Gisteren naar Zolder geweest. Anniversary race.
Ik had vrijkaarten, voor alle duidelijkheid.
Er zijn me toch enkele zaken opgevallen.
Zoals steeds kwamen we toe via de kerk van Viversel. Het viel onmiddellijk op dat er een controlepost stond voor de kerk en niet achter de kerk, zoals gewoonlijk. Ook stelden we vast dat de controlepost bestond uit 1 man in plaats van 3 zoals anders. We mochten, naar zijn zeggen, niet richting zwembad, zoals anders maar moesten richting kanaal. Nieuwe orders van de politie…
Omdat we nog wat inkopen hadden gepland in het winkeltje aan de kerk, mochten we toch door, als we beloofden nadien terug te komen en richting kanaal te rijden…
Zogezegd, zogedaan…
Na onze inkopen stelden we echter vast dat quasi alle auto’s richting zwembad reden en niemand afgeleid werd naar het kanaal. Wij ook rechtdoor natuurlijk. Aan taverne VAL was het een beetje chaos. Waarschijnlijk onbekenden voor het circuit Zolder, begrepen niet welke richting ze uit moesten en ze werden blijkbaar aan hun lot overgelaten.
Kortom enige tijd later stelden we vast dat er aan het zwembad nog een zee van ruimte was. In tegenstelling tot andere keren werden de auto’s op de parking niet begeleid. Ook op de parking parkeerde iedereen naar eigen goeddunken. Even nadenken. 1 controleur in plaats van 3 in Viversel, geen begeleiding op de parking zwembad ???? Is het circuit Zolder aan het besparen op personeel ???? Aan mij hebben ze dan al €’s verloren. Ik was namelijk niemand tegengekomen om parkinggeld te betalen.
Geparkeerd, gepakt en gezakt richting circuit. Toen stelden we vast dat er toch personeel was. Een viertal met hesjes van het circuit Zolder zaten lekker te gekscheren op het kruispunt, aan het begin van de parking. Languit luierend in hun stoeltjes en lachen om ter hardst. Auto’s reden een en af en werden aan hun lot overgelaten. Een Nederlander stopte en vroeg of hij daar (wijzend naar de parking) mocht parkeren. Een bevestigende knik van één van de controleurs was het antwoord.
Met hesjes aan, een soort van uithangbord voor het circuit, leek me dat niet helemaal gastvrij, zoals het hoort op een verjaardagsfeestje. Moet je weten dat deze mensen meer verdienen dan een maaltijdvergoeding, zoals de baanposten. Ik heb andere tijden gekend de afgelopen “45 jaar”.
Onder de ogen van de controleurs zag ik een nette man bezoekers aanspreken. Ik zag iets volgen dat mij leek als een transactie. Even later hetzelfde en toen besefte ik dat hij kaartjes aan het verkopen was, nota bene op enkele tientallen meter van de verkoopspost van Gate 1. Ik stopte mijn vrijkaarten weg om de man te “lokken”. De hele hetze van de vrijkaarten van enkele weken geleden in het achterhoofd. Inderdaad ik werd aangesproken. De man scheurde 2 kaarten van een hele stapel (van misschien wel 100). Ze kosten normaal 10 € per stuk maar hij bood ze aan voor 15 € per 2. Ik nam de twee kaartjes ter hand. Ze leken niet op de vrijkaarten die ik in mijn bezit had. Er staat op “45th anniversary Races 0,00 Guest zondag 01.06 – Kassa” Ik bood 10 € voor de 2 kaartjes. De man ging niet akkoord. Ik stapte gewoon verder met de 2 kaartjes in mijn hand. De man kwam mij achterna en vroeg zijn geld. Hierop antwoordde ik dat ik ze niet betaalde en ze ook niet teruggaf. Hij verkocht namelijk illegaal vrijkaarten en had geen poot om op te staan. De man drong effe aan maar besefte dat hij niets kon doen. Voila, 2 kaartjes rijker stapte ik richting tunnel. De bedoeling was om een verantwoordelijke van de verkoop attent te maken op deze actie. Maar al snel kwam ik op andere gedachten.
Ten eerste : het gebeurde allemaal onder de ogen van 4 controleurs van het circuit Zolder, die helemaal geen aandacht hadden voor dit misbruik. Waarom zou ik dan iets ondernemen.
Ten tweede : het verhaal van Mark in het achterhoofd… Geen verder commentaar nodig, dacht ik zo.
Ik gaf MIJN vrijkaarten GRATIS weg aan twee bezoekers die ik even later tegenkwam. Trouwens bezoekers die ik helemaal niet kende en die ons in ruil een koffie aanboden in de Wheels. Weer nieuwe vrienden gemaakt. Ik ging met de twee kaarten die ik afhandig maakte, gewoon binnen.
Besluit : autosportliefhebbers die vrijkaarten weggeven en dit voordien aankondigen halen een hele hetze op hun nek. Ze worden er dus niet beter van. Sluikse handelaars, die niks met autosport te maken hebben en illegaal vrijkaarten verkopen, kunnen dit doen onder de ogen van de controleurs. Misschien wel 100 kaarten verkopen aan 7.5 € het stuk levert hen 750 € op. Tenzij een klootzak, zoals ik, je enkele kaartjes afhandig maakt natuurlijk.
Laat ons hopen dat de man nadien nog is betrapt…
C U
|