Aha, now we talkin' !!
Ik had al schrik dat er geen kritiek meer kwam
Je hebt gelijk wat betreft de krul van de veren. Ik heb ook al zitten denken hoe ik dat kan opvangen. Jouw methode is één manier, maar ik heb geen soldeerbout ...
Een andere manier zou kunnen zijn: alle bladen recht monteren, en ze samen bouten. Dan verwarmen en op een houten mal plooien terwijl ze nog warm zijn. Zou dat kunnen lukken? Nadeel is dan wel dat je eerst voor alles en nog wat een houten mal moet maken natuurlijk, en je moet uiteraard een gasbrander gebruiken.
Voor wat betreft de wielen: ik was van zin om die in resin te draaien (net zoals de assen), en ze dan te bespannen met flexibel materiaal voor de velgen, zodat ik in totaal geen 160 metalen spaken moet maken. Jouw methode vertrekt van metalen spaken die 1 voor 1 moeten worden gesoldeerd. Gezien de grootte van het onderdeel (of eerder "gebrek aan grootte") is volgens mij de enige goeie methode voor het solderen de zilver-soldeer-methode. Wanneer iets gesoldeerd is met zilver krijgt dat de eigenschap dat je een iets hogere temperatuur nodig hebt om het terug los te krijgen dan de temperatuur die nodig was om het zilver de eerste keer te solderen. Daardoor creëer je een toestand dat je dingen op korte afstand van elkaar kan solderen zonder dat het vorige loskomt.
Nadeel aan deze methode: de zeer specifieke methode van werken vereist heel wat ervaring vooraleer je de correcte "do-and-feel" hebt.
Stof tot nadenken. Bedankt!