View Single Post
Old 18-05-2009, 21:05
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Allee, ik heb een beetje zitten prullen op zondagnamiddag, en hier kom ik mee buiten:

Ik heb verder geborduurd op het principe dat ik in de vorige post heb aangehouden: de gaten voor de spaken zouden op regelmatige afstand in de velg moeten worden voorgeboord, met de naaf als "los" onderdeel die tussen de spaken moet worden opgespannen.

De test bestaat erin om te zien of de werkwijze klopt, en welke materialen dienen te worden gebruikt.

Om te kunnen testen zonder ook effectief de velg te moeten voorboren (die zal per voorkeur met een draaibank moeten worden gefabriceerd en voorgeboord met een verdeelkop) heb ik een variant op die werkwijze gebruikt.
De velgrand werd op millimeterpapier uitvergroot tot een omtrek met een straal van 100 mm. Dat heeft het voordeel dat de 20 afstanden heel makkelijk af te passen zijn (1/20ste van 2x10xpi is gelijk aan pi oftewel 3,14 cm in mijn voorbeeld), en dat de precisie automatisch met een factor 5 vergroot ten opzichte van de oorspronkelijke velgrand (+- 20mm).

De as (met de proxxon gedraaid uit electriciteitsdraad van 2 mm) heb ik dan gecentreerd op het middelpunt van die cirkel, net zoals de velgrand die werd gefixeerd met 4 kopspeldjes.

De 20 punten die als spaakreferentie moeten dienen heb ik met behulp van het millimeterpapier in de houten hardboard-plaat uitgeboord met een boortje 0,5 mm en gemarkeerd met een kopspeldje. Zie de eerste 3 foto's voor een algemeen beeld van de beginsituatie.

Het rijgen (waarvan ik had verwacht dat dat het makkelijke deel in de test zou zijn) blijkt veel moeilijker dan het lijkt. Ik vind niet zo direct de goeie methode om de spaken te rijgen met 1 enkele draad, en toch de juiste kruising op de juiste plaats te creëren. Maar goed, dat is een kwestie van zoeken en proberen.
Voor deze test heb ik visdraad van 0,09 mm gebruikt, wat op 1:1 een dikte 2,25mm zou geven. Dat zit heel dicht in de buurt van de 2 mm van een fietsspaak, dus daar gaan we voor.

Het resultaat zie je op de 2 volgende foto's.

Het laat zien dat de methode klopt, en dat de velg inderdaad zo mag worden ingeboord. Wanneer ze wordt gedraaid in resin, en met een verdeelkop 2 alternerende rijen van 20 gaatjes worden voorgeboord, dan kan ik de juiste manier van rijgen vinden en de spaken op de juiste schaal weergeven. Let wel: dit is nog maar 1 velghelft die klaar is, d'er moeten nog 20 spaken aangebracht worden om alles te laten kloppen.

Ook zal de as aan de uiteinden moeten worden voorzien van 2 ringen waarachter de rijgdraad wordt verscholen, en de 2 helften van het rijgen aan beide uiteinden van de as wordt samengehouden, zodat je de indruk hebt van 2 rijen spaken, en niet dat het een boeltje van gesponnen draad moet voorstellen.

De eigenaars van draaibanken allerhande voelen mij al komen.
Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC09409.JPG
Views:	808
Size:	149.2 KB
ID:	13902   Click image for larger version

Name:	DSC09407.JPG
Views:	794
Size:	210.2 KB
ID:	13903   Click image for larger version

Name:	DSC09408.JPG