View Single Post
  #23  
Old 17-01-2008, 19:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by djoene View Post
Ik vind persoonlijk de verwering goed ( durf het woord niet te gebruiken om schrijffouten te voorkomen ).

Je bladveren zou ik iets verweren nog en mss een metaalkleurtje geven.
Quote:
Originally Posted by ferrari rules View Post
De bladveren zijn in het origineel helemaal zwart , ik heb wel wat roestkleurige verwering aangebracht en wat blauw aan de kant van de uitlaatpijpen.
Bon, hoog tijd om nog eens even wat extra informatie te geven over "verwering" (op onze Paddock meetings wordt dit uiteraard allemaal nog duidelijker en beter uitgelegd, en ook nog gedemonstreerd)...

Er bestaan 2 soorten van verwering:

1) de "normale" verwering, bestaande uit een donkere wash en een lichte drybrushing,

2) de "echte" verwering, bestaande uit kleuren die de weersomstandigheden en alles wat daarmee te maken heeft, te simuleren.

De normale verwering heeft dus niets te maken met roest, blauwe uitlaten, enzovoorts, maar dient wel om schaduw te geven aan dieperliggende delen van een model, en om hogergelegen delen op te lichten. Waarom is dat nodig? Omdat een model op 1/24 per definitie 24 keer minder licht opvangt dan zijn 1/1 voorbeeld, terwijl je eigenlijk wil dat het model eruit ziet als een 1/1 model, maar dan in het klein. Dat betekent dat je het gebrek aan schaduw- en lichtpartijen moet gaan compenseren door geforceerd de lichtinval te gaan benadrukken. Dus zelfs een perfect proper gewassen automodel zonder enige roest, slijk, stof enzoverder moet minstens een normale verwering ondergaan om er zo realistisch mogelijk uit te zien. Hoe doe je dat? Wel, ik gebruik hiervoor meestal Tamiya X-19 Smoke voor wat de wash betreft, dwz dat ik smoke laat lopen tussen naden, voegen, dieper gelegen motoronderdelen, noem maar op. De verf zal de dieper gelegen delen donkerder maken zonder de hogere delen te veranderen van kleur. Daarna voer ik meestal een drybrushing uit met matwit voor niet-metalen onderdelen en met zilver voor metalen onderdelen. Dat geeft de onderdelen een witte of zilveren schijn over de hoger gelegen stukken zodat je onderdeel in zijn totaliteit uit 3 schakeringen bestaat: donker voor de diepste delen, de gewone kleur tussenin, en een wat opgelichte kleur helemaal bovenaan.

De bladveren zou je dus bv eens een lichte drybrushing kunnen geven met zilver om de randjes beter te laten uitkomen en waardoor een toeschouwer veel beter kan zien dat het op elkaar gelegde lagen metaal betreft waaruit de veer opgebouwd is. Nu is alles gewoon zwart en zie je geen diepte of reliëf in het onderdeel.

Probeer het eens (misschien eerst op een oud onderdeel dat je niet meer nodig hebt) en je zal zien dat het er veel beter uitziet. Succes!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 17-01-2008 at 19:35.
Reply With Quote