View Single Post
Old 22-01-2008, 21:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Ik heb mijn eerste stappen in modelbouw genomen toen ik een jaar of tien was. Ik moest bij de plaatselijke drukker in het dorp mijn kits gaan kopen, want ergens anders waren er (binnen mijn bereik) geen te krijgen. Het kwam er op neer dat ik genoegen moest nemen met een assortiment van een stuk of 5 Matchbox-camions. Iets later leerde ik de Tamiya's en Revells van die tijd kennen, maar progressie was er niet bij. De eerste pakweg 7-8 modellen waren met de tube Velpon aan mekaar gekliederd, zonder verf of iets.

Nog wat later nam ik de bus naar Tongeren en ging ik mijn modellen kopen bij Christaensens, omdat daar meer keuze was. Ik leerde dat modellen geverfd moeten worden om ze beter te laten ogen, en dus kocht ik mijn Humbrol verf daar ook. En dan bleef ik qua niveau ter plaatse trappelen totdat ik op mijn twintigste of zo stopte met bouwen. Ik zag af en toe wel eens heel mooi gebouwde modellen, maar ik had geen idee hoe zo een resultaten konden worden behaald.

Toen ik als veertiger opnieuw begon, had ik internet waar enorm veel te leren viel. Het assortiment van kits en de bereikbaarheid ervan was enorm. Maar al die informatie kwam zo snel op mij af dat ik de grootste moeite had om in het bos de bomen te blijven zien. En dan ben ik beginnen surfen op fora, en "kijk wat die daar doet, en ha ja, dat kan ook mits een beetje betere planning, en oh zie wat die daar doet!" ... en toen was ik definitief vertrokken.

Dàt is de essentie van een club: filteren van informatie en alleen die informatie laten doorsijpelen die je leden graag willen zien. Mensen onder de arm nemen die die hoeveelheid aan informatie niet kunnen slikken, en ze op pad helpen in hun groeiproces.
Sinds ik in clubverband bouw heb ik ongelooflijk veel bijgeleerd, en ik leer nog alle dagen bij. En ik probeer om diegene die mij dat vraagt ook verder te helpen. Dat is het minste dat ik kan doen na zelf zoveel te hebben opgestoken.

En voor wat betreft het ver(TUUUUT)en van een model; tja dat gebeurt al wel eens. "Wie niet waagt, blijft maagd" wordt gezegd. Er worden nieuwe dingen geprobeerd, en die lopen al eens mis. Het is dan aan de bouwer om die "technieken" bij te sturen tot ze wél werken, of om er van af te stappen als blijkt dat hij/zij er niet mee gediend is.

Neem nog als laatste argument de mensen die ik heb leren kennen. Gasten die ik 3 jaar geleden van haar noch pluim kende, daar ga ik nu een heel weekend mee op zwier, en we hebben altijd dikke fun. Dat is voor mij ook wel wat waard.

Als ik dus alles eens op een rijtje zet, dan zie ik niks dan pluspunten. Dus voor mij is die club een regelrecht hemelsgeschenk.

(En daarom betaal ik dus heel trouw en met veel plezier mijn bijdrage)

Last edited by Dominique; 22-01-2008 at 21:28.
Reply With Quote