Quote:
Originally Posted by Gulfie
Volgens mij is etsen ook een optie. ...
... en ge hebt meteen een reden om te leren etsen! 
|
Gij kunt gedachten lezen zeker?

Maar het is waard om te proberen met een dubbele laag. Het model is zeker niet zwaar, dus dubbele ge-etste spaken zouden het zeker kunnen dragen.
Ondertussen heb ik de methode die ik in gedachte had eens in de praktijk getest. De werkwijze was als volgt:
1. Een velg van een EVO6 (die net dezelfde omtrek blijkt te hebben als het wiel dat ik zoek te maken) werd van zijn spaken ontdaan en een beetje opgekuist.
2. Dan heb ik gekozen om 20 spaken te rijgen, op 1 lijn uitgelijnd. Dat maakt dat de spaken op de velgrand op 3,25 mm uit elkaar moeten komen te staan (buitenkant gemeten). Die afstand werd afgetekend door middel van een papiertje dat aan de buitenkant rond de velg wordt gekleefd. Het enige dat dan nog moet gebeuren is uitboren volgens dat patroon.
3. Een asje is vlug "gedraaid" in een rotary-tool (om geen Proxxon te noemen). Het is maar rap-rap gedaan, dus het ziet er niet uit, maar voor de test is dat niet belangrijk.
Dan kan het rijgen beginnen. Het resultaat van de rijgtest kan je op de tweede foto zien. Met wat meer presicie bij het uitlijnen van de gaatjes moet dat goed komen.
Alleen zie ik niet goed in hoe ik die as moet in het midden van dat wiel houden. Ik moet één of andere mal zien te maken die de velg kan centreren, en die tegelijkertijd de as kan blokkeren op hetzelfde middenpunt.
Maar als eerste test ben ik al vrij tevreden. (Ik heb opzettelijk te grote onderdelen aangehouden omwille van de handelbaarheid)
Maar ik ga toch ook de mogelijkheid van het etsen eens serieus bekijken.