dat moet grondig gebeuren, én diep! Ik kan eigenlijk aanraden om met het uitkrassen zo ver te gaan dat je nét niet door de body krast. Je krijgt dan een natuurlijk schaduweffect waardoor het inkleuren nog amper nodig wordt, in sommige gevallen en bij donkere kleuren zelfs helemaal niet meer.
2. Pre-shading: eerst de pannellines donker opvullen en daarna je body-color zetten. Het donkere in de groeven zal dan "doorschijnen" door de lak, waar dat op de vlakke delen niet het geval is. Hierdoor krijg je de indruk van schaduw.
3. Post-shading, dat hier door redelijk wat mensen wordt toegepast, al dan niet met smoke, verf, stiften of andere kleurmiddelen. Bij een witte hoofdkleur kan je best geen zwart gebruiken om pannellines te kleuren, maar grijs. Bij lichtrood gebruik je donkerrood, etc. You got the picture.

Wat je ook gebruikt, het is de bedoeling om een realistisch effect te bekomen. En dan moet je rekening houden met de kleur die overheerst.

Uit te proberen op een onderdeel uit de scrap-box !

Last edited by Dominique; 14-08-2007 at 17:35.
Reply With Quote