Quote:
Originally Posted by Bramzel
Wat is nou belangrijk? Het racen of welk naam het beestje heeft? Drukmakerij om niets als je het mij vraagt.
|
Sorry hoor Bramzel, maar deze opmerking hier bewijst dat je er helemaal niets van begrijpt.
Voor jou maakt het blijkbaar niets uit of het kampioenschap nu Belcar, BGTC of SRO-Huppeldepup heet. Voor mij en vele anderen maakt dat wel uit. Het gaat immers om veel meer dan een naam.
Laat ik mij even verduidelijken. De Belcar gaat terug op een lange traditie die met de komst van SRO en de GT3-reglementen om zeep geholpen is. Sinds de late jaren '70 was er in België steeds een endurancekampioenschap waarvan de 24 Uren van Zolder elk jaar het hoogtepunt vormde. Dat beestje, zoals jij het noemt, heeft in de loop der jaren al een aantal naamsveranderingen ondergaan; van NOTAP over VAS-Endurance, BBL Cup, Carglass Cup en uiteindelijk Belcar. Het kampioenschap evolueerde in zijn bestaan van een heel amateuristisch gedoe in de beginjaren tot de relatief professionele Belcar zoals we die de laatste jaren kende. Het kampioenschap kenmerkte zich steeds door een vrij open technisch reglement en een mooie mix van toerwagens en GT's. Daarenboven heerste er in de paddock steeds een zeer open en gemoedelijke, vriendschappelijke sfeer. Iedereen kende iedereen en liep bij elkaar aan; de teams en fans verbroederden met elkaar. De sfeer was vergelijkbaar met wat je vandaag de dag in het Dutch Super Car Challenge ziet. Er bestond zoiets als een 'Belcar-community' , maar die is met de komst van SRO en de invoering van de GT3-reglementen op een jaar tijd zo goed als volledig verdwenen.
Het is nog steeds niet duidelijk wat de beleidsmensen in Zolder, die steeds het kampioenschap hebben beheerd, in godsnaam bezield heeft om met het steriele en elitaire SRO in zee te gaan. Akkoord, het geheel is nu professioneler en met de GT3-reglementering sluit je aan bij de GT-kampioenschappen in een aantal andere landen. Enkelen zullen daar hun gading in vinden maar de meeste Belcar-liefhebbers vinden het maar niets. Wat de meeste piloten, teamleden en fans missen is die gemoedelijke, vriendschappelijke, open (en voor mijn part noem je het gerust ouderwetse en amateuristische) fijne Belcar.
Het kampioenschap dat SRO organiseert is gevoelsmatig geen Belcar meer. De sfeer van vroeger vinden veel teams en piloten nu terug in de DSMEC. In de wintermaanden hebben al een aantal teams en piloten de overstap van Belcar naar DSMEC gemaakt, en ik weet dat er nog een aantal in dezelfde richting denken. In de wandelgangen van de voorbije donderdagtrainingen in Zolder was het al duidelijk dat veel liefhebbers de DSMEC beginnen te beschouwen als de echte opvolger van de Belcar (vandaar ook de tegenwerking van de RACB -zoals je hier al in een andere thread kunt volgen- die het groeiend succes van de DSMEC en de leegloop in de SRO-Belcar met bange ogen aanziet).
SRO heeft de Belcar kapotgemaakt. Dat Stéphane Ratel zijn GT3-(on)ding maar organiseert; er zullen ook wel liefhebbers voor zijn. Persoonlijk had ik echter ook graag gezien dat hij de naam Belcar niet meer gebruikt. Misschien dat de DSMEC daarna de naam kan overnemen en in ere kan herstellen.