Zoals gezegd, de Wartburg belooft een interessant projectje te worden...
Updatetje (of hoe schrijft ge zoiets?):
In afwachting van een degelijke oplossing voor de wielassen, heb ik die even aan de kant geschoven, en me bezig gehouden met andere onderdelen uit de kit. De bladveren werden eens aan een uitgebreide inspectie onderworpen, en ik moest concluderen dat ze wel een zeer grondige make-over nodig hadden om er iets deftigs van te maken. Dus heb ik me weer aan de tafel gezet, en ik heb mijn messen en tools eens extra geslepen.
De bestaande bladveren (die uit de kit) werden opgemeten en getoetst aan de realiteit. Met een breedte van 3 mm kunnen ze aanvaardbaar overkomen op schaal 1/24 (+- 75 mm op 1/1). De dikte van de bladen zelf is een ander paar mouwen. Daarbij moest de rest van het onderdeel zoveel opkuiswerk ondergaan dat het de moeite loont om zelf een onderdeel te bouwen.
Scratchbuilt bladveren dus. Hoedoededa?
Wel, aangezien we de breedte van de veren kennen (3 mm) is het enige dat we nog moeten berekenen de dikte van de bladen. Laten we veronderstellen dat de bladen in werkelijkheid bij benadering 10 mm dik zijn, dan wordt dat op 1/24 zoiets van 0,4 mm. Messing van 0,4mm moeten we dus hebben.
Dan meet je de lengte van de bladen. Moeilijk is dat niet, we hebben het kitonderdeel als voorbeeld. Rest enkel nog de kromming van de veren.
Bij mij hold and fold die ik een jaar of drie geleden heb gekocht was een mal met houten deuvels van verschillende diktes. Die werden dus afgemeten tegen het kitonderdeel en dan weet je welke mal je kan gebruiken om de messing strips te buigen.
Daarna boor je een gaatje op de juiste plaats om de drie bladen samen te vijzen. Rond dat gaatje buig je dan nog een mof uit strip van dezelfde dikte, je bout alles tesamen met een messing bout en moer met dikte van 1,4 mm en je hebt een mooie bladveer.
En weet je wat nog meer? Ze werken nog echt ook ...

Nu nog dezelfde procedure voor de voorste veren, en we kunnen weer een stapje verder.