View Single Post
Old 22-04-2009, 21:28
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

1898 Wartburg Motorwagen - MKModelle - 1/24

Sinds het forum is afgezakt naar een discussieplaats over lichtbakken, merken van saffies en andere leuke dingen, zal ik me naar goeie gewoonte - en als enige, dat spreekt voor zich - maar bezig houden met de ernstige zaken.

Maar ik hoor het je al zeggen: "Zeg Domi, je gaat toch geen Wartburg bouwen, zekers... ?"

Jewèèèèl. Een Wartburg kan prat gaan op een lange - weliswaar niet continue - geschiedenis. Maar strikt gesproken is het één van de oudste automerken.

Nu ja, ze zijn niet met eigen producten begonnen, maar met licentiebouw van een franse voiturette: de Decauville. In Eisenach stond de fabriek (nabij het slot Wartburg) die de auto's voor het Oosten van Europa zou gaan bouwen en verkopen voor het franse merk.
Maar de samenwerking duurde niet zo lang, en Wartburg ging vanaf 1904 onder de naam Dixi verder. Ze waren vrij succesvol, met enkele robuuste en populaire modellen in het gamma. In de jaren 1930 werd het merk door BMW overgenomen , en onder de vlag van BMW bouwden ze een sportuitvoering van de Austin Seven.
Vanaf de jaren 50 werden ze weer onder de oorspronkelijke naam actief met eigen modellen voor de communistische markt. Na de val van de muur heeft het niet te lang meer geduurd, en ging het concern failliet. Opel heeft de fabriek overgenomen voor eigen productie.

Maar goed, voor de weinigen onder jullie die niet weten hoe een model 1898 Motorwagen er heeft uit gezien, hier is een impressie (zonder en mét opgezette kap):

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Wartburg_1898_07.jpg
Views:	2164
Size:	34.1 KB
ID:	13532   Click image for larger version

Name:	Wartburg_1898_01.jpg
Views:	1911
Size:	15.9 KB
ID:	13533   Click image for larger version

Name:	Copy of Wartburg_1898.jpg
Views:	1932
Size:	124.0 KB
ID:	13534  

Last edited by Dominique; 11-04-2010 at 17:21.
Reply With Quote