View Single Post
  #51  
Old 20-08-2007, 14:51
Grig-O's Avatar
Grig-O Grig-O is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Lierde
Posts: 1,798
Quote:
Originally Posted by gwyllion View Post
De oorzaak voor dominatie in LMP1 is redelijk duidelijk: Peugeot is het enige fabrieksteam. Daarom kunnen ze het technisch reglement ten volle uitbuiten: diesel motor (met huidige regels groot vermogen voordeel) en coupe chassis (superieure aerodynamica).

De dominatie in GT1 is ook logisch: Oreca is als een fabrieksteam. Ze ontwikkelen de wagen zelf en hebben 2 toppiloten. De Saleen is ook een perfect basis voor een snelle wagen: middenmotor en lange achterkant (goede aerodynamica).
Henri Pescarolo is woest op de organisatie omdat die in hun reglement een duidelijk voordeel geeft aan wagens met een dieselmotor.
ACO heeft er in het verleden voor gezorgd dat de Audi R8 minder snel ging en het resultaat is bekend: een mooie strijd tussen Audi en Pescarolo, en tijdens de LMS-races boden Creation, Zytek en Dome ook heel wat tegenstand.

Als je fabrieksteams gewoon hun gang laat gaan, dan krijg je een jarenlange dominantie van Audi in Le Mans en twee superieure Peugeots in LMS.
Ik denk niet dat er veel autosportliefhebbers zijn die tevreden zijn met zo'n toestanden. Ik alleszins niet.

Porsche heeft al laten weten dat het voor hen onmogelijk is om een benzine-LMP1 te bouwen die sneller gaat als de Audi's en de Peugeots.
Iedere constructeur die zich dus wil bewijzen in Le Mans, moet een Diesel laten rijden. Privé-teams hebben hier de nodige budgetten niet voor, enzo kom je tot het jammerlijke besluit dat als er een constructeur meerijdt in Le Mans, dat deze ook automatisch wint.
Gelukkig zijn er op dit ogenblik twee merken vertegenwoordigd en is Toyota mss wel op komst.

Oreca heeft laten weten dat ze misschien wel gaan deelnemen aan de Fiagt-race in Nogaro. Benieuwd of ze daar ook domineren...
Reply With Quote