View Single Post
Old 20-10-2007, 12:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Zoals zo vaak kan ik ook hier niet één eenduidig antwoord geven.

De parameters die bepalen wat je best gebruikt, zijn:

* Uit welk materiaal bestaat de kit? Plastic - resin - whitemetal...
* Op welke schaal is de kit? 1/43 - 1/24 - 1/20 - 1/12...
* Wat wil je bereiken? Uitkrassen om op te vullen met verf - uitkrassen om paneellijnen te bekomen door middel van hun eigen schaduw - combinatie van de 2...

Je ziet, veel parameters die bepalen wat je best doet.

In het algemeen denk ik (maar wie ben ik eh) dat je bij plastic modellen best de lijnen uitkrast met het oog op opvullen met verf, omdat het plastic te dun is om de lijnen te kunnen uitkrassen totdat de schaduw donker genoeg is. Resin modellen hebben veelal een dikkere wand zodat je dat daar wél kan doen. Bij whitemetal zou je kunnen werken zoals met resin ware het niet dat het metaal veel te sterk is eens je een bepaalde diepte bereikt hebt en dan kom je er niet meer door, dus daar is een combinatie van beiden aangewezen.

Verder is het logisch dat je bij grote schalen veel bredere paneellijnen wil hebben dan bij kleine schalen, en dat niet alle tools geschikt zijn voor het fijne werk. Ik vrees dat jouw duimspijker daar bij hoort...

Dus : wat doe IK nu?

1) plastic model : ik kras eerst uit met een foto-ets tool dat eruit ziet als een kromme haak met een scherpe punt. Omdat het foto-ets is, is het superdun en uitermate geschikt voor kleine schalen, maar het kan geen kwaad om het te gebruiken bij grotere schalen; eventueel moet je op het einde dan de naad wat verbreden. Dat doe ik met een scalpel met dunne punt, die ik zijdelings door de naad haal zodat hij bovenaan wat breder wordt. Ook een kopspeld waarvan ik de kop afknip en die ik in een boorhoudertje bevestig gebruik ik regelmatig bij plastic. Nadeel van de tool is, dat hij enkel geschikt is voor lijnen die rechtdoor lopen; in de bochten moet je toch een naald gebruiken.

2) resin model : hier wil ik zo diep mogelijk gaan om paneellijnen te creëren die niet ingekleurd moeten worden. Hiervoor is de foto-ets haak geschikt, en de naald, maar de scalpel zeker niet, tenzij weeral om de bovenzijde van de naad bij grotere schalen wat uit te breden zodat er meer te zien is van de diepte van de naad en de bijhorende schaduw.

3) metalen model : de foto-ets haak is hier te slap voor, dus gebruik ik de naald, die ik evenwel zeer diep in de boorhouder steek omdat ze anders plooit. Hierdoor kan je niet erg diep gaan, en ben je dus gedwongen om de naad achteraf ook te gaan inkleuren. Bij grotere modellen kan je ook hier de scalpel gebruiken voor het uitbreden.

Probleem : de foto-ets haak heb ik eens gekregen van Guido om te testen, en nu ik ervan overtuigd ben dat dit iets is wat ik wil hebben kan ik het op geen enkele modelbouw verkoopsite vinden... Tijdelijk uitverkocht zeker? Ook om de exacte fabricant te kennen moet ik je verwijzen naar Guido... Ik dacht ScaleRaceCars?

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote