View Single Post
Old 10-05-2009, 22:27
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Ha de gasten! Alles kits?
Net terug en ik zit al met een dilemma...

Ik heb zitten tobben over de wielen. Op sommige foto's zie ik wielen met 36 spaken, op andere 40, in beide gevallen netjes verdeeld over 2 rijen in de velg. De kitwielen hebben slechts 24 spaken. Dat is dus niet goed.
Maar zover kan ik er nog mee leven. Alleen is het zo verdomd lastig om die wielen proper te krijgen vanwege flash en veel te dik gegoten (jaja, ik weet het wel, het is geen Tamiyakwaliteit, maar dat betekent niet dat je niet hoeft te proberen er wat van te maken ).

Op de foto beneden zie je een half gekuist wiel, tegen een origineel kit-wiel. Het oogt al beter, maar als je naar dat wiel kijkt, heb je toch de indruk dat je naar dikke spaakbalken kijkt, en niet naar het genre dunne draadspaak.

Ik heb zitten denken om die spaken zelf te maken, maar dat betekent dat er 4 nieuwe assen moeten worden gedraaid in aluminium of messing met zowel aan de voorkant als de achterkant van de as 24 gaatjes voor de spaken. De draadspaken zelf zouden een dikte moeten hebben van 0,08 mm (visdraad of pianosnaar). Het maken van het wiel moet dan omwille van de centrering in een mal te gebeuren (ook al op maat de maken). Los van het het feit dat de fabricatie van alleen al de as voor praktische moeilijkheden zou zorgen, moeten er dus nog extra tools worden ontwikkeld voor de bedrading van de spaakwielen.

Een tweede mogelijkheid zou zijn om de spaken te etsen en die in 2 helften aan een as te lijmen. Fabricatie van de as is dan weer geen probleem op zich: gewoon een plastieken of metalen staafje. Daarbij komt dan wel dat de velg in 2 helften zal moeten worden gezaagd (of beter nog: de velgen opnieuw in resin te laten vervaardigen). Deze oplossing lijkt me eerder haalbaar dan die hierboven, maar de stevigheid van het uiteindelijke wiel baart me een beetje zorgen.

Suggesties iemand?
By the way: de doormeter van een volledige velg is 20,9 millimeter ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC09398.JPG
Views:	1910
Size:	85.3 KB
ID:	13765